• چهارشنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402102014531
  • خبرنگار : 50662

چه تمهیداتی باید برای ۲۰ میلیون سالمند در آینده اندیشید

چه تمهیداتی باید برای ۲۰ میلیون سالمند در آینده اندیشید

ایسنا/خراسان جنوبی استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه بیرجند گفت: جامعه باید آمادگی لازم جهت مراقبت‌گری، تکریم و بهره‌مندی از سالمندان را آموزش ببیند.

حمید مسعودی، پژوهشگر اجتماعی در خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: یکی از مراحل مهم در زندگی هر انسانی بازنشستگی از کار و سالمندی است و سالمندی در کشور ما رو به رشد بوده به‌طوری که در آینده نزدیک از ۵ میلیون سالمند به ۲۰ میلیون خواهد رسید.

وی با بیان اینکه این دوره چالش‌های مختلفی دارد و نیاز است که آموزش ببینیم و یاد بگیریم که چگونه با این چالش‌ها روبرو شده و آن‌ها را حل کنیم، گفت: مشکلات جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی عمده آن‌ها است لذا نیروهای مسلح کشور در یک طرح ملی برای کارکنان در شرف بازنشستگی دوره آمادگی برگزار کرده که کارگاهی است که در آن به چیستی سالمندی، مراحل بازنشستگی، چالش‌های بازنشستگی، راهکارها و معرفی منابع پرداخته می‌شد.

مسعودی با اشاره به اینکه بعد از سال‌ها زندگی و تلاش زمانی فرا می‌رسد که تن و روان یارای انجام امور روزمره نیست و فرد سالمند نیازمند تکریم و مراقبت می‌شود، گفت: جامعه و اطرافیان ممکن است با رفتارهایی نه‌تنها سالمندان را تکریم نکنند، بلکه باعث سالمندآزاری نیز شوند لذا سالمندان ممکن است توسط اعضای خانواده، مردم فضاهای عمومی، مؤسسات مراقبی گاهی اوقات مورد آزار قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه سالمندان در تردد و جابجایی به دلیل ضعف زیرساخت‌ها آسیب می‌بینند، افزود: جامعه بایستی آمادگی لازم جهت مراقبت‌گری، تکریم و بهره‌مندی از سالمندان را آموزش ببیند لذا سالمندان قبل از ورود به دوره سالمندی ضرورت دارد مهارت‌های لازم برای این دوره را فرا گیرند و دستگاه‌های متولی مراقبت‌گری تقویت‌شده را مورد نظارت و کنترل بیشتری قرار گیرند

پژوهشگر اجتماعی در خراسان‌جنوبی یادآورشد: سازمان‌های مردم‌نهاد مختصص سالمندی تشکیل و برنامه‌های اجتماعی مورد نیاز آن‌ها را اجرا نماید چرا که جمعیت عظیم سالمندی بیخ گوش است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha