• سه‌شنبه / ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۷:۳۷
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402111712457
  • خبرنگار : 50455

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم خبرداد؛

پرداخت تسهیلات ۴۱۷ میلیارد ریالی به هنرمندان صنایع‌دستی قمی در سال جاری

پرداخت تسهیلات ۴۱۷ میلیارد ریالی به هنرمندان صنایع‌دستی قمی در سال جاری

ایسنا/قم مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم اظهار کرد: ۴۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات از ابتدای امسال تاکنون به هنرمندان صنایع‌دستی در نقاط مختلف این استان پرداخت شده است.

علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در دو سال گذشته صدور مجوزهای صنایع دستی در استان قم ۳ برابر شده است، اظهار کرد: ۴۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات از ابتدای امسال تاکنون به هنرمندان صنایع‌دستی در نقاط مختلف این استان پرداخت شده است.

وی ادامه داد : از مجموع تسهیلات پرداخت شده مذکور، ۱۳۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات برای مشاغل خانگی و ۲۸۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال تسهیلات کارگاهی تبصره ۱۸ به متقاضیان پرداخت شده است؛ سود این تسهیلات را برای مشاغل خانگی چهار درصد و برای تسهیلات کارگاهی تبصره۱۸، ۱۵درصد اعلام شده است.

ارجمندی بیان کرد: از میان مجموع تسهیلات پرداخت شده در سال جاری به هنرمندان صنایع‌دستی، ۸۷ نفر تسهیلات مشاغل خانگی و ۱۲۷ نفر تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه را دریافت کرده‌اند.

وی مهم‌ترین اقدام این اداره‌کل را برای توسعه صنایع‌دستی در استان قم، ثبت شهر قم به عنوان شهر ملی انگشتر برشمرد و افزود: با مرمت یک خانه تاریخی با هزینه‌ای بالغ بر۳ میلیارد تومان دبیرخانه شهر ملی انگشتر جنب بیت امام خمینی (ره) با عنوان "چهارسو هنر" مختص فروش صنایع دستی به ویژه انگشتر راه اندازی شد.

ارجمندی با اشاره به فعالیت ۵ هزار و ۳۰۰ هنرمند صنایع‌دستی در استان قم، اضافه کرد: حمایت از ایجاد کارگاه‌های منبت در شهرک صنعتی ثامن (قنوات)، پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی و تبصره ۱۸ به صنعتگران، مرمت و بازسازی پژوهشکده میراث‌فرهنگی استان به عنوان دبیرخانه شهر ملی انگشتر، آموزش زندانیان در رشته‌های صنایع‌دستی و تجهیز کارگاه‌های صنایع‌دستی زندان از جمله فعالیت‌های حمایتی این اداره‌کل در حمایت از صنایع‌دستی استان قم بوده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در حوزه صنایع دستی ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی در مسیر تردد زائرین و عدم وجود بازاریابی حرفه‌ای در بازار صنایع‌دستی است.

ارجمندی، فرهنگ‌سازی در حوزه سوغات و متبرکات را مورد توجه قرار داد و گفت: با معرفی سوغات قم به زائرین و همراهی رسانه‌ها در این زمینه گردش مالی بسیار بالایی در حوزه صنایع دستی رقم می‌خورد.

وی با بیان اینکه در سطح شهر قم ۱۶ فروشگاه دائمی فروش صنایع‌دستی دارای مجوز فروشگاهی فعال است، یادآور شد: بیش‌ترین هنرمندان صنایع‌دستی استان قم در رشته‌های منبت چوب، زیورآلات سنتی، سفال و سرامیک و محصولات چرمی دست‌ساز هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha