• دوشنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1402112316470
  • خبرنگار : 50553

دبیر حزب مؤتلفه قزوین:

امروز نقطه اصلی و کانونی در رسیدن به قله‌ها امیدآفرینی است

امروز نقطه اصلی و کانونی در رسیدن به قله‌ها امیدآفرینی است

ایسنا/قزوین دبیر حزب مؤتلفه استان قزوین در این خصوص که در راستای ایجاد سرعت حرکت به سمت قله‌های پیشرفت چه کاری باید انجام دهیم، گفت: امروز نقطه اصلی و کانونی در رسیدن به قله‌ها امید آفرینی است یعنی هرگز نباید جامعه و جوانان را نسبت به آینده ناامید کنیم، برای رسیدن به قله موفقیت باید پیشرفت‌ها را ببینیم و از شکست‌ها درس بگیریم گام به گام از پله‌ها بالا برویم و کمتر به پشت سر نگاه کنیم.

محمدحسین شفیعی‌ها در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تفاوت‌های انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌ها اظهار کرد: زمانی خیزش‌های مردمی، انقلاب اطلاق می‌شود که ویژگی‌های خاصی را دارا باشد، بتواند دگرگونی‌های عمیق در یک جامعه ایجاد کند، نظام حاکم بر آن جامعه و کشور را از بین ببرد و سرنگون کند تا نظام جدیدی را ایجاد نماید که این موارد معمولاً در تاریخ زندگی بشر معدود هستند.

دبیر حزب مؤتلفه استان قزوین گفت: یکی از ویژگی‌های مهم انقلاب اسلامی موضوع ایدئولوژی انقلاب است، انقلاب‌های مرسوم و متداولی که در دیگر کشورها در سده‌های مختلف اتفاق افتاد عمدتاً بر مبنای تفکرات انسانی و اومانیستی بود یعنی هرگز انقلاب‌ها بر مبنای شاخص‌های دینی، آسمانی یا وحیانی نبوده است. ویژگی برجسته انقلاب اسلامی این است که این حرکت و دگرگونی عظیم بر مبنای تفکر دینی اسلام و بهره‌مندی از هدایت‌های الهی و خدایی شکل گرفت که مردم حول موضوع اسلام اجماع کردند و پای این حرکت ایستادند و به پیروزی رسیدند.

وی عنوان کرد: انقلاب اسلامی در اوج مادیت حاکم بر جهان معاصر رخ داد تاریخ معاصر را که بررسی می‌کنیم می‌بینیم قرن بیستم قرنی است که بشر به سرعت به سمت مادیت محض حرکت کرد بعد از آن حوادثی که در اروپا در دوره رنسانس اتفاق افتاد اوج آن را در قرون بیستم مشاهده می‌کنیم که می‌خواستند اعلام کنند خدا در زندگی بشر محو شده و نقشی ندارد و اگر کسانی می‌خواهند با خدا ارتباط داشته باشند می‌تواند ارتباط فردی داشته باشند اما ارتباطات اجتماعی دیگر وجود ندارد.

شفیعی‌ها تصریح کرد: انقلاب اسلامی در دهه‌های آخر قرن بیستم یعنی نیمه دوم این قرن، ناگهان جو و خفقان و هژمونی ایجاد شده بر افکار مردم که راه چاره‌ای جز مادیت نداشتند را شکست داد و اعلام کرد که راه نجات بشر از طریق دست دراز کردن به سوی خدا است و با پیروزی انقلاب اسلامی این مسئله به اثبات رسید و امروز رمز و راز زنده و پویا بودن انقلاب اسلامی پس از چهار دهه در دنیای کنونی ناشی از همین تفکر است و اندیشه انقلاب اسلامی در سراسر دنیا منتشر شده است و این امری نبوده که ما با زور و تحمیل انجام دهیم.

وی ادامه داد: رهبری انقلاب اسلامی نیز یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این انقلاب است، چراکه رهبری انقلاب اسلامی بر عهده یک رهبر دینی و مرجع تقلید قرار گرفت؛ رهبری انقلاب‌های مرسوم دنیا معمولاً توسط افراد ویژه آن انقلاب‌ها بوده اما آن افراد هرگز از طبقه عالمان دینی انتخاب نشده‌اند که رهبری انقلاب را عهده‌دار شوند و به پیروزی برسند.

این مسئول بیان کرد: در انقلاب اسلامی ایران بسیاری از افراد تلاش کردند رهبری را عهده بگیرند و موفق نشدند و امام(ره) وقتی وارد این عرصه شد و از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ حرکت انقلاب را آغاز کرد با مدیریت صحیح مبتنی بر باورهای دینی در شرایطی که در تبعید به سر می‌برد توانست نگاه مردم را متوجه حرکتی عظیم کند، در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ وقتی که امام(ره) وارد ایران شد استقبال عظیم و میلیونی در تهران از ایشان صورت گرفت و این اجتماع عظیم اثبات کرد که هیچ فردی هماورد امام(ره) در رهبری انقلاب اسلامی نیست.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران انقلابی است که توسط انسان خودساخته و خدا ترس شکل گرفته است و این ویژگی خدا ترسی سبب شده هرگز از واقعیت‌های جامعه خود غافل نشود چراکه دردهای مردم را می‌دانست و بر همین مبنا رهبری انقلاب را بر عهده گرفته بود.

مردمی بودن انقلاب اسلامی ویژگی منحصر به فردی است

دبیر حزب مؤتلفه استان قزوین بیان کرد: یکی دیگر از تفاوت‌های انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌ها مردمی بودن این انقلاب است. در دیگر انقلاب‌ها معمولاً این چنین مشاهده می‌کنیم که آغاز انقلاب توسط افراد معدود یا گروه‌ها و جریان‌های خاصی شکل می‌گیرد و گسترده می‌شود و در نهایت وقتی آن انقلاب به پیروزی می‌رسد مردم با دیدن علائم مثبتی در آن حرکت، انقلاب را قبول می‌کنند مثل انقلاب فرانسه و انقلاب کمونیستی شوروی که بعد از پیروزی مردم آن انقلاب را پذیرفتند و گستردگی مردمی شکل گرفت.

وی ادامه داد: در صورتی که در سال ۱۳۵۷ شاهد بودیم آنچه به حرکت انقلاب اسلامی سرعت داد و در فرصت غیرقابل باوری به پیروزی رسیدیم حضور مردم در عرصه بود، راهپیمایی و تظاهراتی که مردم به صورت گسترده در سراسر کشور علی‌الخصوص تهران برپا کردند سبب سرعت بخشیدن به پیروزی انقلاب اسلامی شد.

شفیعی‌ها در پاسخ به این سوال که برای معرفی درست انقلاب اسلامی به نسل جوان چه اقداماتی باید انجام دهیم، گفت: در آموزه‌های اسلامی و مباحث جامعی شناسی به این موضوع اشاره شده است که نسل‌ها باهم تفاوت دارند و امام علی(ع) فرموده‌اند فرزندانتان را به اخلاق خودتان مقید نکنید چراکه آنان برای زمانی جز زمان شما آفریده شده‌اند؛ انقلاب اسلامی هم در چهار دهه پیش اتفاق افتاده و طبیعتاً نسل‌های جدیدی پس از آن دوران پا به عرصه گذاشتند، بنابراین مهم است که با ویژگی‌های نسل‌های جدید آشنا باشیم.

وی تصریح کرد: مجموعه تفاوت‌های میان نسلی در مواردی همچون آرمان‌ها، اهداف، الگویابی و گروه‌های مرجع است؛ اگر بخواهیم براساس واقعیات موجود پیرامون نسل‌های مختلف انقلاب اسلامی متمرکز شویم به این نکته مهم دست پیدا می‌کنیم که بخشی از تفاوت‌های میان نسلی طبیعی است و احساسات هر نسلی با نسل قبل متفاوت است، به این معنی که معمولاً نسل جدید بخش‌هایی از دیدگاه‌ها و افکار نسل قبلی را تغییر می‌دهند و اگر با این تفاوت‌ها با روش درست برخورد شود نه تنها مشکلی ایجاد نمی‌شود بلکه سبب پختگی و ارتقای نسل‌های آینده خواهد شد.

این مسئول عنوان کرد: بخشی از تفاوت ها میان نسلی نه تنها طبیعی بلکه لازم و نشانه تحول‌خواهی، نوگرایی و سرزندگی است؛ امام صادق(ع) می‌فرمایند فرزندان خود را نه برای امروز بلکه برای ۲۰ سال آینده تربیت کنید، به این معنا که فضای معنوی آینده قطعاً متفاوت با امروز خواهد بود. اگر نسل سوم و یا نسل جدید را به درستی درک کنیم، نیازهای آنان بشناسیم و بستر مناسبی برای رفع خواسته‌های آنان ایجاد کنیم فرصت و مجال خودشکوفایی به آنان خواهیم داد و هرگز فاصله نسلی ایجاد نخواهد شد.

شفیعی‌ها گفت: نکته مهم دیگر آسیب شناسی است، نسل جدیدی که پس از انقلاب رشد کرده‌اند و دوران سختی‌های ستمشاهی را تجربه نکردند دارای تمایلاتی هستند که با تمایلات نسل انقلابی متفاوت است، اگرچه جوانان به انقلاب و مبانی آن وفادارند اما این امید تا زمانی جاری است که خواسته‌های آنان تا حد قابل ملاحظه‌ای محقق شود و اگر اینطور نباشد هیچ تضمینی وجود نداد که وفادار انقلاب باقی بمانند.

وی تصریح کرد: نسل فعلی از انقلاب اسلامی انتظاراتی چون تأمین نیازهای مادی و معنوی دارد و اگر تأمین نشود در آنان قطعاً شبهات فکری ایجاد خواهد شد پس برای جلوگیری از اینکه انقلاب اسلامی در اثر تحول و تبدیل نسل دچار آسیب نشود اولاً باید به تحول کمی و کیفی جمعیت جوان جامعه آگاهی پیدا کنیم، نیازهای جوانان را بشناسیم، به پرسش‌های آنان پاسخ دهیم و با زبان خودشان با آنان صحبت کنیم تا مؤثر عمل کرده باشیم.

نسل جدید باید بدانند چرا پدرانشان انقلاب کردند

دبیر حزب مؤتلفه استان قزوین بیان کرد: تعبیری از شهید مطهری وجود دارد که فرموده‌اند اگر نسل سوم ما بین گفتار و کردار رهبران دینی تضاد ببینند نمی‌توانند به اندیشه و فکر آنان اعتماد کنند، بنابراین باید برای هدایت و رهبری نسل سوم گام‌های نظری و عملی برداشته شود تا بتوانیم این نسل را با مسائل دینی آشنا سازیم.

وی ادامه داد: نسل جدید باید آگاه شود که در زمان ستمشاهی چه گذشته است و چرا پدرانشان انقلاب کردند و چرا صدها هزار نفر جان خود را فدا کردند؛ نسل جدید باید با دستاوردهای انقلاب اسلامی در تمامی حوزه‌ها آشنا شود تا دریابد که تحولات در سایه انقلاب رخ داده است، البته در مقابل باید با ضعف‌ها و کاستی‌ها نیز روبه‌رو شود و خود را برای تحقق هرچه بیشتر آرمان‌های انقلاب آماده کند.

شفیعی‌ها عنوان کرد: درک نیازهای روحی و فکری جوانان، به کارگیری شیوه‌های تبلیغی جدید، پرهیز از سطحی‌نگری به مبانی فرهنگی و دینی انقلاب و خرافه‌زدایی و پیرایش متون آموزشی، عمل‌گرایی و ساده زیستی در رفتار از کارآمدترین مواردی است که می‌تواند جوانان را به انقلاب جذب کند.

وی در این خصوص که در راستای ایجاد سرعت حرکت به سمت قله‌های پیشرفت چه کاری باید انجام دهیم، عنوان کرد: نقطه اصلی و کانونی در رسیدن به قله‌ها امید آفرینی است یعنی هرگز نباید جامعه و جوانان را نسبت به آینده ناامید کنیم، برای رسیدن به قله موفقیت باید پیشرفت‌ها را ببینیم و از شکست‌ها درس بگیریم و گام به گام از پله‌ها بالا برویم و کمتر به پشت سر نگاه کنیم.

دبیر حزب مؤتلفه استان قزوین گفت: ایران با وجود تمام مشکلات غیرقابل انکار و حتی مدیریت‌های ضعیف در زمینه‌های مهمی پیشرفت کرده است که چشمگیر و دل‌انگیز است؛ حتی بیش از آنکه فکر می‌کنیم ترقی ما در عرصه‌های علم و فناوری باعث شده امید دشمنان تبدیل به ناامیدی شود.

وی افزود: رسانه‌های علمی بین‌المللی سرعت علمی ایران را ۱۱ برابر متوسط رشد جهان عنوان کرده‌اند و باید این دستاورد را برای فرزندان وطن شرح دهیم؛ البته به واسطه خیانت‌هایی که در ادوار گذشته اتفاق افتاده، همچنان آن طور که باید پیشرفت نکرده‌ایم و عقب ماندگی‌هایی وجود دارد اما حرف از ناامیدی یعنی تسلیم در برابر فشارها و سختی‌ها و باید امیدآفرینی صورت گیرد.

شفیعی‌ها در پایان اظهار کرد: هرجا که انقلابی عمل نکردیم عقب‌ماندگی به وجود آمده است و مهم‌ترین موضوع در این زمینه معیشیت طبقات فقیر است؛ بنابراین عدالت خواهی و ظلم‌ستیزی نکات مهمی است که اگر نسل به نسل انتقال داده شود زمینه موفقیت را تسریع بخشیده‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha