• سه‌شنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402121510569
  • خبرنگار : 50046

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی:

مراکز تحقیقاتی در تولید گونه درخت «اُرس» کمک کنند

مراکز تحقیقاتی در تولید گونه درخت «اُرس» کمک کنند

ایسنا/خراسان شمالی معاون جنگل داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: مراکز تحقیقاتی برای تولید گونه اُرس کمک کنند.

شهرام عسگری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه در غرس نهال در عرصه های منابع طبیعی باید به کشت گونه بومی هر منطقه توجه ویژه ای شود، اظهار کرد: یکی از گونه های بومی خراسان شمالی گونه اُرس است، بطوری که از ۴۳۴ هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل در این استان، ۲۵ هزار هکتار جنگل های هیرکانی و مابقی ایران تورانی است که گونه قالب در این جنگل ها اُرس است.

وی افزود: تولید گونه اُرس سخت و هزینه بر و رشد آن کم است و هنوز تولید نهال های آن در سطح کشور به تولید انبوه نرسیده است و نیاز است تا تولید نهال این گونه را بیشتر کنیم و در این راستا نیازمند کمک مراکز تحقیقاتی هستیم.

عسگری ادامه داد: این گونه بعد از اینکه کشت شد نیاز به آب کمی دارد و از سوی دیگر نیاز مراقبتی آن نیز کمتر است.

وی در ادامه به نکات فنی که هنگام کشت نهال باید به آن توجه داشته باشیم اشاره و بیان کرد: در غرس نهال باید به جانمایی و نوع آن توجه شود به عنوان مثال در مناطق بیابانی گونه هایی کشت شود که سازگار با آن مناطق باشد.

این مقام مسئول تاکید کرد: بعد از اینکه نهال مناسب و سازگار با منطقه مشخص شد باید از آن مراقبت و حفاظت شود که این امر در راندمان و کیفیت تاثیر خیلی زیادی دارد.

وی با بیان اینکه در کشت نهال در عرصه های جنگلی موضوع غنی سازی و توسعه آن در نظر گرفته می شود، گفت: در قسمت هایی از جنگل که دچار خسارت شده و یا اینکه پوشش گیاهی آن کمتر شده است نهال کاشته می شود تا غنی سازی جنگل صورت گیرد.

معاون جنگل داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با اشاره به اینکه در جنگل کاری دولتی با کمبود اعتبار مواجه هستیم، افزود: به همین دلیل به سوی مردمی سازی این پروژه ها پیش رفته‌ایم که در طرح مردمی سازی کاشت درخت، نهال هایی غرس می شوند که جنبه اقتصادی داشته باشند.

به گفته وی، در این طرح در این استان نهال های بادامشک که در زنبورداری استفاده می شود، سنجد، توت، پسته، بادام، صنوبر و ... کشت می شوند که مشابه پایه جنگلی داشته و نیاز آبی کمتری دارند.

معاون جنگل داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تاکید کرد: در طرح مردمی کشت درخت، نهال ها توسط مردم کشت و مراقبت می شوند و ادارات منابع طبیعی نظارت بر آن ها را انجام می دهند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در طرح های جنگل داری و در عرصه های جنگلی استان با آن مواجه هستیم چرای دام است که با اجرای این طرح می توان این چالش را مدیریت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha