• پنجشنبه / ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402111209014
  • خبرنگار : 50024

شناسایی ۳ کانون تب برفکی در البرز

شناسایی ۳ کانون تب برفکی در البرز

ایسنا/البرز مدیرکل دامپزشکی البرز از شناسایی سه کانون تب برفکی در البرز خبر داد و گفت: خوشبختانه با اقدام به موقع از شیوع این بیماری در استان جلوگیری شد.

به گزارش ایسنا، علیرضا رفیع پور در نشست مطبوعاتی روز پنجشنبه ۱۲ بهمن با اشاره به اینکه طی دو ماه گذشته سه کانون تب برفکی در البرز شناسایی شده، اظهار کرد: خوشبختانه با اقدام به موقع همکاران این ویروس در استان شیوع پیدا نکرده و دام‌های آلوده معدوم شده‌اند.

وی ادامه داد: خوشبختانه این دام‌ها در این سه کانون به تیپ قدیمی ویروس تب برفکی مبتلا شده بودند.

این مسئول تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون یک میلیون و ۵۳۳ هزار رأس دام در مقابل تب برفکی واکسینه شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در البرز گزارش نشده هم توضیح داد: از ابتدای سال تاکنون ۱۸۳ میلیون قطعه طیور در مقابل این بیماری واکسینه شده‌اند و فراگیری این پوشش مانع از شیوع طیور به این بیماری شده است.

رفیع پور اضافه کرد: در حال حاضر ۱۳۴ هزار رأس گاو؛ ۳۸۰۰ رأس اسب؛ ۴۸۱ هزار رأس گوسفند و ۵۷ هزار رأس بز و ۸ هزار قلاده سگ در البرز وجود دارد که در طول سال واکسیناسیون آنها در مقابل بیماری‌های مختلف انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی البرز ابراز کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۴۰ هزار رأس گاو؛ گوسفند و بز؛ ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه طیور در البرز کشتار شده که بخشی از آن تولید داخل بوده و مقادیری هم وارداتی بوده است.

وی با اشاره به اینکه البرز در بحث تولید واکسن دام و طیور حرفهای جدی برای گفتن دارد؛ توضیح داد: با وجود موسسه رازی و شرکت‌های خصوصی باید گفت ۹۷ درصد واکسن مصرفی دام کشور در این استان تولید می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این؛ بین ۳۰ تا ۴۰ درصد واکسن‌های مصرفی طیور کشور تولید داخل و مابقی سالیانه وارد می‌شود که باید با استفاه از ظرفیت‌های موجود میزان آن افزایش پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت تولید ریزمغذی‌های دام و طیور هم گفت: در دنیا بیش از ۳۵ ریز مغذی تولید می‌شود که ایران تنها تکنولوژی تولید دو مورد از آنها را دارد و مابقی را وارد می‌کند.

وی تاکید کرد: وضعیت ما در خصوص نهاده ها هم همین طور است و بخش قابل توجهی از نیاز کشور وارد می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha