• شنبه / ۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402110704426
  • خبرنگار : 50667

یک مسئول:

طرح پایلوت پایش خطرات فرونشست زمین اقدامی ملی است

طرح پایلوت پایش خطرات فرونشست زمین اقدامی ملی است
فرونشست زمین

ایسنا/اصفهان مدیر بخش زلزله‌شناسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به خطرات پدیده فرونشست زمین در اصفهان، گفت: اصفهان، کلانشهری است که بیشترین مساحت آن در زون‌های فرونشست واقع شده و به همین دلیل خطر و ریسک فرونشست در این منطقه بسیار بالا است.

علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه پدیده فرونشست زمین در اصفهان، یک چالش ملی است، اظهار کرد: باتوجه‌به اهمیت موضوع، مطالعات متمرکز و فشرده‌ای از سال ۱۳۹۸ روی پدیده فرونشست زمین در اصفهان به‌عنوان پایلوت توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شده و برای مقابله با آن، اقداماتی صورت‌گرفته و همچنان در حال انجام است. هراقدامی که در زمینه کاهش خطرات فرونشست زمین در اصفهان انجام شود، می‌تواند به‌عنوان یک الگوی موفق برای سایر شهرها و استان‌های کشور که درگیر پدیده فرونشست زمین هستند، نیز اجرا شود.

وی تصریح کرد: در این مطالعه علاوه بر بناها و آثار تاریخی داخل شهر، مطالعاتی نیز در مسیرهای راه‌آهن اصفهان به شیراز، خطوط انتقال نیرو و سه شهر جدید فولادشهر، مجلسی و بهارستان انجام شد و در نهایت جمع‌بندی و نتایج مطالعه انجام شده، در قالب یک گزارش ۱۶۵ صفحه‌ای شامل ۸۸ نقشه GIS و ۲۲ پروژه پیشنهادی تهیه و به هیئت دولت ارسال شد. همچنین در جلسه‌ای که اخیرآ در ستاد ملی مدیریت بحران با حضور وزیر کشور و استاندار اصفهان در تهران برگزار شد، دوباره اجرای این طرح مورد تاکید قرار گرفت.

مدیر بخش زلزله‌شناسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی به برخی از راهکارها و پروژه‌های پیشنهادی اشاره و تصریح کرد: نفوذپذیرکردن زمین‌ها از طریق حفر چاه در محدوده شهری که در زمان بارندگی شدید آب به زیر آبرفت نفوذ کند و سبب تغذیه آبرفت شود، تهیه چک‌لیست‌هایی برای ارزیابی زمین و آسیب‌پذیری ساختمان‌ها، آبیاری فضاهای سبز با استفاده از روش‌های نوین و بهینه، جاری‌سازی حداقل جریان آب رودخانه زاینده‌رود برای تغذیه آبخوان، کشت‌وزرع در بالادست زاینده‌رود، استفاده از بندهای آبخیزداری برخی از پروژه‌های پیشنهادی برای مقابله با پیشرفت فرونشست زمین در اصفهان  است که در این زمینه باید دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله شرکت آب و فاضلاب استان، شرکت آب و فاضلاب منطقه‌ای، شهرداری، نظام‌مهندسی و... اقداماتی  را برای مقابله با پیشرفت پدیده فرونشست زمین انجام دهند که امیدوارم با تأمین اعتبار موردنیاز، به‌زودی بتوان اقدامات مؤثری برای کاهش پدیده فرونشست زمین در اصفهان انجام داد. 

بیت‌اللهی در پایان تأکید کرد: طرح پایلوت پایش خطرات فرونشست زمین در اصفهان تنها یک کار ناحیه‌ای و مختص به یک شهر نیست، بلکه یک کار ملی است که می‌توان به‌عنوان الگویی برای سایر شهرها و استان‌های کشور که با پدیده فرونشست زمین روبرو هستند، نیز مورداستفاده قرار گیرد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha