• جمعه / ۴ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1402120402309
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:

از ظرفیت مرز باید برای توسعه صادرات کالاهای سلامت محور استفاده کنیم

از ظرفیت مرز باید برای توسعه صادرات کالاهای سلامت محور استفاده کنیم

ایسنا/سیستان و بلوچستان رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: سیستان و بلوچستان دارای مرز خاکی و آبی زیادی با کشورهای همسایه است و از این ظرفیت بایستی برای توسعه صادرات کالاهای سلامت محور و دارو استفاده کنیم.

دکتر حبیب غزنوی امروز جمعه در همایش کشوری پیشگیری و مبارزه با قاچاق اقلام سلامت محور که به میزبانی این دانشگاه برگزار شد افزود: راه اندازی کارخانه داروسازی در سیستان و بلوچستان یکی از ضروریات این استان است.

وی ادامه داد: گردش مالی تولید، توزیع و فروش دارو، به عنوان یک صنعت مهم و حیاتی قلمداد می شود و یکی از بزرگترین گردش های مالی را در جهان دارد.

دکتر غزنوی گفت: سیستان و بلوچستان باتوجه به مرزهای آبی و خاکی و اشتراکات مذهبی، فرهنگی و قومی با کشورهای همسایه می تواند نقش اثرگذار در صادرات دارو و اقلام سلامت محور داشته باشد.

وی گفت: باتوجه به نیاز کشورهای همسایه به کالاهای سلامت محور و دارو، حمایت از سرمایه‌گذاری در زمینه دارو، می‌تواند به ارتقای رقابت‌پذیری صنعت دارو و جلوگیری از قاچاق آن کمک کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد یکی از طرح‌های خوبی که توسط وزارت بهداشت اجرا شد طرح داروی دارو یاری بود که در حوزه پیشگیری از قاچاق آن موفق بوده است.

وی عنوان کرد: از ظرفیت و پتانسیل مرز باید نهایت استفاده را ببریم و مشابه طرح دارویار طرحی برای جلوگیری از قاچاق کالاهای سلامت محور و دارو ایجاد کنیم، که راه‌اندازی کارخانه داروسازی در سیستان و بلوچستان و صادرات دارو به کشورهای همسایه می‌تواند یکی از این راهکارها باشد.

دکتر مصطفی صالحی زاده معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: مبادلات مرزی نقشی حیاتی در امرار و معاش مردم ساکن در مناطق مرزی، ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: مبادلات مرزی منجر به توسعه زیرساخت ها در مناطق مرزی می شود. این می تواند تجارت و توسعه اقتصادی را تسهیل کند.

وی افزود: این نوع تجارت، شرایط برای قاچاق را نیز فرآهم کرده است که سبب بروز اختلالات زیادی برای اقتصاد کشور می شود.

دکتر صالحی عنوان کرد: این همایش در راستای همفکری و هم افزایی اقدامات در بحث مبارزه و پیشگیری از قاچاق کالاهای سلامت محور با حضور مسئولین استانی برگزار شد.

دکتر داود شهرکی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: سیستان و بلوچستان هزینه‌های مالی و جانی زیادی را برای جلوگیری از قاچاق انواع کالاها می‌پردازد.

وی ادامه داد در حوزه غذا و دارو متاسفانه هیچ گونه فضایی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

وی با اشاره به ظرفیت و پتانسیل استان سیستان و بلوچستان گفت: باید از این ظرفیت پتانسیل نهایت استفاده و بهره را برای سرمایه‌گذاری و فضای کسب و کار ببریم.

دکتر شهرکی گفت: امیدواریم با برگزاری این همایش راهکارهایی برای برون رفت از بحران‌ها را دریابیم و به یک ظرفیت واحد برسیم.

وی ادامه داد: باید شرایط برای سرمایه‌گذاری و فضای کسب و کار تسهیل بخشیده شود و روند اعطای مجوزها نیز به سیستان و بلوچستان واگذار گردد.

 مهندس قاسمی، دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان نیز گفت: تفاوت ارزی، باعث ایجاد پدیده قاچاق شده است

وی ادامه داد: در ده ماهه سالجاری، کشفیات داروهای قاچاق در استان 58 درصد رشد داشته است.

وی افزود: با اجرای طرح ثبت کدملی نوزاد جهت دریافت شیرخشک، در چند ماه اخیر روند کشفیات شیرخشک قاچاق به کمترین میزان ممکن رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha