• یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402112920754
  • خبرنگار : 50024

هر هکتار جنگل، ۱۵۰۰ مترمکعب آب را در خود ذخیره می‌کند

هر هکتار جنگل، ۱۵۰۰ مترمکعب آب را در خود ذخیره می‌کند

ایسنا/البرز مشاور رئیس و فرمانده بسیج سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری هم با بیان اینکه کشور از عدم مدیریت آب رنج می برد، گفت: به زودی جهاد آبخیزداری را برای مدیریت آب در کشور به اجرا در خواهیم آورد.

به گزارش ایسنا، محمدصابر باغخانی پور روز یکشنبه ۲۹ بهمن در گردهمایی سراسری فرماندهان بسیج ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری سراسر کشور که در کرج برگزار شد؛ افزود: رسالت بسیج یک رسالت تخصصی است، کار فرهنگی را دوست داریم ولی برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی علاوه بر احیای فرهنگ و شعائر اسلامی نیازمند کار تخصصی توسط بسیج هستیم.

وی اظهار کرد: هم اکنون مهمترین رسالت سازمان منابع طبیعی بحث کاشت یک میلیارد درخت که بسیج در این حوزه ورود جدی داشته است.

باغخانی پور گفت: سالانه حدود ۴۰۰ میلیارد مترمکعب بارندگی در کشور داریم که برنامه وزارت نیرو بر روی ۱۰۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر متمرکز است و برای ۳۰۰ میلیارد مترمکعب دیگر هیچ برنامه ای ندارد که به همین دلیل همواره از موضوع بحران و کمبود آب اسم برده می شود.

وی یکی از راهکارهای مدیریت آب در کشور را آبخیزداری عنوان کرد و افزود: بسیج در سازمان منابع طبیعی علاوه بر ورود برای مساله کاشت یک میلیارد درخت که می‌تواند به مساله آب نیز کمک کند به موضوع آبخیزداری نیز ورود جدی خواهد کرد.

باغخانی پور اظهار کرد: هر هکتار جنگل هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب را در خود ذخیره می‌کند که این عدد در جنگل‌های هیرکانی حتی به دو هزار و ۵۰۰ مترمکعب نیز می‌رسد که با مدیریت مناسب این آب‌ها می توان موضوع آب در کشور را به خوبی حل کرد.

در ادامه این برنامه مهرداد پاکار مشاور وزیر و فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در بخش اراضی ملی و کشاورزی و افزایش ۱۵ برابری میزان حدنگاری اراضی ملی اظهار کرد: این در حالی است که از سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۴۰۰ تنها چهار درصد اراضی ملی حدنگاری شده بود که افزایش ۱۵ برابری حدنگاری بیانگر توجه دولت سیزدهم به مقوله صیانت از این اراضی است.

وی ادامه داد : این اقدام در مدت دو سال با همکاری بسیج و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور محقق شده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی یکی دیگر از اقداماتی که با همکاری بسیج اجرا شده را جهاد آبرسانی به عشایر، جهاد دامپزشکی، اقداماتی در حوزه شیلات و توسعه سرمایه گذاری در امور زیربنایی و زیرساخت ها و همچنین توسعه شهرک های کشاورزی و محصولات باغی عنوان کرد و افزود: همچنین در تامین و تدارک کودهای رایانه ای و کاهش میزان مبارزه شیمیایی با عوامل خسارت زای بیماری بسیج به خوبی پای کار بوده است.

وی گفت: بسیج تک بعدی و فقط یک نیروی عملیاتی و امنیتی نیست بلکه بسیج فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و علمی است و باید گفت بسیج در همه حوزه‌های تخصصی کارآمد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha