• پنجشنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402093021465
  • خبرنگار : 30147

رییس اداره میراث فرهنگی تربت‌حیدریه:

مردم حافظ اصلی آیین‌ ایرانی شب چله هستند

مردم حافظ اصلی آیین‌ ایرانی شب چله هستند

ایسنا/خراسان رضوی رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه گفت: حفاظت بخشی از میراث فرهنگی ناملموس بر عهده مردم است که آن‌ها طی صدها سال این وظیفه را با برگزاری درست و دقیق و عاشقانه سنت‌ها و آیین‌های ایرانی مثل شب چله انجام داده‌اند.

علی محمدی در گفت و گو با ایسنا از اجرای ۹ جشن آیینی یلدایی همزمان با نخستین سالگرد ثبت جهانی یلدا در مجموعه‌های تاریخی و گردشگری این شهرستان خبر داد و افزود: این آیین سنتی به مناسبت پاسداشت ثبت جهانی شب یلدا در فهرست میراث ناملموس چند ملیتی یونسکو در آستانه بلندترین شب سال در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، روستاهای گردشگری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این آئین ایرانی با مدیریت انجمن‌های میراث فرهنگی، انجمن‌های شعر و ادبیات، شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری و به‌ صورت عمومی در سطح شهرستان برگزار می‌شود، ادامه داد: آیین‌ها و سنت‌های ارزشمند ایران زمین در خود شور و نشاط دارد و می‌توان با برگزاری آن‌ها به اشکال مختلف این نشاط و شادابی را در جامعه تقویت کرد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه تصریح کرد: شب یلدا از جمله مراسم شادی است که با آیین‌های زیبا و دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی لحظات لذت بخشی را برای مردمان در دنیای پرهیاهوی امروز فراهم می‌کند.

محمدی تأکید کرد: حفاظت بخشی از میراث فرهنگی ناملموس بر عهده مردم است که آن‌ها طی صدها سال این وظیفه را با برگزاری درست و دقیق و عاشقانه سنت‌ها و آیین‌های ایرانی مثل شب چله انجام داده‌اند.

وی یادآور شد: در این شب در شهرها و روستاهای سطح شهرستان با خوراکی‌ها و تنقلات و مراسم‌ خاص از جمله مراسم سنتی کف‌زنی، قرمه کنی، لچار و ... بزرگترین شب سال را گرامی می‌دارند.

محمدی افزود: "لِچار" یا مربای کدوحلوایی که بانوان روستاهای تربت‌حیدریه آن را با شیره انگور می‌پزند، از دیرباز تاکنون در شب‌های سرد زمستان به عنوان یک رسم یلدایی، گرمابخش مجالس شادی و بزم مردم این منطقه بوده است.

وی ادامه داد: مراسم سنتی کف‌زنی و حلواجوزی منطقه بایگ تربت‌حیدریه که در فهرست میراث ناملموس ثبت ملی شده است در محافل خانوادگی برگزار می‌شود.

اهمیت و جایگاه این آیین دیرینه سبب شد که وزارت میراث فرهنگی در ۱۳۸۷ خورشیدی، مراسم شب یلدا را به عنوان یکی از آیین‌های باستانی ایران در تقویم رسمی کشور به ثبت برساند و درسال ۱۴۰۱ به‌عنوان میراث‌فرهنگی ناملموس توسط یونسکو ثبت جهانی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha