• سه‌شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403012815711
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک استاد دانشگاه:

مشارکت مردمی مستلزم زمینه‌سازی توسط حاکمیت است

مشارکت مردمی مستلزم زمینه‌سازی توسط حاکمیت است

ایسنا/اصفهان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد استان اصفهان گفت: مشارکت مردمی مستلزم زمینه‌سازی توسط حاکمیت، گفتمان سازی فرهنگی، تقویت باورهای اجتماعی و اعتمادسازی در این حوزه است.

رضا اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هر گونه مشارکتی اعم از اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیازمند زمینه‌سازی است تا کنشگران واکنش آن را مشاهده و سطح منفعت مشخص شود.

وی با بیان اینکه افراد در مشارکت خواهان منفعت مادی و یا معنوی هستند، افزود: فرد برای انجام مشارکت میزان هزینه و سود و منفعت را بررسی کرده و خواهان ارزیابی مثبت است تا تکلیف خود را عملیاتی کند.

به گفته این استاد جامعه‌شناس، زمینه‌سازی‌ها باید توسط حاکمیت کشور و نظام حکمرانی رقم بخورد که از جمله آن در نظام حقوقی با قانون‌گذاری مناسب و یا اصلاح قوانین و یا قانون زدایی باید انجام شود.

وی تسهیل قوانین و رفع موانع پیش روی فعالیت مشارکتی را از جمله ضرورت‌ها برای مشارکت دانست و تصریح کرد: نظام اداری باید استراتژی‌های مناسب همراه با راهبردهای عملیاتی را برای مشارکت در حوزه‌های مختلف خصوصاً اقتصادی که امسال در شعار سال قرار گرفته تعیین کند.

به اعتقاد اسماعیلی کاهش هزینه‌های مشارکت و اعتمادسازی در تحقق مشارکت اقتصادی حائز اهمیت بوده و این‌گونه سرمایه اجتماعی تقویت می‌شود و پا در عرصه‌های مشارکتی قرار می‌دهد.

گفتمان سازی و جریان سازی فرهنگی برای مشارکت

وی جریان‌سازی فرهنگی برای مشارکت را یکی از لازمه‌های این امر دانست و گفت: فرهنگ کار جمعی و مشارکتی یکی از موضوعاتی است که برای مشارکت در عرصه‌های مختلف از جمله تولید و اقتصاد باید نهادینه شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد استان اصفهان ادامه داد:‌ باور به کار جمعی و گروهی امکان مشارکت را افزایش داده و باعث می‌شود تا افراد در این مسیر گام برداشته و با تشکیل تعاونی‌ها و شرکت‌های اقتصادی در کنار یکدیگر کار کنند.

اسماعیلی اضافه کرد: این اقدامات بر عهده رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس قرار دارد تا روحیه مشارکت و کار تیمی را افزایش دهند و افراد برای نقش‌آفرینی در جامعه حاضر شوند.

وی اعتقادات و باورهای عمومی برای مشارکت در امور کشور را نیز مهم دانست و تصریح کرد: نظام ارزشی باید برای این موضوع در جامعه شکل بگیرد تا افراد انگیزه چنین فعالیت‌هایی را داشته باشند.

 این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد استان اصفهان، خاطرنشان کرد: فرهنگ کار جمعی و لذت از آن در باور افراد باعث می‌شود تا در عرصه تولید و اقتصاد کشور مشارکت کرده و به تحقق شعار سال کمک کنند.

مشارکت اقتصادی نیازمند افزایش مشارکت در دیگر حوزه‌ها

این جامعه‌شناس  به تأثیر سطوح مشارکت بر مشارکت اقتصادی اشاره و اظهار کرد: اگر مشارکت سیاسی و اجتماعی خوبی در کشور نداشته باشیم آنگاه حوزه اقتصادی نیز نمی‌تواند سطح مطلوب و قابل توجهی از این مؤلفه را داشته باشد.

وی معتقد است، مشارکت در اقتصاد به صورت جداگانه اتفاق نمی‌افتد و متأثر از مشارکت سیاسی و اجتماعی بوده تا با احساس تعلق، تعهد اجتماعی و اعتمادسازی در تولید نیز فعالیت کند.

اسماعیلی ادامه داد: اگر سرمایه اجتماعی تقویت شود و اعتماد سیاسی افزایش یابد آنگاه درجه مشارکت اقتصادی نیز روند فزاینده‌ای خواهد داشت.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد استان اصفهان همچنین آموزش مهارت‌های مشارکت را نیز لازم دانست و یادآور شد: آموزه‌های مشارکت باید در جامعه افزایش یابد تا افراد در جهت کار جمعی و منفعت عمومی مداخله کنند.

وی اضافه کرد: دانش و مهارت توأم با اعتماد امکان همکاری‌ها را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha