• چهارشنبه / ۶ دی ۱۴۰۲ / ۱۶:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402100604312
  • خبرنگار : 50355

دبیرعملی کنگره کشوری پزشکی شخص محور و رویکردهای نوین:

"پزشکی شخص محور" در درازمدت منجر به کاهش هزینه‌های نظام سلامت خواهد شد

"پزشکی شخص محور" در درازمدت منجر به کاهش هزینه‌های نظام سلامت خواهد شد

ایسنا/خراسان رضوی دبیرعملی کنگره کشوری «پزشکی شخص محور و رویکردهای نوین» گفت: پزشکی شخص محور در حوزه پیش‌بینی، پیشگیری و همچنین درمان بیماران موفق‌تر عمل خواهد کرد و باعث کاهش هزینه‌های نظام سلامت در درازمدت خواهد شد.

مسیح نقیبی، چهارشنبه ۶ دی ماه، در مراسم آغاز به کار کنگره کشوری «پزشکی شخص محور و رویکردهای نوین» که در مجتمع شهدای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، عنوان کرد: در رویکرد پزشک شخص محور ما به دنبال درمان بیمار هستیم و این با درمان بیماری متفاوت است؛ چراکه گاهی ما دو بیمار با یک بیماری یکسان داریم اما درمان در این دو فرد با هم تفاوت‌هایی دارد، تفاوت‌هایی که توجه به آنها درمان را کاراتر و اثربخش‌تر خواهد ساخت.

وی با بیان اینکه پزشکی شخص محور در حوزه پیش‌بینی، پیشگیری و همچنین درمان بیماران موفق‌تر عمل خواهد کرد، گفت: ما در پزشکی شخص محور به نقش ژنتیک و وراثت توجه ویژه داریم؛ مثلا وقتی یک فرد یا افرادی در یک خانواده مبتلا به پرفشاری خون یا دیابت هستند، حتما بایستی سایر افراد خانواده اقدامات پزشکی پیشگیرانه دریافت کرده و غربالگری‌هایی با استانداردهای متفاوت را انجام دهند از جمله اینکه سن غربالگری‌ها و فواصل آن باید کاهش یابد.

این استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در حوزه تعداد زیادی از سرطان‌ها نیز همین مسئله مصداق دارد، یعنی با توجه به استعداد خانوادگی، غربالگری‌ها باید در سنین پایین‌تر و در فواصل زمانی کمتر انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در رویکرد پزشکی شخص محور به ویژه در ابتدای کار یا به عبارتی در کوتاه مدت به علت بررسی‌های ژنتیکی و سوابق خانوادگی و همچنین افزایش میزان مراقبت‌ها و غربالگری‌ها، شاهد رشد نسبی هزینه‌های نظام سلامت خواهیم بود، اما قطعا در درازمدت این رویکرد ما را از صرف هزینه‌های هنگفت در سیستم سلامت حفظ خواهد کرد.

دبیر عملی کنگره کشوری «پزشکی شخص محور و رویکردهای نوین» اظهار کرد: این کنگره با هدف تاکید بیشتر و توجه بیشتر پزشکان به این معقوله برگزار می‌شود، گفت: نظام سلامت ما به این آموزش‌های تازه و نو نیاز مبرم و جدی دارد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تدوین گایدلاین‌های پزشکی در رویکرد پزشکی شخص محور گفت: گایدلاین‌ها باید تدوین شوند اما در پیاده سازی این گایدلاین‌ها باید شرایط مختلف مترتب بر خود بیمار نیز در نظر گرفته شود.

پزشکی فرد محور یک رویکرد جدید و در حال ظهور در عرصه پزشکی 

بیتا میرزایی، معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی مشهد نیز در افتتاحیه این کنگره گفت: پزشکی شخص محور را آینده پزشکی می‌دانیم و معتقدیم که پزشکی فرد محور یک رویکرد جدید و در حال ظهور در عرصه علوم پزشکی است.

وی بیان کرد: به دلیل اهمیت این موضوع، کنگره آموزشی سازمان نظام پزشکی مشهد که بزرگترین کنگره برگزار شده تاکنون از سوی نظام پزشکی شهر است به «پزشکی شخص محور و رویکردهای نوین» اختصاص یافته است.

میرزایی با بیان اینکه در پزشک شخص محور، درمان یک پروتکل انعطاف پذیر خواهد داشت که می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد ،اظهار کرد: در پزشکی فرد محور از مشخصات ژنتیکی، محیط و شیوه زندگی فردی برای طراحی و هدایت برنامه‌های پیشگیری بهنگام، تشخیص زودرس بیماری های مزمن به ویژه دیابت، چاقی، استئوپروز و بیماری‌های صعب‌العلاج از جمله سرطان‌ها و هدفمند کردن تجویز داروها، انتخاب نوع درمان، تنظیم دوز مناسب دارو و ... استفاده می‌شود.

وی افزود: در این کنگره‌ی سه روزه ۱۱ پنل تخصصی و ۵۰ سخنرانی ارائه خواهد شد. پنل‌ها به موضوعاتی چون بررسی موردی سرطان پستان خانوادگی با رویکرد پزشکی شخص‌محور، تغذیه، بیماری‌های زنان، سرطان کولورکتال با رویکرد درمان شخص محور، سل تراپی، درمان‌های نوین بیماری با سلول‌های بنیادی و فرآورده‌های سلول‌های بنیادی، بیماری‌های قلب و عروق، مغز و اعصاب، کودکان، داروسازی با رویکرد پزشکی شخص محور و... اختصاص دارد.

دبیر اجرایی کنگره پزشکی شخص محور در ادامه بیان کرد: این کنگره صرفا یک رویداد آموزشی نیست و سعی کرده‌ایم با توجه به اهمیت موضوع، این کنگره به یک رویداد آموزشی- اجتماعی نیز تبدیل شود که مردم در قالب گروه‌های نخبگانی بتوانند با این رویداد ارتباط بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: ۳ سمپوزیوم در حاشیه کنگره برگزار می‌شود که سمپوزیوم نخست به موضوع پزشکی شخص محور و HIV اختصاص دارد که با معرفی مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری و مراکز مشاوره زنان آسیب پذیر و با هدف انگ زدایی از بیمارن مبتلا به ایدز به آموزش ‌وانجام مشاوره و تست سریع HIV و هپاتیت c می پردازد.

میرزایی ادامه داد: سمپوزیوم دوم به موضوع قوانین و مقررات انتظامی و اخلاق اختصاص دارد که رویکرد ارائه آموزه‌های حرفه‌ای با استناد به پرونده‌های شکایت پزشکی را دنبال می کند. سمپوزیوم سوم نیز که در مسیر ارتباط کنگره با بخش دانشجویی تعریف شده با عنوان «هردانشجو، یک ایده» برگزار خواهد شد.علاوه بر اینها در حاشیه این کنگره ۱۰ کارگاه جنبی در حوزه‌های نیازسنجی شده برای جامعه پزشکی با هدف توانمندسازی همکاران در رشته‌های مختلف تغذیه ، زنان، مامائی، طب سنتی، پژوهش پزشکی و ... برگزار می‌شود.

معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به اینکه این کنگره نخستین کنگره‌ بزرگی است که برگزاری آن را نظام پزشکی مشهد عهده دار شده است، بیان کرد: تاکنون غیر از مرکز چنین رویدادی توسط نظام پزشکی‌های سایر شهرها برگزار نشده است. این کنگره سراسری تا ۱۵ امتیاز بازآموزی برای گروه‌های درمانی شامل پزشکان عمومی، آنکولوژی، داخلی، گوارش، کاردیولوژی، نورولوژی، زنان و مامائی، داروسازی، اطفال، تغذیه و ... دارد.

گفتنی است، کنگره کشوری «پزشکی شخص محور و رویکردهای نوین» با حضور بیش از ۷۵۰ نفر از اعضاء جامعه پزشکی از سراسر کشور، ششم تا هشتم دیماه ۱۴۰۲ در محل مرکز بین‌المللی همایش‌های شهدای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال برگزاری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha