• چهارشنبه / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۵
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402112518230
  • خبرنگار : 50310

استاندار لرستان:

بیوتروریسم یک موضوع ایستا و ثابت نیست

بیوتروریسم یک موضوع ایستا و ثابت نیست

ایسنا/لرستان استاندار لرستان گفت: بیوتروریسم یک موضوع ایستا و ثابت نیست و به مرور تغییراتی دارد که در این زمینه نیز باید توسعه کمی، ارتقای کیفی و ساماندهی نظام جامع پدافند زیستی در دستور کار قرار داده شود، توسعه هدفمند نظام امداد و نجات، توسعه و روزآمد کردن امکانات، توسعه و ساماندهی شبکه آزمایشگاه‌های تشخیصی، ایجاد نظام فرماندهی، کنترل بحران‌های زیستی، نظام دفاع حقوقی در برابر تهدیدات زیستی و ... باید مدنظر باشد.

فرهاد زیویار، ۲۵ بهمن ماه، در اولین کنفرانس ملی دفاع زیستی در برابر تهدیدهای بیوتروریسم که در سالن آمفی‌تئاتر شهید سلیمانی دانشگاه لرستان برگزار شد، گفت: در این همایش کارهای خوبی ارائه شده و چون اولین قدم است می‌تواند برای فعالیت‌های گسترده‌تر یک موضوع اساسی تحت عنوان پدافند غیرعامل با عنوان تخصصی دفاع زیستی در برابر تهدیدهای بیوتروریسم باشد.

وی ادامه داد: حمله غیرمسلحانه که باعث آسیب‌پذیری نیروی انسانی، امکانات، اسناد، شریان‌های حیاتی در مقابل عملیات‌های مخرب و خصمانه دشمن است، مأموریت سنگینی بر دوش ماست که در خط مقدم این میدان ممکن است برنامه‌ای سرلوحه اقدامات خود قرار دهیم که حتماً باید زیرساخت‌های علمی و بررسی‌های محققانه در مورد آن صورت داده شود.

زیویار ادامه داد: پایه چنین کار مهمی که از تهدیدات دشمن که خسارات غیرطبیعی به کشور وارد می‌کند جلوگیری می کند و می‌تواند خسارات را به حداقل برساند.

استاندار لرستان افزود: هر اقدامی شامل رصد، پایش، آشکارسازی، هشدار، تشخیص و تصمیم و عملیاتی برای پیشگیری، امداد و نجات، درمان و ارزیابی و بازتوانی منابع که حیات کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند، محدودسازی و رفع آلودگی‌ها در برابر تهدیدات زیستی و حمایت از سرمایه‌های ملی از مفاهیم دفاع زیستی است.

وی با اشاره به اینکه کسانی که می‌خواهند جنگ داشته باشند یا به تعبیری تروریست این مقوله در نظر گرفته شوند وارد این میدان می‌شوند، بیان کرد: در دنیا کسانی برای استفاده عمدی و سوء از این مواد برنامه‌ریزی می‌کنند که فقط شامل کشور ما نمی‌شود بلکه در کشورهای دیگر نیز شاهد این موضوع هستیم.

زیویار افزود: در سیاست‌های کلی نظام در حوزه پدافند غیرعامل و در برنامه پنج‌ساله پنجم مصوب مجلس شورای اسلامی و طرح جامع میکروبی شورای عالی امنیت ملی این امر لحاظ شده است.

استاندار لرستان ادامه داد: بیوتروریسم یک موضوع ایستا و ثابت نیست و به مرور تغییراتی دارد که در این زمینه نیز باید توسعه کمی، ارتقای کیفی و ساماندهی نظام جامع پدافند زیستی در دستور کار قرار داده شود، توسعه هدفمند نظام امداد و نجات، توسعه و روزآمد کردن امکانات، توسعه و ساماندهی شبکه آزمایشگاه‌های تشخیصی، ایجاد نظام فرماندهی، کنترل بحران‌های زیستی، نظام دفاع حقوقی در برابر تهدیدات زیستی و ... باید مدنظر باشد.

وی ادامه داد: ازجمله مأموریت‌های مورد نظر می‌توان به ایجاد سامانه یکپارچه رصد و پایش، بومی‌سازی و ایجاد خوداتکایی در زمینه پدافند زیستی، تأمین و توسعه ذخایر استراتژیک، ساماندهی شبکه تشخیص و درمان تهدیدات زیستی اشاره کرد.

زیویار افزود: ازجمله راهبردهای مورد نظر نیز می‌توان به راه‌اندازی ساز و کارهای اجرایی، ایجاد نظام منسجم و روزآمد رصد، پشتیبانی، ارتقا و به روز رسانی کیفیت شبکه آزمایشگاهی، تدوین و نظارت بر ضوابط و استانداردهای بومی و ... اشاره کرد.

استاندار لرستان تأکید کرد: در پس این اقدامات اجرایی تحقیقات از اهمیت خاصی برخوردار است، مانند کاری که دست اندرکاران این همایش انجام دادند و بیش از ۳۵۰ مقاله علمی ملی به دبیرخانه این همایش ارسال شد.

همچنین مرتضی عبدی دکترای حقوق در این کنفرانس گفت: یکی از محورهای این کنفرانس، حقوق بشری است. سه نسل از حقوق بشر را داریم و نسل چهارمی در راه است.

وی با اشاره به اینکه نسل اول حقوق مدنی سیاسی بود که بیشتر حقوق منفی است، بیان کرد: این موضوع اوایل مبحث روشنفکری بود که بحث آزادی بیان، اندیشه و ... را مطرح کردند و با توجه به زمان حساسیت نداشت.

این دکترای حقوق بیان کرد: نسل سوم حقوق بشر تحت عنوان همکاری‌های بین‌المللی است که براساس همزیستی طراحی شد، امروز به مسائلی برمی‌خوریم که بدون این موضوعات حل نمی‌شود، به عنوان مثال در مورد ریزگردها، ایران به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد و باید همکاری انجام شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از مسائل مانند بحران آب و ... باید نیازمند همبستگی بین‌المللی است تا حل شود.

عبدی گفت: اعلامیه ریو دارای ۲۷ اصل است که موضوع اصلی آن محیط زیست و توسعه پایدار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha