• پنجشنبه / ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402122417317
  • خبرنگار : 50642

یک مسئول خبر داد:

انتشار دانشنامه دوجلدی دفاع مقدس دانشگاه مشهد تا شهریور ۱۴۰۳

انتشار دانشنامه دوجلدی دفاع مقدس دانشگاه مشهد تا شهریور ۱۴۰۳

ایسنا/خراسان رضوی مسئول دبیرخانه تدوین دانشنامه دفاع مقدس دانشگاه مشهد گفت: طی پیش‌بینی‌های انجام‌شده، این کتاب ۲ جلدی ان‌شاءالله تا شهریورماه ۱۴۰۳ به اتمام می‌رسد و منتشر می‌شود.

سیدکمال کشیک‌نویس رضوی در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد و در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دانشنامه دفاع مقدس دانشگاه مشهد پروژه‌ای است که توسط دانشگاه فردوسی از تیرماه ۱۴۰۲ رقم خورده است. از ابتدا تا سال ۱۳۶۵ دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی با یکدیگر یکی بوده و از سال ۱۳۶۵ از هم جدا شده‌اند؛ به همین دلیل اسم این پروژه دانشنامه دفاع مقدس دانشگاه مشهد نام‌گذاری شده است که شامل شهیدان دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌شود.

وی اضافه کرد: این پروژه دارای دو بخش است که بخش اول شامل نقش مبارزی، انقلابی و دفاع مقدس دانشگاه مشهد از ابتدای تاسیس تا انقلاب اسلامی است و بخش دوم شامل دانشنامه شهدای دانشگاه مشهد می‌شود. بخش اول این دانشنامه به صورت تحلیلی است که توسط دکتر هادی وکیلی، عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه فردوسی و برخی از دانشجویان ایشان انجام می‌شود و بخش دوم به صورت تعریفی است، زیرا از سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۶۷ دانشگاه مشهد ۲۲۷ شهید تقدیم ایران کرده است. لازم به ذکر است که مدیریت این کار توسط دکتر حسین افخمی روحانی، رئیس پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی انجام می‌شود.

مسئول دبیرخانه تدوین دانشنامه دفاع مقدس دانشگاه مشهد اضافه کرد: در این دانشنامه قرار است برای هر کدام از شهدا یک پرونده علمی تشکیل شود و بعد از تکمیل آن، مدخلی در خصوص شهید نوشته می‌شود. مستحضر هستید که آثار بسیاری در خصوص شهیدان به چاپ رسیده است، اما آثاری که مرجع و توانایی مورد استناد قرار گرفتن را داشته باشند، بسیار محدود و کم هستند؛ بنابراین در این دانشنامه به وجهه علمی دانشجویان شهید توجه شده است. عمده تمرکز این دانشنامه بر این است که مطالب و نکات معتبر را ارائه دهد تا مردم بتوانند از آن به عنوان کتابی مرجع استفاده کنند.

کشیک‌نویس رضوی با بیان اینکه تاکنون از ۲۲۷ شهید شناسایی‌شده، ۲۵ شهید انتخاب شده و پرونده علمی و مجاهدات آن‌ها درحال نگارش است، گفت: ۲۰ نفر در حال پیش بردن این پروژه هستند. هدف از این کار این بوده است که آشناسازی فرهنگی دانشجویان با شهیدان صورت گیرد و دانشجویان، شهدای دانشگاه خود را بشناسند و در خصوص آن‌ها مطالعه کنند؛ بنابراین از دانشجویان داوطلب دعوت می‌شود که در نگارش این کتاب ما را یاری کنند. لازم به ذکر است که برای دانشجویان علاقه‌مند دوره آموزشی برگزار می‌شود و در ادامه آن‌ها وارد این کار فرهنگی می‌شوند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: طی پیش‌بینی‌های انجام‌شده، این کتاب ۲ جلدی ان‌شاءالله تا شهریورماه ۱۴۰۳ به اتمام می‌رسد و منتشر می‌شود. همچنین مستندات تاریخ شفاهی دفاع مقدس با عنوان نانوشته‌ها توسط همکاران روابط عمومی درحال آماده‌سازی است که به زودی منتشر می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha