مسعود میرزایی امروز اول اسفند در نشست خبری ارائه برنامه تحولی دانشگاه فردوسی مشهد که در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه ما با سیاست غربیها مخالفیم، اما نمیتوان پیشرفتهای علمی آنان را نادیده گرفت، اظهار کرد: در غرب دانشگاهها برای حل مسائل جامعه فعالیت دارند. در سال ۷۸ رهبری تاکید بر افزایش تولید علم داشتند و ما در آن سال تولید علم را آغاز کردیم و اکنون در عین حال که تنها یک درصد جمعیت جهان را داریم، اما ۲.۵ درصد تولید علم و ۵.۶ درصد مقالات داغ (Hot Paper) در جهان از آن ایران است. این تولید مقاله داغ در حد میلیارد دلار برای ما ثروتآفرینی دارد.
وی با بیان اینکه پتانسیلهای بالایی در دانشگاه فردوسی وجود دارد که با استفاده از آنها میتوان مشکلات استان را حل کرد، افزود: اما متاسفانه بسیاری از این پتانسیلها مغفول مانده، زیرا ما اساتید را صرفا به مقالهنویسی عادت دادیم. لذا ما جوانگرایی را در دستور کار قرار دادیم و مدیران و معاونین را از بین جوانان انتخاب کردیم تا با جسارت خود قوانین نامناسب از جمله قوانین ارتقای اساتید را تغییر دهند. البته به بزرگان و باتجربهها نیز توجه داریم و سعی کردیم از ظرفیت هر دو استفاده کنیم.
سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه ما تبدیل شدن به دانشگاه تمدنساز را در دستور کار قرار دادیم تا هم در ثروتآفرینی و هم در علم و فناوری قدرتمند شویم، گفت: بر همین اساس ما اجرای طرح منش (مردمیسازی، نقطهزنی، شبکهسازی) را آغاز کردیم. برای مردمیسازی باید دانشگاه و پارک علم و فناوری به مکانهای علمی، تفریحی، سیاحتی و فرهنگی تبدیل شود تا و مردم از آنها بازدید کنند. در نقطهزنی به مزیتهای استان شامل صنایع معدنی، صنایع غذایی و صنایع فرهنگی پرداختیم. در همین راستا در شهرستان خواف پردیس فناوری صنایع معدنی تاسیس کردیم تا با استخراج فلزات موجود در نخالههای حاصل از تولید آهن، ثروتآفرینی کنیم. اگرچه بودجه سال آینده دانشگاه در حال افزایش به یک همت است، اما برای تامین بودجه دانشگاه به این موارد باید توجه کنیم.
میرزایی با تاکید بر اینکه برای ثروتآفرینی شرکتهای دانشبنیان باید به سمت ساخت محصولات با پیچیدگی بالا حرکت کنند، بیان کرد: به عنوان مثال دنیا برای تولید آب با قیمت بسیار ارزان از برخی گیاههای طبیعی استفاده میکند که میتوانند نمک را از اب دریا جدا کنند.
وی با اشاره به تلاش برای افتتاح پژوهشکده علم و دین در دانشگاه فردوسی، عنوان کرد: در این پژوهشکده میخواهیم ارتباط مفاهیم قرآنی و دینی با نتایج پژوهشها را نشان دهیم. با این کار هم زندگی اقتصادی و مادی دانشجویان را تامین میکنیم و هم ارتباط موضوعات مطرحشده در قرآن با واقعیات طبیعت برای آنان روشن میشود. در خصوص این پژوهشکده قرار است از کشورهای دیگر هم حمایتهای لازم را دریافت کنیم و رویکردی را در کشور ایجاد خواهیم کرد که الگو شویم.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان با اشاره به تشکیل زیستبوم نوآوری شرق کشور در این پارک، گفت: این طرح با همگرایی پارک علم و فناوری استانهای خراسان رضوی، جنوبی و شمالی، سیستان و بلوچستان، یزد و کرمان اجرا شد. این کار و همچنین تاسیس پردیس فناوری صنایع معدنی خواف برای مسئولین کشوری بسیار نویدبخش بود.
میرزایی با بیان اینکه در حال تاسیس پردیس مشترک فناوری اطلاعات و فناوری در دانشگاه فردوسی هستیم، اظهار کرد: همچنین در جهت ورود ادبیات فناوری و نوآوری به دانشگاه، روسای تمام دانشکدهها را موظف کردیم دو شرکت دانشبنیان را در دانشکده خود مستقر کنند. این باعث میشود دانشجویان ترغیب به حضور در این شرکتها و نقشآفرینی در حوزه فناوری و نوآوری شوند.
وی همچنین با اشاره به برنامه دانشگاه چشمانداز ده ساله دانشگاه فردوسی که در سال ۱۴۰۰ نوشته شده است، افزود: ما نسبت به اجرای این برنامه اهتمام داریم، اما با توجه به اقتضائات روز و شرایط استان لازم است برخی از برنامهها را تغییر دهیم. گیاهان دارویی، صنایع معدنی و زیارت سه حوزه مهم در خراسان رضوی اند و باید ماموریتهای ما نیز در همین راستا تعریف شود.
سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد همچنین در پاسخ به سوالی در مورد ارتباط ایجاد ارتباط بین جامعه و صنعت با علوم انسانی، بیان کرد: اهمیت علوم انسانی در صنعت و اقتصاد تعریف نشده و فارغالتحصیلان این رشتهها نسبت به نقش خود در اقتصاد آگاه نیستند. شرکتهای دانشبنیان ما باید پیوست علوم انسانی و فرهنگی داشته باشند و بر اساس آن شرکتهای دانشبنیان باید به منظور ارتقای فرهنگ کشور، متخصصین علوم انسانی و تربیتی را به عنوان مشاور خود قرار دهند.
میرزایی همچنین در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد برنامه دانشگاه برای بازگشت اعضای هیات علمی قطعهمکاریشده، عنوان کرد: ما جلساتی را با این اساتید برگزار کردیم و در تلاشیم به توافقات دوطرفه با آنان برسیم، اما به هر حال قوانین و امنیت کشور هم باید مورد توجه قرار گیرد.
دانشجویان بینالملل الزاما نباید سطح علمی بالا داشته باشند
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد سطح پایین علمی بسیاری از دانشجویان بینالملل دانشگاه فردوسی و همچنین عدم انتفاع مالی دانشگاه از حضور آنان، گفت: در دانشگاه هاروارد هم تمام دانشجویان در تراز بالا قرار ندارند. وقتی یک عراقی برای ادامه تحصیل بین اروپا و ایران مردد است، باید کاری کنیم ایران را انتخاب کند. همه را که نمیتوان دانشمند تربیت کرد. باید دانشجویان بینالمللی که سطح علمی بالایی ندارند هم در دانشگاه فردوسی پذیرش شوند، زیرا آنها میتوانند در سطح جهان حافظ منافع ما شوند. کشورهای اروپایی و آمریکایی هر بیسوادی را از سایر کشورها پذیرش میکنند با این هدف که آنان را با مبانی غیراخلاقی آشنا و او را به یک عنصر ضد جمهوری اسلامی تبدیل کنند.
انتهای پیام
نظرات