• دوشنبه / ۶ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403010602290
  • خبرنگار : 50182

در وعده‌های شام و سحری «پرخوری» ممنوع

در وعده‌های شام و سحری «پرخوری» ممنوع

ایسنا/کرمانشاه یک متخصص تغذیه با بیان اینکه پرخوری مانع احساس گرسنگی در طول روزه داری نمی شود، گفت: این کار فقط به سلامت بدن آسیب زده و موجب افزایش وزن در پایان ماه مبارک رمضان می شود.

دکتر هادی عبدالله زاد در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه روزه داری برای سلامت بدن مفید است، گفت: زمانی از فواید روزه داری بهره مند می شویم که افراد تغذیه درست داشته و پرخوری نکنند.

وی افزود: در ماه مبارک و ایام روزه داری، وعده های صبحانه، نهار و شام به سه وعده افطار، شام و سحری تغییر پیدا می کند و مانند روزهای عادی سال، این سه وعده هم باید در ماه مبارک رعایت شود.

عبدالله زاد گفت: در زمان افطار با توجه به اینکه معده چند ساعت خالی بوده بهتر است با یک لیوان آب ولرم یا یک لیوان شیر و خرما روزه افطار شود و در این وعده نباید از غذاهای سنگین استفاده کرد.

وی تصریح کرد: یک کاسه سوپ کوچک یا یک لقمه نان و پنیر هم گزینه های خوبی برای وعده افطار افراد هستند.

وی با تاکید بر لزوم فاصله میان وعده افطار و شام گفت: بهتر است نیم ساعت تا 40 دقیقه پس از افطار وعده شام صرف شود و در این وعده هم مصرف غذاهای سبک توصیه می شود و بهتر است افراد از مصرف غذاهای سرخ کرده و چرب خودداری کنند.

عبدالله زاد گفت: در این وعده مصرف انواع غذاهای معمولی مانند انواع خورش توصیه می شود، چرا که به دلیل داشتن حبوبات و سبزیجات فواید بسیاری برای بدن دارند.

وی افزود: در فاصله شام تا سحری مصرف دو تا سه واحد میوه به صورت تدریجی توصیه می شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه می توان انواع غذاهای معمولی را در وعده سحری مصرف کرد، گفت: در این وعده افراد باید از پرخوری پرهیز کنند، چرا که نه تنها آنها را از حس گرسنگی در طول روزه داری نجات نمی دهد، بلکه مشکلات گوارشی را هم برای آنها به همراه دارد.

عبدالله زاد گفت: فلسفه روزه گرفتن همین گرسنه شدن است که فواید بسیاری برای بدن دارد و نباید با پرخوری مانع هرگونه حس گرسنگی و ... شد و در پایان ماه مبارک با اضافه وزن و چاقی مواجه شویم.

وی تاکید کرد: در وعده سحری هم مصرف غذاهای چرب و سنگین و نیز غذاها و خوراکی های شور توصیه نمی شود. در این وعده بهتر است افراد همراه آب معمولی از تخم شربتی و خاک شیر استفاده کرده تا احساس تشنگی آنها در طول روزه به حداقل برسد.

این متخصص تغذیه بر مصرف لبنیات در وعده های غذایی ماه مبارک رمضان تاکید و تصریح کرد: در وعده سحری فقط از ماست به میزان کمتری استفاده شود، چرا که موجب احساس تشنگی درطول روز می شود.

عبدالله زاد با اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان با ایام نوروز گفت: از جمله اقلام خوراکی نوروز آجیل و شیرینی است که توصیه می شود به مقدار کم، با فاصله از وعده شام مصرف شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha