• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403022619286
  • خبرنگار : 50037

افزایش ۹۸ درصدی روند پوشش تحصیلی دانش‌آموزان ۶ تا ۱۱ سال استان همدان

افزایش ۹۸ درصدی روند پوشش تحصیلی دانش‌آموزان ۶ تا ۱۱ سال استان همدان

ایسنا/همدان در دو سال‌ اخیر اقدامات پررنگی به نسبت سال‌های گذشته برای شناسایی، جذب و بازگشت به چرخه تحصیل این دانش‌آموزان در سراسر کشور انجام شده است به طوری که مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در هشتم اردیبهشت‌ماه امسال از بازگشت ۶۰ هزار تارک و بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش طی سال گذشته خبر داد.

اینکه در استان همدان چه اقداماتی برای بازگشت به درس و مدرسه دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل انجام شده و تاکنون چه تعداد از این دانش‌آموزان بار دیگر به تحصیل بازگشته‌اند و روند پوشش تحصیلی دانش آموزان استان همدان چه میزان است سوالی است که خبرگزاری ایسنا پیگیر آن شد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: به منظور اجرای سند تحول بنیادین سال ۹۴ طبق بخشنامه‌ای از طرف وزارت کشور به همه دستگاه‌ها به ویژه رؤسای آموزش و پرورش کشور  برنامه‌ای جامع برای انسداد مبادی بی‌سوادی ابلاغ می‌شود تا دیگر دانش آموزی به عنوان دانش‌آموز بی سواد نداشته باشیم.

مهدی عابدینی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: این دستورالعمل یک دستورالعمل چند جانبه بوده که معاونت آموزش ابتدایی و پیش دبستانی، معاونت  آموزش متوسطه و نهضت سوادآموزی نقش اساسی در بحث انسداد مبادی بیسوادی دارند. ضمن اینکه معاونت پرورشی هم در کنار این سه معاونت کمک می‌کند در صورتی که مسائل و آسیب‌های اجتماعی موجب بی‌سوادی می‌شود نیز از بین ببریم.

وی خاطرنشان کرد: هر ساله اداره کل آموزش و پرورش استان متناسب با آنچه که در سند تحول خواسته شده، پیگیری وظایف را برای خود و پیگیری وظایف را برای مناطق و نواحی زیر مجموعه و مدارس مشخص می‌کند.

عابدینی‌نیا با بیان اینکه در شورای آموزش و پرورش هم استاندار همدان به همه دستگاه‌ها دستور داد که برای شناسایی دانش‌آموزان لازم التعلیم که در حال حاضر در مدرسه نیستند و حضور ندارند پای کار بیایند، ادامه داد: در شورای آموزش و پرورش استان موضوع انسداد بی‌سوادی و شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل طی سال گذشته و امسال طرح شده است چرا که برای شناسایی و احصا این دانش‌آموزان نیاز به حمایت و کمک سایر دستگاه‌ها از جمله ثبت احوال، بهداشت و درمان و دستگاه‌های امنیتی  بوده و این امر تنها کار آموزش و پرورش نیست.

 وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش هم طرحی به نام طرح شهید  "علی محمودوند" برای  انسداد مبادی بی‌سوادی و شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل و بازگشت این دانش‌آموزان به چرخه تحصیل دارد، گفت: اداره کل آموزش و پرورش استان هم به تبع سراسر کشور در این طرح کاری را که انجام می‌دهد در حد سیاست‌گذاری کلان بوده مانند شورای آموزش و پرورش و تعامل با سایر دستگاه‌ها برای هماهنگی بیشتر و خط مشی‌گذاری برنامه‌ای برای مناطق و مدارس برای اینکه بتواند دانش‌آموزان لازم‌التعلیم را شناسایی و جذب کند و اگر جذب اتفاق نمی‌افتد علت عدم جذب شدن این دانش آموزان را باید گزارش داد و  این سه کار را باید در کف مدرسه انجام دهیم.

معاون آموزش ابتدایی استان همدان تصریح کرد: این برنامه ابلاغ شده و سامانه آن در «سامانه سیدا» بر اساس تقسیم‌بندی که استان و به‌تبع آن نواحی و مناطق انجام می‌دهند به هر مدرسه تعدادی سهمیه از دانش‌آموزان  بازمانده از تحصیل داده می‌شود و مدیر مدرسه موظف است با شناسایی و بررسی لازم که «چرا این دانش آموزان بر اساس مقطع تحصیلی خود  در مدرسه نیستند و حضور ندارند؟» را بررسی کند و در این رابطه با بررسی‌هایی که انجام می‌دهد مستندات خود در این امر را ارائه دهد.

وی با بیان اینکه مهاجرت، بدسرپرست، بی سرپرستی، دانش‌آموزان کار، ازدواج و فوت مهمترین دلایل بازمانده از تحصیل بودن دانش‌آموزان بوده است، اضافه کرد: مدیران بعد از احصا این دانش‌آموزان دلایل  آنان را در جداول این سامانه  ذکر می‌کنند و در نهایت خروجی کار مشخص کننده دانش‌آموزانی است که لازم‌التعلیم هستند و در مدرسه نیستند.

وی با اشاره به روند پوشش تحصیلی استان همدان در رابطه با دانش آموزان شش تا ۱۱ سال، اظهار کرد: روند پوشش تحصیلی در استان همدان در سال ۹۷-۹۶  بر اساس آمار ۹۹ درصد بوده که این پوشش تحصیلی در سال ۹۸-۹۷ به ۹۹.۷ درصد افزایش پیدا می‌کند  و این روند همچنان دارای رشد بوده است.

عابدینی‌نیا با اشاره به رکود و وقفه در روند پوشش تحصیلی دانش‌آموزان شش تا ۱۱ سال استان همدان در ایام کرونا، ادامه داد: در زمان کرونا روند پوشش تحصیلی دانش‌آموزان شش تا ۱۱ سال استان همدان به ۹۸.۴۶ درصد کاهش پیدا کرد اما مجدد در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ این روند به ۹۸.۷۹ درصد و در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به ۹۸.۹۴ درصد افزایش پیدا کرد و این روند خوشبختانه  همچنان دارای رشد است.

دانش‌آموزان روستایی و حاشیه شهرها بیشترین دانش آموزان بازمانده از تحصیل

این مقام مسئول با بیان اینکه بیشتر مبادی بی‌سوادی در بحث دانش‌آموزان ابتدایی بازمانده از تحصیل به تبع سراسر کشور در استان همدان نیز در دانش‌آموزان روستایی و حاشیه شهرها بوده و اکثریت این دانش آموزان را دختران تشکیل داده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر استان همدان در رابطه با دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل شش تا ۱۱ سال  مقطع ابتدایی حدود ۲ درصد در بحث آمار  پوشش تحصیلی فاصله دارد  که با تعیین تکلیف و بازگشت به چرخه تحصیل این دانش آموزان باقی مانده پوشش تحصیلی  استان به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

عابدینی‌نیا با تأکید براینکه در دو سال گذشته مهمترین کاری که در بحث دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل اتفاق افتاده بحث شناسایی این دانش‌آموزان بوده است، افزود: هر چند که پیش از این هم موضوع مبادی بیسوادی مطرح بوده  اما در دو سال گذشته و در دولت سیزدهم با توجه به مدنظر بودن عدالت آموزشی این امر مهم پرنگ‌تر از گذشته شده است و حسن اقدام اصلی در این رابطه شناسایی این دانش‌آموزان بوده و به هر شکل ممکن باید دانش‌آموزان لازم‌التعلیم  شناسایی شوند ضمن اینکه برای آن طرح، برنامه و سیستم و سامانه ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح شهید "علی محمودوند" با هدف شناسایی بازماندگان تحصیلی و زمینه‌سازی برای تحصیل رایگان دانش‌آموزان محروم از تحصیل با عنایت به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر نصیب آموزشی یکسان از حدود یکسال پیش در سراسر کشور و به تبع آن در استان همدان در حال اجراست، گفت: اقدامات اداره کل آموزش و پرورش استان در حد سیاست‌گذاری کلان بوده و  از طریق تعامل با سایر دستگاه‌ها برای هماهنگی بیشتر، شورای آموزش و پرورش و خط مشی‌گذاری برنامه‌ای برای مناطق و مدارس به دنبال شناسایی و جذب دانش‌آموزان لازم‌التعلیم  که در مدرسه نیستند، است و اگر جذب این دانش آموزان اتفاق نمی‌افتد علت عدم جذب شدن این دانش آموزان را باید گزارش شود.

شناسایی، جذب و علت عدم جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در مدارس انجام شود

عابدینی‌نیا با بیان اینکه شناسایی، جذب و علت عدم جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل سه اقدامی است که باید در کف مدارس انجام دهیم، تصریح کرد: این برنامه ابلاغ شده و سامانه آن به نام "سیدا" بر اساس تقسیم‌بندی که استان و به تبع آن نواحی و مناطق استان انجام می‌دهند به هر مدرسه تعدادی سهمیه از این دانش آموزان بازمانده از تحصیل شناسایی شده داده می‌شود و مدیر مدرسه موظف است علت عدم حضور این دانش آموزان در مدارس را بررسی  و بر اساس مستندات در این سامانه ارائه دهد .

معاون آموزش ابتدایی استان همدان با بیان اینکه در طرح "شهید محمود وند" کار به میدان واگذار شده و مدیران مدارس محلی پای کار آمده و جهادی کار شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل را انجام می‌دهند، یادآور شد: از طرفی دولت با اجرای  طرح توانمندسازی  ۲۰۲۰ محله شهری کم برخوردار و آسیب‌پذیر سطح کشور که یک طرح ابتکاری به شمار می‌رود نیز در بحث جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل با کمک‌های لازم از نقش موثری برخوردار بوده است.

بسیاری از دانش‌آموزان نیازمند مشاوره هستند

وی همچنین با اشاره به اینکه در طرح میز نماد آموزش و پرورش (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) هم موضوع دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل و علت آن در طرح فوق دیده شده است، اظهارکرد: در طرح نماد کنترل، کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس و دانش‌آموزان از یک‌سو و فرآیند رشدمدار و پیشگیری رشدمدارانه و توانمندسازانه از دیگر سو، هدف­‌گذاری شده است و حتی دولت برای این طرح اعتبار اختصاص داده تا به دانش آموزانی که دارای مشکل مالی هستند کمک مالی شود و با این اقدام از عدم تحصیل دانش آموز جلوگیری کنند.

معاون آموزش ابتدایی استان همدان مطرح کرد: بسیاری از دانش‌آموزان نیازمند مشاوره هستند که در این رابطه میز نماد و مرکز مشاوره‌هایی که در مناطق  و نواحی مختلف استان ایجاد شده، در  ارائه مشاوره به دانش‌آموزان  از جمله دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل بسیار موثر بوده است.

وی ارائه خدمات مشاوره‌ای، مددکاری و اورژانس اجتماعی را از دیگر اهداف طرح مراقبت‌های اجتماعی دانش‌آموزان (نماد ) برشمرد و بیان کرد: ارائه آموزش‌ها و ارتقای مهارتی دانش‌آموزان، اولیا و معلمان از دیگر اهداف راه‌اندازی میز خدمت نماد به شمار می‌رود.

عابدینی‌نیا گفت: پیش از این در مرکز استان تنها دو مرکز مشاوره جامع در این ارتباط داشتیم در حالی که در حال حاضر هر منطقه و ناحیه آموزش و پرورش استان هر کدام حداقل دارای یک مرکز مشاوره تخصصی بوده و به صورت رایگان صبح تا ظهر به دانش آموزان  خدمات مشاوره ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: سامانه  ۱۵۷۰ اورژانس اجتماعی دانش‌آموزان نیز از هفت صبح تا هشت شب آماده ارائه مشاوره به دانش آموزان و والدین آنان بوده و این خط و سامانه  به آرامش روانی دانش‌آموزان و کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند.

با حل مشکل مالی دانش آموزان به چرخه تحصیل بازگشتند

عابدینی‌نیا ادامه داد: اقدامات کمک‌های مالی و مشاوره‌ای، رسیدگی به علت و چرایی عدم حضور دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در مدرسه و رفع این موانع، شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، میز نماد، طرح ۲۰۲۰ محله و همه این طرح‌ها و برنامه‌ها از نقش موثری طی دو سال اخیر در بحث جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در دولت سیزدهم برخوردار بوده است‌ و روند پوشش تحصیلی را افزایش داده است.

 وی اضافه کرد: سال گذشته در طرح ۲۰۲۰ محله که از جمله ابتکارات خوب دولت سیزدهم است با احصا و شناسایی دانش‌آموزان مقطع  ابتدایی دارای مشکل مالی و اقتصادی سطح استان همدان  افزون‌بر ۲۰۰ میلیون تومان کمک کردیم و این میزان اعتبار به حساب مدارس آنان واریز شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه اکثریت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل که به دلیل مشکلات اقتصادی در مدرسه حضور ندارند با حل مشکل مالی آنان دوباره جذب مدارس شده و به چرخه تحصیل بازگشته‌اند، تصریح کرد: با برنامه‌هایی که سند تحول و آموزش و پرورش دارد حتی دانش‌آموزان عشایر پوشش تحصیلی داده می‌شوند.

عابدینی نیا با بیان اینکه متاسفانه در ۴۳ سال گذشته توجه چندانی به آموزش عشایر نمی‌شد و این امر بسیار کمرنگ بود اما در دو سال اخیر در دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به تقویت حوزه عشایر، امکانات و رفاه و  تجهیزات عشایر و  جذب معلم برای عشایر شده است، افزود: دو سال پیش در استان همدان حتی  یک معلم عشایر نداشتیم حال آن که ظرف  دو سال گذشته ۲۵ معلم برای آموزش عشایر در استان همدان  جذب شده است.

ازدواج و اشتغال بزرگترین علت بازماندن از تحصیل در دوره متوسطه

معاون آموزش متوسطه اداره کل  آموزش و پرورش استان همدان نیز اظهار کرد: در حوزه متوسطه سه کارگروه ویژه تخصصی برای جذب بازماندگان از تحصیل داریم که هم در استان و هم منطقه و مدرسه مستقر هستند و اعضای این کارگروه‌ها در بحث جذب دانش‌آموزان مشخص است.

احمد آقامحمدی با بیان اینکه این کارگروه‌ها در حال شناسایی این دانش‌آموزان هستند، افزود: آموزش و پرورش دارای سامانه‌ای به نام شهید "محمود وند"  بوده که اطلاعات چنین دانش‌آموزانی و علت و موارد ترک تحصیل آنان در این سامانه با شناسایی لازم بارگذاری می‌شود اما چون شناسایی و تعیین تکلیف و نیز بازگشت به چرخه به تحصیل کار زمان‌بری است این کار طول می‌کشد اما در استان همدان تا مدت کوتاه دیگری بحث شناسایی و وضعیت این دانش‌آموزان را تکمیل و به پایان خواهیم رساند.

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزی که در رده سنی متوسطه  ۱۲ تا ۱۷ سال هستند اما در رده سنی متوسطه تحصیل نمی‌کنند به عنوان بازماندگان از تحصیل در رده متوسطه محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: بر اساس شناسایی‌های انجام شده در حوزه متوسطه در قشر دختران بزرگترین علت بازمانده از تحصیل بودن دانش‌آموزان ازدواج و در پسران اشتغال بوده که در این رابطه دانش‌آموز مورد نظر، متوسطه اول را به اتمام رسانده اما در متوسطه دوم تحصیل خود را دیگر ادامه نداده به دلایلی چون ازدواج و اشتغال و یا دلایل دیگر چون مهاجرت، فوت و اختلافات خانوادگی از تحصیل بازمانده است.+++++

آقامحمدی با اشاره به اینکه تک تک و فرد به فرد این دانش‌آموزان را در سطح استان در حال شناسایی هستیم و اینکه چه تعداد از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل  فوت و یا  به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند و یا  دارای فقر اقتصادی و فرهنگی و اختلافات خانوادگی هستند برای ما مشخص شده است، گفت: آنچه که برای ما مهم است این بوده که از ابتدای مهرماه سال‌جاری ۳۵۰ نفر از دانش‌آموزان متوسطه را با پیگیری لازم به چرخه تحصیل باز گردانده ایم و بقیه این دانش آموزان را هم باید در سامانه هر چه زودتر تعیین تکلیف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مابقی دانش‌آموزان اگر در سنی هستند که دیگر نمی‌توانند تحصیل کنند با مشاوره لازم سعی خواهیم کرد که این دانش‌آموزان در مدارس بزرگسالان تحصیل داشته باشند و اگر در سن تحصیل باشد آنان را جذب و با پیگیری لازم به چرخه تحصیل باز می‌گردانیم.

مراقبت‌های لحظه‌ای و ماهانه برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان

معاون آموزش متوسطه اداره کل  آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه مشخصات و اطلاعات تمام دانش‌آموزان را داریم، اظهار کرد: در برخی از موارد آدرس منزل و یا شماره تلفن این دانش‌آموزان را نداریم که در این رابطه با اپراتورهای ایرانسل و همراه اول مکاتبه لازم را انجام دادیم تا بتوانیم از طریق کد ملی و شماره تلفن آدرس این دانش‌آموزان پیدا کنیم.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته کار مهمی که انجام داده‌ایم مراقبت‌های لحظه‌ای و ماهانه برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان بوده است که در چند سال آینده به دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل اضافه نشوند به همین دلیل ماهانه به تفکیک مدرسه، پایه و کلاس آمار ماهانه دانش‌آموزان را استخراج می‌کنیم اگر دانش‌آموزی از چرخه تحصیل کم شده باشد بلافاصله با منطقه موردنظر مکاتبه کرده و این موضوع را به آنان اطلاع می‌دهیم.

آقامحمدی گفت: در همین رابطه پرونده محرمانه برای دانش‌آموز مورد نظر تشکیل شده و کار مشاوره از مدرسه و مرکز مشاوره‌ای منطقه برای آن دانش‌آموز انجام می‌گیرد تا با پیگیری لازم این دانش‌آموز مجدد جذب و به چرخه تحصیل باز گردد و اگر این امر میسر نشد باید علت و دلایل عدم بازگشت به تحصیل دانش آموز را سامانه و پرونده دانش‌آموز ذکر و اعلام کنیم.

معاون آموزش متوسطه اداره کل  آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه در استان همدان در  مهرماه سال‌جاری ۳۵۰ نفر از دانش‌آموزانی که ترک تحصیل کرده بودند بار دیگر به چرخه تحصیل بازگشتند، افزود: برخلاف تصور در قشر دانش‌آموزان متوسطه، ترک تحصیل بیشتر در بین پسران بوده که به خاطر اشتغال این ترک تحصیل در حال  اتفاق  است.

توسعه هنرستان‌ها در راستای جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان

آقامحمدی یادآور شد: یکی از اقداماتی که می‌توان از ترک تحصیل دانش‌آموزان متوسطه جلوگیری کرد بحث توسعه هنرستان‌ها بوده که این امر موجب می‌شود علاوه بر  تحصیل در بازار کار نیز اشتغال داشته باشند.

وی با بیان اینکه یکی از جمله اقدامات در این رابطه این بوده که در برخی از مناطق مطابق با بوم دانش‌آموزان رشته تحصیلی ایجاد کرده‌ایم، تصریح کرد: طی بررسی‌ها در یکی از مناطق استان همدان میزان ترک تحصیل دانش‌آموزان متوسطه بالا بود و با بررسی لازم متوجه شدیم پدران و مادران این دانش‌آموزان در آن منطقه در کار تهیه و تولید پوشاک فعالیت دارند و آنان نیز به تبع این کار را به تحصیل ترجیح می دهند، برای همین برای جلوگیری از ترک تحصیل آنان در همان منطقه موافق با بوم آنان رشته تحصیلی خیاطی ایجاد کردیم که این دانش آموزان هم تحصیل داشته باشند و هم کار خود را انجام دهند.

آقامحمدی با تاکید بر اینکه در همین رابطه موافق با مشاغل بومی شهرستان‌ها راه اندازی و ایجاد چنین رشته های تحصیلی را شروع کرده ایم، افزود: در حوزه متوسطه از محوری‌ترین برنامه‌ها این است که نگذاریم دانش آموزان از تحصیل باز مانده شوند و آنان که بازمانده از تحصیل هستند  را هم به چرخه تحصیل بازگردانیم.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون کمتر از نیم درصد از دانش‌آموزان در متوسطه اول و دوم استان همدان خروج و ترک تحصیل داشتیم اما بلافاصله با مکاتبه و پیگیری لازم بیشتر این دانش‌آموزان به چرخه تحصیل بازگشته‌اند ضمن اینکه به مدیران مدارس تاکید کرده‌ایم و پیگیریم که مابقی این دانش‌آموزان نیز تا اول خرداد جذب شوند و در امتحانات نهایی شرکت کنند.

به گزارش ایسنا، در پایان اینکه یکی از راهکارهای مهم در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهارت‌آموزی دانش‌آموزان بوده و براساس این امر، هر دانش‌آموز تا پایان تحصیل خود باید یک مهارت منتج به یک شغل را فرا گیرد.

با توجه به اینکه تمام دنیا به سمت استفاده از هوش مصنوعی حرکت می‌کند، باید دانش‌آموزان نیز با این علم آشنا شوند که در این رابطه استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان برای همکاری با آموزش‌و پرورش به منظور تربیت نیروی متخصص در حوزه فناوری و نیز آموزش اقتصاد دیجیتال از نقش موثری در مهارت‌آموزی منطبق با روز می‌تواند برخوردار باشد و بازار کار مناسبی را برای دانش‌آموزان در آینده رقم بزند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha