• چهارشنبه / ۱ فروردین ۱۴۰۳ / ۰۱:۲۷
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403010100012
  • خبرنگار : 50652

ایسنا در گفت‌وگو با یک کارشناس بررسی کرد

چرا دعای تحویل سال نو می‌خوانیم؟

چرا دعای تحویل سال نو می‌خوانیم؟

ایسنا/گلستان در بهار طبیعت زمین مرده احیاء می شود، درختان خشکیده شکوفا می‌شوند و چشمه ها جوشان و در بهار قران نیز زمین دل ما و چشمه‌های درونی ما باید زنده و جوشان شود.

 به مناسبت نزدیک شدن به ساعت تحویل سال و تقارن آن با سحر ماه مبارک رمضان به گفت‌وگو با کارشناس مسائل مذهبی پرداخته و درون مایه و علت خواندن دعای «یا مقلب القلوب و الابصار؛ یا مدبر اللیل و النهار؛ یا محول الحول و الاحوال؛ حول حالنا الی احسن الحال» را جویا شدیم؛ آنچه در ادامه می‌خوانید بخشی از گفت‌وگو با الهه خانی، کارشناس مسائل مذهبی در گلستان است.

ایسنا: تقارن بهار قران و بهار طبیعت یاد آور چه چیزی برای انسان است؟

بهار امسال با بهار معنوی قرآن و بهار روزه داری، عید فطر و فطرت توحیدی ما یکی شده و این فرصت خوبی است برای زدودن زنگارهای دل، همانطور که عالم طبیعت دوباره نو می‌شود خوب است که ما هم قلب‌های زنگار گرفته از کینه، حسد و نفرت را به مهر و محبت و گذشت تبدیل کنیم.

ایسنا: معنای «یا مقلب القلوب والابصار» در دعای سال نو چیست؟

همانطور که دگرگونی در عالم پدید می‌آید باید وضع و حال انسان هم به سوی خوبی و کمالات دگرگون شود و همانطور که زمین مرده احیاء می شود، درختان خشکیده شکوفا می شوند و چشمه ها جوشان می‌شوند زمین دل ما و چشمه‌های درونی ما نیز باید زنده و جوشان شود و ما در این دعای شریف از درگاه خداوند می‌خواهیم که طبیعتِ وجود ما را نیز به بهترین و نیکوترین طبیعت‌ها تبدیل کند و این تغییر باطنی و ظاهری و جودی ما را با تغییر ظاهری طبیعت همسو قرار دهد.
دعای تحویل سال با جملات کوتاه اما معنای بلندی که دارد مسیر انسانیت را پیش پای ما باز می کند و در این دعا هنگامی که می گوئیم «یا مقلب القلوب والابصار» یعنی خدایا قلب‌ها و دیدگان ما را تغییر بده و ای خدای مهربان که همه چیز در عالم به دست تو است و همه کاره این عالم تو هستی حتی قلبم که من به آن استناد می دهم نیز در دست تو است؛ همه چیز ما باید تسلیم حق باشد و باید در برابر خدا خاضعانه و خاشعانه عبادت کرده و از او برای نزدیک‌تر شدن به خودش مدد جوییم.

ایسنا: «یا مدبر اللیل و النهار» را باید چه طور معنا کنیم؟

همانطور که می‌دانیم قلب و چشم از اعضای مهم معنوی است که در مسیر کمال انسانی به کمک انسان می‌آید، قلب نیز سرچشمه جوش و خروش هیجان در وجود آدمی است؛ انسان خلیفه خدا روی زمین است و با اشاره به آیه  «إِنِّی جَاعِلٞ فِی ٱلۡأَرۡضِ خَلِیفَةٗ» شایستگی آن را دارد که مجلای ظهور اسماء وصفات الهی شود. یکی از اسمای الهی اسم «مدبرحق» است و همانطور که خداوند شب و روز نظام خلقت را تدبیر می کند انسان هم باید شب و روز وجود خودش را تدبیر کند و مراقبت اعمال، رفتار، کردار و گفتار خود داشته باشد.

ایسنا: «حول حالنا الی احسن الحال» چه معنایی در خود دارد؟

ببینید همانطور که می گوییم خدایا تو تدبیر کننده شب و روز هستی و همه چیز این عالم در دست توست و من نیز جزء کوچکی از این عالم هستم که در حال تدبیر کنندگی توست؛ قلب من، چشم من، حال من و همه احوالم نیز در دستان تو است و تدبیر کننده حقیقی تو هستی که می‌توانی همه این ها را تدبیر کنی؛ گرچه همه این‌ها را منِ بنده به خودم استناد می دهم ولی همینطور که در این عالم بیکران که انتهایی در آن نیست من هم یک جزء کوچکی هستم حال من را هم تدبیر کن و آن را به بهترین حال‌ها و نیکوترین آن‌ها مبدل فرما.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha