• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۴۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403022316954
  • خبرنگار : 50160

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان:

وظیفه طنز نقادی و آسیب‌شناسی فضای جامعه با زبان شیرین است 

وظیفه طنز نقادی و آسیب‌شناسی فضای جامعه با زبان شیرین است 

ایسنا/زنجان رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان گفت: وظیفه طنز نقادی و آسیب‌شناسی فضا، فرهنگ و امور جاری معیوب به‌منظور آگاه‌سازی و ایجاد تلنگر در وجدان عمومی جامعه با زبان شیرین و دلنشین است.

طاهر یوسفی‌امیری امروز (یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه) در آیین اختتامیه ششمین جشنواره سراسری طنز دانشجویی تلخند که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در سالن غدیر دانشگاه زنجان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های طنز این است که زبانی غیرمستقیم و اثری ماندگار دارد و مفاهیم و پیام‌ها با طنز به صورت ناخودآگاه بر جان‌ها نقش می‌بندد.

وی تصریح کرد: طراوت، شادابی و خنده، بخش جدایی‌ناپذیر طنز است ولی هدف، محدود به این نیست؛ طنز به‌دنبال آن است که با لطافت نسبت به وقایع، آداب و رسوم موجود در جامعه ایجاد تفکر و حساسیت کرده و انگیزه اصلاح را در افراد به‌وجود آورد. 

یوسفی‌امیری با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها یکی از بهترین فضاها هستند که طنز می‌تواند در آنجا شکوفا شود، افزود: چگالی نکته‌سنجی، پرسش‌گری، حق‌طلبی و حس مسئولیت اجتماعی در فضای دانشگاه و بالاخص فضای دانشجویی بالا است. این مسئله هم ناشی از محیط که محیط علم و دانش و تضارب آرا بوده و هم اقتضای سن دانشجویان است که هنوز سنسورهایش آلوده به ملاحظات مختلف نشده‌ و در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پیشرو هستند.

او ادامه داد: هدف جهاددانشگاهی از برگزاری جشنواره تلخند دانشجویی در راستای اهداف ذکر شده و تقویت این فضا است. 

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان در ادامه به برگزاری جشنواره ملی تلخند اشاره کرد و افزود: فراخوان جشنواره از آبان سال گذشته منتشر شده و در نهایت قریب به ۸۰۰ اثر از ۲۴ استان تا ۶ اسفندماه به دبیرخانه ارسال شد که ۴۰۰ اثر داوری اولیه شده و ۵۰ درصد آثار توسط داوران و چهره‌های شاخص ملی مورد سنجش قرار گرفتند که در نهایت ۶ نفر در بخش‌های مختلف این جشنواره موفق به کسب مقام‌های برتر شدند. 

معاون فرهنگی دانشگاه زنجان نیز در این مراسم گفت: شعر طنز این ظرفیت را دارد که تلخ‌ترین مفاهیم اجتماعی را در قالب شیرین‌ترین مفاهیم ادبی بیان کند. 

داود اسلامی تصریح کرد: خوشبختانه طنزنویسان رسالت اجتماعی خود را به‌خوبی ایفا کرده و توانسته‌اند موارد را مطرح کنند. 

وی افزود: شاعران افرادی هستند که از توان خود در بیان مطالب به لطیف‌ترین شکل و با زبان طنز استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha