• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۷
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403022517962
  • خبرنگار : 50124

شهرک تخصصی بادام، مکانی برای ارزش‌آفرینی به یک محصول صادراتی

شهرک تخصصی بادام، مکانی برای ارزش‌آفرینی به یک محصول صادراتی

ایسنا/چهارمحال و بختیاری با وجود اینکه چهارمحال و بختیاری به دلیل داشتن زمین‌های حاصلخیز و منابع آبی غنی، قطب تولید بادام در ایران است، اما باغداران هم‌چنان با مشکلاتی نظیر خام‌فروشی و نبود دسترسی مناسب به بازارهای خارجی برای فروش محصولات خود روبرو هستند.

سال‌هاست زمزمه راه‌اندازی شهرک تخصصی بادام در شهرستان سامان به گوش می‌رسد، اما تأخیر در راه‌اندازی شهرک تخصصی بادام نه تنها فرصت‌های اقتصادی را از دست می‌دهد، بلکه به‌ نوعی حقوق باغداران را نادیده می‌گیرد و آن‌ها را در معرض سوءاستفاده دلالان قرار می‌دهد.

شهرک تخصصی بادام می‌توانست با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و واحدهای صنعتی مرتبط، به بهبود فرآیند بسته‌بندی، فرآوری و صادرات بادام کمک کند و در نتیجه، ارزش افزوده قابل توجهی را برای باغداران و اقتصاد منطقه ایجاد کند.

باتوجه به اینکه بادام یکی از محصولات خشکبار مهم در ایران و جهان به شمار می‌رود و از ارزش غذایی، دارویی و بهداشتی بالایی برخوردار است، تعلل در بهره‌برداری از این پتانسیل‌ها نه تنها به زیان تولیدکنندگان است، بلکه به زیان اقتصاد ملی نیز خواهد بود. امید است که با تسریع در روند راه‌اندازی و تکمیل این شهرک، شاهد تحولی مثبت در صنعت بادام و افزایش درآمد و رفاه باغداران باشیم.

ضرورت اعطای تسهیلات ارزان قیمت به صورت بلندمدت

یکی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در شهرک تخصصی بادام با بیان اینکه هزینه تسطیح زمین در این شهرک بالا است، اظهار کرد: هزینه‌های ساخت و ساز سوله نیز نسبت به تورم افزایش پیدا کرده است و چنانچه تسهیلات ارزان قیمت به صورت بلندمدت در اختیار متقاضی قرار بگیرد، راحت‌تر می‌توان واحد را راه‌اندازی کرد.

جانمایی شهرک تخصصی بادام مناسب نبود

یکی دیگر از متقاضیان شهرک تخصصی بادام با بیان اینکه جانمایی شهرک تخصصی بادام مناسب نبود، گفت: مکان‌های بهتری برای احداث این شهرک وجود داشت و اگر بتوانیم از سوله آماده استفاده کنیم، هزینه کمتری در بر خواهد داشت.

ارقام تجاری دیرگل بادام نیاز به فرآوری دارد

حسین برزگر رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه پنج درصد تولید ناخالص داخلی استان در حوزه بادام است، اظهار کرد: سال گذشته میزان تولید بادام در استان ۲۲۰۰ تن بود و ۲۲ میلیون دلار بادام از استان صادر شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه تولید بادام در چهارمحال و بختیاری مشکلی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه در حوزه زیرساخت‌های بازرگانی، فرآوری و بسته‌بندی این محصول با مشکلاتی مواجه هستیم.

برزگر با بیان اینکه در حوزه تقویت زیرساخت‌های بازرگانی در حوزه کشاورزی باید ورود جدی داشته باشیم، گفت: باید به محصولات تولیدی برای صادرات ارزش افزوده بدهیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مغز بادام مامایی بدون فرآوری صادر می‌شود، عنوان کرد: ارقام تجاری دیرگل بادام نیاز به فرآوری دارد، بلانچ کردن بادام، آنزیم‌زدایی، خلال کردن مغز بادام و روغن‌گیری از بادام ارزش افزوده این محصول را بالا می‌برد.

وی بیان کرد: پیش‌بینی شده است تا در شهرک تخصصی بادام حدود ۱۵ واحد در حوزه بسته‌بندی و صادرات و همچنین ۱۵ تا ۲۰ واحد در حوزه فرآوری بادام فعال شوند.

برزگر با تاکید بر اینکه تقاضا برای سرمایه‌گذاری در شهرک تخصصی بادام بالاست، خاطرنشان کرد: چنانچه افراد تایید شده، تمایلی برای ادامه کار ندارند و زمین پس از اهلیت‌سنجی به سرمایه‌گذاران جدید واگذار شود، می‌توان از محل تسهیلات تبصره ۱۸ به متقاضیان تسهیلات پرداخت کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در پایان تاکید کرد: در سفر ریاست جمهوری به استان پیشنهاد ۱.۵ همت تسهیلات سرمایه‌ در گردش برای شهرک تخصصی بادام داده شد، اما تاکنون متقاضی برای دریافت مراجعه نکرده است.

امکان تغییر مکان شهرک تخصصی بادام وجود ندارد

خلیل شریفی رئیس  کمیسیون کشاورزی، صنایع‌تبدیلی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری در خصوص شهرک تخصصی بادام با بیان اینکه احداث شهرک تخصصی بادام از سالیان گذشته در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: شرکت‌های متقاضی برای دریافت زمین در این شهرک فراخوانده شدند.

وی افزود: تاکنون جواز تاسیس و عقد قراردادی در شهرک تخصصی بادام برای تمام متقاضیان صورت نگرفته است.

شریفی با بیان اینکه جانمایی شهرک تخصصی بادام پس از کش و قوس‌های فراوان و بررسی‌های متعدد انجام شد، گفت: امکان تغییر مکان وجود ندارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، صنایع‌تبدیلی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: زمان‌بر شدن راه‌اندازی شهرک تخصصی بادام در شهرستان سامان موجب افزایش قیمت تمام شده سوله و بنا می‌شود.

وی تاکید کرد: باید برای تسریع در راه‌اندازی شهرک تخصصی بادام مشوق‌هایی در نظر گرفته شود تا متقاضیان بتوانند گام رو به جلو بردارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha