• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403022316403
  • خبرنگار : 50646

کارشناس مدیریت پسماند شهرداری آستانه‌اشرفیه خبر داد

مشکل زباله روستای کشل آزادسرا با بهره‌گیری از دانش روز حل می‌شود

مشکل زباله روستای کشل آزادسرا با بهره‌گیری از دانش روز حل می‌شود

ایسنا/گیلان کارشناس مدیریت پسماند شهرداری آستانه‌اشرفیه گفت: معضل مرکز دفن زباله کشل‌آزادسرا با استفاده از دانش‌روز باید رفع شود.

سیدمحسن سیدنژاد امروز ۲۳ اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه شهرداری آستانه‌اشرفیه از سال ۱۴۰۰ تنها شهرداری در استان گیلان که روزانه ۵۰ درصد حجم زباله را کاهش داده است، اظهار کرد: هدف همه شهرداری‌ها از اجرای همه طرح‌ها کاهش ورودی زباله به محل دفن است.

وی با بیان اینکه تفکیک از مبدا زباله تنها ۱۰ درصد از مشکل زباله را حل می‌کند و مشکل اصلی زباله‌ تر است، افزود: روزانه ۳۰ تا ۳۵ تن زباله به صورت میانگین در شهر آستانه‌اشرفیه تولید می‌شود.

کارشناس مدیریت پسماند شهرداری آستانه‌اشرفیه با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ تا اواسط سال ۱۴۰۲ روزانه ۱۵ تن زباله به کارخانه کودآلی انتقال داده می‌شد، گفت: پیمانکار با فرآیندی که انجام می‌داد این زباله‌ها را به کمپوست تبدیل می‌کرد و از این میزان زباله ۳۰ درصد به عنوان ریجکت که نه قابل بازیافت بود نه قابل تبدیل شدن برای دفن به مرکز دفن روستای کشل آزاد سرا انتقال داده می‌شد.

سیدنژاد افرود: چون این منطقه حالت کارگاهی بود و خود یک چالش محسوب می‌شد طبق بررسی که انجام شد راهکاری برای عدم انتقال زباله ریجکت به محل دفن در نظر گرفته شد تا آن را بسوزانیم.

وی گفت: دستگاه‌ها با هزینه بالا توسط بخش خصوصی خریداری شد و قرار بود از پنجم فروردین ماه امسال دستگاه‌ها راه‌اندازی شود اما متاسفانه بدلیل کسالت غیر منتظره برای سازنده دستگاه ریجکت سوز که مجری طرح نیز بود به ناچار روش جایگزین دیگری انتخاب شد، این دستگاه در اشل کوچکتر در روستای سالکده کار می‌کند که به عنوان روستای سبز شناخته شده است.

کارشناس مدیریت پسماند شهرداری آستانه‌اشرفیه با اشاره به روش جایگزین جدید، خاطرنشان کرد: در این روش زباله ریجکت به موادی نظیر پالت یا سینی نشاء که در محیط اقلیم گیلان کاربرد داشته باشد تبدیل می‌شود.

سیدنژاد با بیان اینکه پیمانکار علاقمند است که سینی نشاء را تولید و با قیمت مناسب به فروش برساند، گفت: البته پیمانکار برای تولید گلدان و سطل زباله نیز اعلام آمادگی کرده است.

وی افزود: مقرر شد پیمانکار در جلسه‌ای با حضور شهردار و متخصصان شهرداری طرح توجیهی خود را ارائه کند و پس از بررسی به طور آزمایشی ۱۰ تن زباله از ۳۰ تن زباله ریجکت به کارخانه انتقال یابد تا زباله ریجکت به سینی نشاء یا پالت تبدیل شود، تاکنون این اتفاق در استان گیلان نیفتاده است و این طرح به صورت آزمایشی در آستانه‌اشرفیه اجرا می‌شود.

کارشناس مدیریت پسماند شهرداری آستانه‌اشرفیه با بیان اینکه زباله بزرگترین چالش شهرداران است، تصریح کرد: در چند ماه گذشته در کشل آزادسرا چنین مشکلی وجود نداشت و خاکپاشی و سم‌پاشی به صورت مستمر انجام می‌شد اما زمانی که بحث کارخانه ریجکت سوز پیش آمد و طبق برنامه‌ریزی مقرر شده بود از پنجم  تا ۱۰ فروردین ماه امسال کارخانه ریجکت سوز راه‌اندازی شود و کل زباله به کارخانه برود اما متاسفانه مشکل پیش آمد و این باعث تداخل در روند کار شد.

سیدنژاد با تاکید بر اینکه مشکل کشور ما زباله خشک نیست، گفت: زباله خشک در سه روند شامل تفکیک از مبدا توسط شهروندان، در صورت عدم تفکیک از سوی شهروندان توسط زباله گردها جمع آوری و یا در کارخانه کمپوست زباله خشک جداسازی می‌شود؛ با توجه به مشکلات اقتصادی، پسماند خشک درآمدزا است و به نحوی ساماندهی می‌شود.

وی افزود: امیدواریم اواخر هفته کارخانه تولید پالت یا سینی نشاء راه‌اندازی شود که با این مهم ورودی ما به مرکز دفن زباله کشل آزادسرا به صفر می‌رسد، اگر روزانه ۱۰ تن زباله ریجکت شده را به کارخانه پالت‌ساز انتقال دهیم یک سوم حجم زباله کم می‌شود که خود مقدار قابل توجهی است و اگر دستگاه پالت ساز راه‌اندازی شود و جوابگو باشد انتقال این مقدار زباله به کارخانه افزایش می‌یابد و مشکل مرکز دفن کشل آزاد سرا حل خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha