• سه‌شنبه / ۱۹ دی ۱۴۰۲ / ۱۷:۳۲
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402101914043
  • خبرنگار : 50022

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

بخش کشاورزی در برنامه هفتم به ۶۵ میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد

بخش کشاورزی در برنامه هفتم به ۶۵ میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد

ایسنا/البرز استاد دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس گفت: براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، بخش کشاورزی در برنامه هفتم توسعه برای تولید غذا به ۶۵ میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد.

علیرضا عباسی امروز (سه‌شنبه ۱۹ دی ماه) در نشست بررسی، هم‌اندیشی و راهکارها درباره چالش‌های لوایح  برنامه هفتم توسعه کشور در مجلس در حوزه کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست که در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد، به دیگر موضوع‌های این برنامه اشاره کرد و افزود: در تولید محصولات ارگانیک باید الزاماتی ایجاد کرد که بدون تعیین شاخص‌های سنجشی، تلاشی در این بخش در وزارتخانه نخواهد بود.

وی درباره سرمایه‌ بانک کشاورزی نیز هدف را افزایش ظرفیت ارائه تسهیلات در بخش‌های مختلف کشاورزی دانست و اظهار کرد: در بخش تولیدات پروتئینی، یکی از نیازهای اصلی کشور تقویت تولید و پرورش جوجه لاین آرین است تا در صورتی که کشور در واردات دچار مشکل شد، بتواند خود را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه اگر این سنجه عملکردی نبود، الزامی برای وزارت جهاد درباره بهبود وضعیت موجود نبود، به موضوع بیمه اجباری کشاورزی و کسر سهم کشاورز از حق بیمه از محل مطالبات او اشاره کرد و گفت: منظور کسر از محل، مطالبه و سهم کشاورز از خرید تضمینی نیست و آنچه مورد نظر است، افزایش سطح اعتبار خرید تضمینی با هدف پرداخت ۱۰۰ درصدی حق بیمه کشاورز از سوی دولت بوده است.

این استاد دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی افزود: یکی از چالش‌های بخش کشاورزی، محدودیت آب، خاک و نیروی انسانی در بخش کشاورزی است، ضمن اینکه نیروی انسانی بخش کشاورزی در حال پیر شدن و خارج شدن از بخش است.

وی بیان کرد: فضای مجلس برخلاف تصور جامعه، پرتنش و سراسر درگیر چانه‌زنی بین گروه‌های نمایندگان است و لازم است نمایندگانی که در حوزه بخش کشاورزی دغدغه دارند، به این چانه‌زنی‌ها بی‌توجه باشند و فقط ارتقای بخش کشاورزی، رونق تولید و حفاظت از منابع پایه به‌ویژه آب هدف قرار داده شود.

عباسی اظهار کرد: البته این موضوع با بررسی متن نهایی لایحه مورد تردید قرار گرفت.

برنامه هفتم برای آینده بخش کشاورزی و غذا نگران‌کننده است

در ادامه این نشست، حامد رفیعی، عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد کشاورزی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: تصویب برنامه هفتم به‌ویژه برای آینده بخش کشاورزی و غذا نگران‌کننده است که در این زمینه برای تصحیح لایحه، نامه‌ای از سوی دانشکدگان به رئیس مجلس فرستاده و برخی موارد تصحیح شد؛ اما مواردی به لایحه اضافه شد و مواردی تصحیح نشد که بسیار نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: سنجه‌های عملکردی هرچند وجودشان در برنامه نقطه مثبتی است، اما به‌نظر می‌رسد وزارت جهاد کشاورزی تلاشی درباره تعیین منطقی این شاخص‌ها نداشته و کمیسیون کشاورزی مجلس نسبت به تهیه این سنجه‌ها اقدام کرده است که این غفلت از وزارت جهاد کشاورزی اگر درست باشد، قابل توجیه نیست.

او از جمله این ایرادها را این‌گونه بیان کرد: متوسط وزنی ضریب خودکفایی ذرت و دانه‌های روغنی ۴۰ درصد در پایان برنامه پیش‌بینی شده، در صورتی که این میزان اکنون کمتر از ۱۰ درصد و به‌عنوان شاخص خودکفایی این محصولات در کشور گزارش شده است. هرچند دستیابی به هدف متعالی عالی است، اما چرا در یک بند از این برنامه هم به تکلیف و نحوه حمایت وزارتخانه و سایر دستگاه‌های اجرایی از این برنامه اشاره نشده است؟

وی کاهش ۱۰ درصدی سهم محصولات دارای آلاینده‌های غیرمجاز از محصولات پرمصرف، افزایش ۲۰  درصدی سهم سویه جوجه لاین آرین در سهم جوجه‌ریزی، سهم ۵۰  درصدی بذور هیبرید تولید داخل را از دیگر بندهای این برنامه در حوزه کشاورزی دانست و افزود: درباره این موارد، هیچ برنامه‌ای و بودجه‌ای و همچنین نقشی برای دانشگاه ارائه نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۹:۳۰

اقای عباسی از عملکرد شما راضی نیستم چند بار امدی روستای چنارک بازدید ولی اقدامی نکردی

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۱۹ ۱۹:۳۹

سلام با لوله کشی و قطره ای کردن مسیر چاه تا مزرعه مصرف آب کشاورزی کمتر میشود چون تبخیر و فرو رفت آب در جوی خاکی کاسته میشود