• جمعه / ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402122517644
  • خبرنگار : 50081

یک شاعر:

سروده‌های پروین اعتصامی همراه با معنویت و معرفت الهی بود

سروده‌های پروین اعتصامی همراه با معنویت و معرفت الهی بود

ایسنا/خراسان رضوی یک شاعر گفت: در سروده‌های پروین اعتصامی معنویت و معرفت الهی که مربوط به انسان امروز است دیده می‌شود و در شاعرانه‌ترین و زیباترین حالت انتقاد سیاسی را در برابر حکومت رضاشاه مطرح می‌کند.

یوسف بینا در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت روز بزرگداشت پروین اعتصامی، اظهار کرد: اگر پس از انقلاب مشروطه و از منظر نوآوری و تحول شعر فارسی نگاه کنیم، می‌توانیم ۲ دسته شاعر بزرگ را نام ببریم. دسته اول شاعرانی مانند نیما یوشیج و پیروانش بودند که در فرم شعر نوآوری و فعالیت‌های نویی را ارائه و شعر نو را تشکیل دادند.

وی اضافه کرد: همچنین جریانی که در مشروطیت آغاز شد این بود که شاعران بزرگی در درون آن قالب‌های سنتی شعر فارسی به وجود آمدند و حرف‌های انسان امروز را مطرح کردند که در این دسته دوم می‌توان به شاعران بزرگی مانند حمیدی شیرازی، ایرج میرزا، شهریار، پروین اعتصامی و در رأس همه آن‌ها ملک الشعرای بهار را نام برد.

این شاعر تاکید کرد: بنابراین شاعرانی که در قالب‌های سنتی شعر فارسی و نیز در دوران جدید حرف انسان امروز را مطرح کردند و شعرهایی سرودند از منظر قوانین و سنتی ادب فارسی درجه یک به شمار می‌آیند. این دست از شاعران از نظر محتوا نیز حرف انسان زمانه را عنوان می‌کردند و پروین اعتصامی در این زمینه از جایگاه بسیار والایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه پروین اعتصامی با تکیه بر سنت جاری و ساری در فرهنگ ایران ظهور کرد و بر پایه این سنت شعرهای نو سرود و در میان شاعران درجه یک نیز قرار گرفت، افزود: البته در طول تاریخ شاعران بانوی خوبی داریم که بسیار موفق بودند اما درخشش آن‌ها در برابر تعداد مردانی که شعر سرودند، بسیار اندک است.

بینا تصریح کرد: پروین اعتصامی در آن شرایط فرهنگی زمان خود شعرهایی می‌سراید که هم ردیف بزرگترین شاعران معاصر قرار می‌گیرد و کار بسیار بزرگی است. پروین اعتصامی در سروده‌های خود دغدغه زنان زمانه خود را مطرح و گاهی فراتر از آن، دغدغه انسان زمانه خود را مطرح ‌کرد و به انتقادهای اجتماعی و سیاسی روی آورد.

وی ادامه داد: پروین اعتصامی نه سنت‌گرایی بود که حرف و سخنش برای انسان امروزی مفید نباشد و نه شیفته و مسحور شده مدرنیسم و تمدن جدید بلکه راه انسانی و فرهیخته را پیش می‌گرفت. البته باید در نظر داشت که پروین اعتصامی در خانواده فرهیخته‌ای متولد شد که پدرش از رجال فرهنگی ایران بود و قطعا این نوع تربیت در ظهور او و همچنین آشنایی با شاعران بزرگ از جمله ملک الشعرای بهار بسیار تاثیرگذار بود و باعث شد که پروین اعتصامی درخشش بی‌نظیری پیدا کند.

این شاعر با بیان اینکه در سروده‌های پروین اعتصامی معنویت و معرفت الهی که مربوط به انسان امروز است دیده می‌شود، عنوان کرد: در اشعار پروین اعتصامی دغدغه زنان را شاهد هستیم که کاملا جدید، مدرن و انسانی است. پروین اعتصامی در شاعرانه‌ترین و زیباترین حالت انتقاد سیاسی را در برابر حکومت رضاشاه مطرح کرده است که شاید اکثر شاعران سیاسی‌سرا و مدعی جرأت سرودن چنین اشعاری را نداشتند.

علاقه‌مندان به شعر به حب و بغض‌های افراد در باب شاعران بزرگ بها ندهند

وی خاطرنشان کرد: به افرادی که قصد دارند شعر بسرایند و یا به تازگی قصد مطالعه اشعار شاعران را دارند و به عبارتی در آغاز راه هستند، پیشنهاد می‌کنم اشعار تمام شاعران را بخوانند و به حب و بغض‌های افراد در باب شاعران بزرگ بها ندهند، زیرا متاسفانه در دوره معاصر حب و بغض‌ها در باب افراد زیاد بود. به عنوان مثال شاعران نوپرداز به شاعران سنت‌گرا فحاشی می‌کردند و یا برعکس و این امر باعث شد بخش اعظمی از شعر فارسی نیز دیده نشود.

بینا اضافه کرد: بنابراین افراد بی‌طرفانه به شاعران نگاه کنند و براساس دانش و زیبایی خود اشعار قضاوت بهتری داشته باشند و اگر با این نگاه به مطالعه اشعار شاعران مختلف معاصر برویم قطعا پروین اعتصامی جزو ۱۰ شاعر بزرگ این ۱۰۰ سال اخیر نیز خواهد بود.

انتهای پیام       

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha