• دوشنبه / ۷ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۶:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402120704308
  • خبرنگار : 50549

دبیر هنری جشنواره:

جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) تلفیقی از دانش، نوآوری و هنر است

جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) تلفیقی از دانش، نوآوری و هنر است

ایسنا/خراسان رضوی دبیر هنری نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) گفت: این جشنواره تلفیقی از دانش، نوآوری و هنر است و تلفیق این ۳ ضلع می‌تواند مسیری را هموار کرده تا شعار محوری امتداد زیارت تحقق بخشیده شود.

محمدجواد استادی امروز ۷ اسفندماه، در نشست خبری اختتامیه نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) که در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: موضوع امتداد اجتماعی زیارت یکی از سیاست‌های اصلی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی است.

وی اضافه کرد: امتداد اجتماعی زیارت به این معناست که تمام آوردهای زیارت به شکل ملموس در زندگی نه تنها قشری که مستقیم به زیارت می‌آیند، بلکه همه آحاد جامعه چه مسلمان و چه غیر مسلمانان جریان داشته باشد.

استادی تصریح کرد: هنر زبان، امتداد اجتماعی زیارت است، چراکه هنر می‌تواند مفهوم زیارت را در زندگی تمام افراد در طبقات و مذاهب مختلف جریان ببخشد، از این رو توجه ویژه‌ای به هنر در آستان قدس رضوی شده است.

دبیر هنری نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) اظهار کرد: این جشنواره تلفیقی از دانش، نوآوری و هنر است و تلفیق این ۳ ضلع می‌تواند مسیری را هموار کرده تا شعار محوری امتداد زیارت تحقق بخشیده شود.

استادی اضافه کرد: باید سوغات مشهد با هویت فرهنگی این شهر مقدس که زیارت است در اقصی نقاط جهان گسترش یابد و تلاش شود تا در آینده‌ای نزدیک ذائقه مخاطب در سوغات زائر مشهد تغییر یابد.

وی افزود: از لحاظ معنایی باید هویت زیارتی مشهد را به صورت غیرمستقیم در سوغات زائر تقویت کنیم و برای هنرمندان و تولیدکنندگان داخلی زمینه حضور فعال آن‌ها در این عرصه فراهم شود.

نگاه معرفتی به صنایع فرهنگی در آستان قدس رضوی

استادی ادامه داد: ادبیات صنایع فرهنگی از غرب گرفته شده است، اما ما در کشور و به ویژه آستان قدس به این مقوله نگاه معرفتی و دینی داریم، به دنبال رویکردهای بومی در حوزه تولید و محتوی هستیم و یکی از محورهای جشنواره نیز تقویت گفتمان معرفتی و دینی بوده است.

دبیر هنری نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) ابراز کرد: آثار رسیده در حوزه مد و لباس بسیار کم است و متاسفانه نتوانسته‌ایم در این خصوص رشد داشته باشیم، با توجه به اینکه این رشته در دانشگاه تعریف شده و فارغ‌التحصیلان این رشته نیازمند بازار کار هستند.

بیشترین آثار جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی در حوزه سوغات زائر است

وی بیان کرد: از بیش از ۸۰۰ اثر رسیده بیشترین آثار ارسالی در حوزه صنایع‌دستی و سوغات زائر، بازی و اسباب بازی و سرگرمی و نرم افزارهای کاربردی بوده و در حوزه مد و لباس کمترین آثار دریافتی را داشتیم؛ این در حالی است که مشهد بیش از ۲۰ میلیون زائر دارد و با  وجود ۵ میلیون زائر بین‌المللی قطب جدی در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر محسوب می‌شود.

استادی گفت: به دنبال آن هستیم سوغات مشهد نشان‌دهنده هویت فرهنگی این شهر یعنی زیارت در جای جای جهان باشد، لذا ضرورت دارد این امر از لحاظ مبنایی در ایران و خارج از کشور تقویت شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha