• یکشنبه / ۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402110805648
  • خبرنگار : 50034

صرفه‌جویی ۸.۵ میلیون مترمکعبی آب با اجرای الگوی کشت در همدان

صرفه‌جویی ۸.۵ میلیون مترمکعبی آب با اجرای الگوی کشت در همدان

ایسنا/همدان رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: استفاده از آخرین یافته‌های تحقیقاتی، بهره‌گیری از کشت‌های گلخانه‌ای و بهره‌مندی از یاوران تولید و کشاورزان نمونه ملی در استان گامی بزرگ در ارتقاء بهره‌وری به شمار می‌رود.

رضا بهراملو در ششمین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی، با اشاره به اینکه تغییر اقلیم در استان اتفاق افتاده است، اظهار کرد: به استناد آمارها در زمینه افزایش چند درجه‌ای دما و کاهش بارندگی‌ حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به مدت متوسط تغییر اقلیم مشهود است.

وی با بیان اینکه باید کشاورزی متناسب با اقلیم و سازگار با شرایط باشد، افزود: در یک میلیون هکتار مساحت اراضی کشاورزی استان سالانه ۴.۸ میلیون تن محصول تولید می‌شود از همین رو ارتقاء بهره‌وری باید مجدانه در دستور کار باشد. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان یادآور شد: ۸۷ درصد محصولات زراعی استان وابسته به آب است بنابراین اقدامات درخوری باید در راستای مصرف بهینه آب و خاک مد نظر باشد.

وی با تأکید بر اینکه متولیان تولید، کشاورزان و بهره‌برداران از آب مراقبت کنند، گفت: استفاده از آخرین یافته‌های علمی، بهره‌گیری از کشت‌های گلخانه‌ای و بهره‌مندی از یاوران تولید و کشاورزان نمونه ملی در استان گامی بزرگ در ارتقاء بهره‌وری به شمار می‌رود.

بهراملو با بیان اینکه با تدوین نقشه راه نشان دادیم به دنبال تولید تصادفی و سنتی نیستیم، اظهار کرد: تولید باید هدفمند باشد به طوریکه از وضع موجود به وضع مطلوب ارتقاء یابیم.

وی با اشاره به اینکه نقشه راه کشاورزی نشان می‌دهد در هر بخش و در هر نقطه چه مقدار تولید نیاز است، تصریح کرد: این مهم برای نخستین بار در کشور و در استان به نتیجه رسیده به نحوی که مراحل تولید در سال زراعی جدید بر این اساس آغاز شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان در بخش دیگری با تأکید بر اهمیت اجرای الگوی کشت، اظهار کرد: الگوی کشت، طرحی آب‌محور است و کشت جایگزین، تمرکز بر محصولات آب‌بر و تولید بیشتر در این طرح پیگیری می‌شود.

بهراملو از پایلوت الگوی کشت در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان خبر داد و افزود: با اجرای این میزان الگوی کشت در استان ۸.۵ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه فرآوری محصولات کشاورزی و احداث سردخانه‌ها کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری را به دنبال دارد، یادآور شد: فرآوری محصولات کشاورزی در راستای ارزآوری و اشتغالزایی تأثیر بسزایی دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان امنیت غذایی پایدار را هدف نهایی سازمان دانست و گفت: استفاده بهینه از آب و خاک ارتقاء بهره‌وری ایجاد می‌کند بنابراین باید از تک تک قطرات آب بهینه استفاده کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، وی در پایان متذکر شد: اجرای طرح‌های کشاورزی، دانش‌بنیان و ایده محور زمان‌بر است از همین رو اثربخشی طرح‌های کاربردی در عرصه کشاورزی بین دو تا سه سال زمان نیاز دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha