• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403022618973
  • خبرنگار : 50037

مبارزه با سن غلات در بیش از ۲۴ هزار از اراضی کشاورزی فامنین

مبارزه با سن غلات در بیش از ۲۴ هزار از اراضی کشاورزی فامنین

ایسنا/همدان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین از مبارزه شیمیایی علیه سن غلات در ۲۴ هزار و ۳۲۲ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

منصور خزائی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مجموع سطح غلات کشت شده در شهرستان افزون بر ۴۸ هزار ۴۰۰ هکتار بوده که از این میزان سطح افزون‌بر ۳۹ هزار ۱۰۰ هکتار به گندم و ۹۳۰۰ هکتار به کشت جو اختصاص دارد.

وی با اشاره به اختصاص ۳۶۰۰هکتار از مزارع شهرستان به گندم آبی و ۳۵ هزار و ۵۰۰ هکتار به گندم دیم، تصریح کرد: در حال حاضر در مرحله داشت غلات هستیم و در این مرحله سمپاشی علیه آفت سن مادر در سطحی افزون بر ۲۴ هزار هکتار محقق شده است.

مدیرجهاد کشاورزی فامنین بیان کرد: نخستین ریزش سن غلات در تاریخ ۹ فروردین ماه سال‌جاری در مزارع فامنین مشاهده شد و اطلاع‌رسانی‌های لازم در این خصوص از سوی کارشناسان بخش دولتی و خصوصی انجام گرفت.

خزائی با بیان اینکه مبارزه شیمیایی با علف‌های هرز به عنوان یکی از عوامل محدودکننده در تولید در دستور کار کارشناسان شبکه مراقبت و پیش آگاهی شهرستان نیز قرار گرفته است، یادآور شد: تا کنون در سطح ۹۹۷۶ هکتار از اراضی غلات آبی و دیم شهرستان برای کنترل علف‌های هرز، سمپاشی انجام شده است.

 وی گفت: یکی از عوامل موفقیت در کنترل افت سن گندم مشارکت همه کشاورزان برای مبارزه به موقع علیه این افت بوده که در این رابطه مکاتبات و اطلاع‌رسانی وسیعی در سطح شهرستان با مجموعه فرماندار، بخشداران، دهیاران و شوراهای اسلامی و بهره‌گیری از ظرفیت ائمه جماعات انجام گرفته است.

خزائی اضافه کرد: برای حفظ محصول استراتژیک گندم و جو از تمام ظرفیت کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی، تعاونی‌های تولید، کارشناسان جهش تولید در دیمزارها، مددکاران ترویجی استفاده خواهیم کرد تا در پایان سطح مبارزه قابل قبولی در زمینه کنترل آفت سن غلات داشته باشیم و کشاورزان گندم خود را با درصد کیفیت بالا تحویل مراکز خرید دهند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که علاوه بر مبارزه با سن مادر بیش از ۱۵ هزار هکتار از اراضی شهرستان نیز مبارزه با پوره سن غلات انجام گیرد، خاطرنشان کرد: نزدیک به ۱۰۰۰ دستگاه انواع سمپاش در این شهرستان وجود دارد که عملیات سمپاشی در مزارع غلات توسط آنها میسر می‌شود ضمن اینکه درحال حاضر سموم مورد نیاز برای سمپاشی علیه آفت سن غلات در شهرستان به میزان کافی موجود است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha