• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۳:۰۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403022921531
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

هم‌زمان با روز جهانی موزه‌ها

ریسباف، آزاد و به روی مردم اصفهان گشوده شد

ریسباف، آزاد و به روی مردم اصفهان گشوده شد

ایسنا/اصفهان کارخانۀ ریسباف که دومین کارخانۀ ریسندگی اصفهان است بعد از دو دهه تعطیلی، سرانجام به روی مردم گشوده و مرمت آن برای تأسیس موزۀ منطقه‌ای اصفهان آغاز شد.

در این آئین که شنبه (۲۹ اردیبهشت‌ماه) و هم‌زمان با روز جهانی موزه‌ها، در محل کارخانۀ ریسباف، واقع در ابتدای خیابان چهارباغ بالا برگزار شد، علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نماینده وزیر در امور کارخانه ریسباف و ‌موزه منطقه‌ای اصفهان گفت: تجربه‌ای که ما امروز درباره آن صحبت می‌کنیم نشان‌دهندۀ آن است که می‌شود بر لباس این شهر، طرحی نو درانداخت و همدلی و هم‌افزایی و تدبیر بین عناصر مختلفِ مسئولین شهر، همان نخ و سوزنی است که لازم است برای طرح نو در انداختن و لباسِ در شأنِ این شهر دوختن، تدارک دید. تجربۀ ریسباف نشان‌دهنده این است که با همدلی و کنار هم قرارگرفتن می‌شود بعضی از اختلاف‌نظرها را مرتفع کرد.

او با بیان اینکه بر اساس دستور رئیس‌جمهور، پروژۀ امیدآفرینی، ابر پروژۀ دولت و ریسباف یکی از آن‌هاست، ادامه داد: حدود ۴۷ پروژه دیگر در دولت سیزدهم مانند ریسباف به نتیجه رسیده که همۀ آن‌ها دارای شأن ملی و بین‌المللی هستند و با کنارهم قراردادنِ آن‌ها به کلیدواژه‌ای به نام کار تیمی و همدلی می‌رسیم. این پروژه‌های بزرگ مقیاس، به مثابه نگینی در جغرافیای کشور، توانستند شادی‌آفرین باشند، هویت جدیدی بیافرینند و یا هویت قبلی را بازیابی کنند.

شالبافیان بیان کرد: حدود هزار و ۶۱۰ پروژه از ابتدای دولت سیزدهم در حوزۀ گردشگری افتتاح شد که حدود ۲ هزار و ۴۰۰ پروژه گردشگری درحال اجراست. ۴۰۰ هزار میلیارد تومان حجم پروژه‌های در حال اجرای گردشگری است که از سه حوزه برتر کشور به‌شمار می‌رود. ۸۱ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری حدود ۹۷ همت و بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که با دستور رئیس جمهور تا انتهای دولت سیزدهم به بهره‌برداری می‌رسند.

ریسباف، آزاد و به روی مردم اصفهان گشوده شد

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: یکی از مولفه‌هایی که به افتتاح و تسریع پیشرفت فیزیکیِ ۲ هزار و ۶۱۰ پروژه و تسریع پیشرفت فیزیکیِ این ۸۱ پروژۀ شاخص کمک کرد مشوق‌هایی بود که از سمت دولت و شوراهای اسلامی شهرها درنظر گرفته شد و موجب تغییر جدی در جریان سرمایه‌گذاری در حوزۀ گردشگری خواهدشد.

او افزود: امروز می‌گوییم که ریسباف دل مردم را شاد کرد، اما نقش دیگری هم دارد، ریسباف می‌تواند به الگویی برای احیای بناهای هویت‌ساز در سایر شهرها تبدیل شود. به همین جهت به موازات اینکه ریسباف را برای اصفهانی‌ها و جریان گردشگری اصفهان آماده می‌کنیم، از نقش ریسباف به‌عنوان یک اقدام نمادین و الگو نباید غافل شد.

نماینده وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در امور کارخانه ریسباف و ‌موزه منطقه‌ای اصفهان تأکید کرد: لازم است که به موازات آغاز مرمت این بنا تورهای بازدید از ریسباف به صورت مستمر و منظم شکل بگیرد، چرا که ریسباف، روایت و قصۀ چگونه روی پای خود ایستادنِ مردم این شهر است. این روایت، اهمیتی کمتر از کالبد ابن بنا ندارد.

شالبافیان یادآوری کرد: پیرو بازدید دبیرکل سازمان جهانی گردشگری از نمایشگاه گردشگری و صحبتشان با رئیس جمهور، امیدواریم بتوانیم به غیر از موزه منطقه‌ای اصفهان، امتیاز ایجاد دفتر منطقه‌ای این سازمان با عنوان دفتر منطقه‌ای صنایع‌دستی و گردشگری را برای اصفهان کسب کنیم و ریسباف نه فقط زمینه‌سازِ بیان هویت اصفهانی‌ها، بلکه زمینه‌ای برای آمد و شد صنعتگران صنایع‌دستی همۀ دنیا به اصفهان باشد.

ریسباف، آزاد و به روی مردم اصفهان گشوده شد

موضوع ریسباف یک موضوع حیثیتی است

همچنین امیر کرم‌زاده، مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: موضوع ریسباف یکی از گره‌های بسیار پیچیده‌ای بود که بعد از ۲۰ سال تلاش در دولت آیت‌الله رئیسی باز شد و این موضوع باید به‌عنوان جهاد تبیین به مردم اعلام شود.

کرم‌زاده با تأکید بر اینکه موضوع ریسباف برای ما یک موضوع حیثیتی است، ادامه داد: امروز روز مهمی است و در تاریخ شهر و کشور خواهد ماند که مرمت این بنای بسیار فاخر آغاز می‌شود؛ بنایی که روزانه هزار و ۵۰۰ نفر در آن کار کرده و ارتزاق می‌کردند. انشالله بعد از مرمت نیز شاهد خواهیم بود که این بنا در سطح جهان مطرح خواهد شد و به لحاظ اقتصادی نیز شروع بسیارخوبی را برای شهر خواهد داشت.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ضمن اشاره به جلسۀ خود با مدیر اداره اوقاف و امور خیریۀ استان، تصریح کرد: توافقاتی شده که بناهای در دست اوقاف حتماً در چرخۀ سرمایه‌گذاری و اشتغال وارد شوند، چرا که شعار سال یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» برای ما مهم و سرلوحۀ فعالیت‌های ما است.

ریسباف، آزاد و به روی مردم اصفهان گشوده شد

موزه و افزایش تصاعدی ظرفیت‌های اصفهان

در این آئین همچنین سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان بیان کرد: در کنار همه فضایل و ویژگی‌های اصفهان، یکی از ویژگی‌هایی که می‌تواند ظرفیت‌های اصفهان را در یک شرایط تصاعدی افزایش دهد و شرایط متفاوتی برای آن فراهم کند، داشتن یک موزۀ بزرگ و متفاوتی است که بتواند خزائن حاوی همه مولفه‌های تاریخ اصفهان را ترسیم کند.

او با تأکید بر اینکه کارکرد موزه صرفاً بازدید تفننی و تفریحی نیست، ادامه داد: موزه به‌عنوان دومین منبع شناخته می‌شود که بشر از آن درس می‌آموزد. موزه، هم کارکرد حفظ و نگهداری میراث پیشینیان را دارد، هم کارکرد علم‌آموزی و افزایش دانش، هم کارکرد پژوهش و هم کارکرد ارج‌نهادن به هنر و هنرمندان را دارد و تسلسل آموزش سینه به سینه در چنین مجموعه‌هایی اتفاق می‌افتد. ضمن اینکه مهم‌ترین کارکرد موزه این است که مولفه‌های هویتیِ یک نسل را معرفی می‌کند.

استاندار اصفهان اظهار کرد: با تصمیم خوبی که حاصل همبستگی و همدلی و کار مستمر و پیگیرانه و همه‌جانبۀ اجزای حاکمیت در استان و کشور بود مصوبۀ واگذاری کارخانه ریسباف اخذ شد. انشاالله ادامۀ مسیر نیز با همین توان و هم‌افزایی طی شود، ضمن اینکه لازم است یک مشاور توانمند و قابل برای بازسازی و احیا و مرمت این کارخانه و البته با افقی برای تبدیلِ آن به یک موزۀ بین‌المللی برای ارائۀ فضائل کشور و با تمرکز بر اصفهان در نظر گرفته شود.

ریسباف، آزاد و به روی مردم اصفهان گشوده شد

ریسباف، نقطۀ عطف و حرکت جدیدی برای میراث تاریخی

اما مهدی طغیانی، نمایندۀ مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: امروز روز مبارکی برای میراث تاریخی و فرهنگی اصفهان است. روزی که حاصل بیش از ۲ سال تلاش جمعی و یک کار تیمیِ بی‌نقص در مدیریت استان و مدیریت شهری برای حفط کردنِ تنها بازماندۀ نسل کارخانجات نساجی اصفهان است.

او اضافه کرد: تعداد ۱۴ کارخانه نساجی در شهر اصفهان احداث شد که از اصفهان، شهری مهم در نساجی و تولید صنعتی ساخته بود. از این تعداد، تنها کارخانه ریسباف به جای مانده است و امیدواریم به زودی بتوانیم مابه‌ازای این کارخانه را از سرمایه‌های دولت برای بانک جبران کنیم.

طغیانی با بیان اینکه احیای یکی از مواریث تاریخی برای ایجاد موزه منطقه‌ای را باید به فال نیک گرفت و از این فرصت به‌عنوان نقطۀ عطف و حرکت جدیدی برای میراث تاریخی استفاده کنیم، گفت: بناهای تاریخی بسیاری در اصفهان وجود دارند و با وضعیت موجودشان باید گفت که دچار خسران هستیم؛ کاروانسرای ملک تخت فولاد اوضاع بسیار بدی دارد که حفظِ آن به همراهی دادگستری و دادستان نیاز دارد تا بتوانیم آن را نیز به‌عنوان یک اثرِ بازماندۀ صفوی حفظ کنیم، همچنین کاروانسرای ساروتقی و اماکن تاریخی بسیار دیگری در اصفهان هستند که از عناصر هویتی این شهر به‌شمار می‌روند.

نمایندۀ مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به تشکیل مجمع شهرهای تاریخی اشاره کرد و گفت: اصفهان دبیرخانۀ دائمی این مجمع است و قرار است تا نقطۀ صفر و مرکز ثقل حرکت‌های میراثی و تاریخی در شهرهای کشور باشد.

طغیانی خطاب به همۀ مردم گفت: در مورد یکایک ابنیه تاریخی استان، از همۀ مدیران شهری و استانی و کشوری، مطالبه‌گری کنید.

ریسباف، آزاد و به روی مردم اصفهان گشوده شد

نگذاریم مولفه‌های شهری را از ما بگیرند

همچنین علیرضا قاسم‌زاده، شهردار اصفهان نیز در این آئین گفت: کسانی که امروز در این برنامه حضور دارند به نمایندگی از همۀ مردم شهر اصفهان دغدغۀ مشترکی به نام دغدغۀ صیانت و حفاظت از هویت این شهر را دارند.

او با اشاره به اینکه هویت شهر، مفهوم ذهنی و انتزاعی نیست بلکه یک واقعیت عینی و مزیت‌های یک شهر است که آن شهر را نسبت به سایر شهرها متفاوت می‌کند، اضافه کرد: اگر ما بخواهیم از هویت شهرِ خود صیانت کنیم باید از مولفه‌های هویت شهری‌مان دفاع کنیم. هویت یک شهر به تاریخ آن شهر، ادبیات، هنر، جغرافیا و طبیعت، و همچنین رجال فرهنگی و ادبی و هنری آن شهر است که به یک شهر، شخصیت می‌بخشند؛ اما اگر خواستید شهری را بی‌هویت کنید باید این مولفه‌ها را از بین ببرید.

قاسم‌زاده با تأکید بر اینکه حیات اصفهان به زاینده‌رود وابسته است و اگر ازبین برود یکی از مولفه‌های هویتیِ ما را گرفته‌اند، بیان کرد: یکی از مزیت‌های ما در طبیعت اصفهان، زاینده‌رود است. یکی از مزیت‌های ما در طبیعت اصفهان، باغشهرِ اصفهان است. ما باید از این عنصر هویتی با جدیت محافظت کنیم و نگذاریم مولفه‌های شهری را از ما بگیرند. بخشی از تاریخ اصفهان در آئینۀ معماری اصفهان قابل رقابت است. اگر خواستید تاریخِ اصفهان را از مردم این شهر بگیرید یکی از راه‌هایش این است که یکی‌یکی عناصر هویتی که در معماری شهر متجلی شده را ازبین ببریم.

شهردار اصفهان افزود: نسل امروز باید تمدن گذشتۀ ما را کجا ببیند؟ آئینه‌ای که می‌توان از آن به گذشته نگاه کرد مکان‌هایی مانند کارخانۀ ریسباف است.

او سپس گفت: کارخانه وطن کو؟ کارخانۀ پشم‌باف کو؟ بافناز کو؟ چرا ما امروز خوشحالیم؟ چون توانسته‌ایم یکی از عناصر هویتی خود را احیا کرده و درهای آن را باز کرده و با ارادۀ جمعی استانی و همکاری قابل ستایش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و با مساعدت بعضی از نمایندگان توانستیم این عنصر را حفظ کنیم. اگر قرار است از شخصیت و هویت شهر صیانت کنیم، تجلیِ آن در مراقبت از این عناصر هویتی است.

ریسباف، آزاد و به روی مردم اصفهان گشوده شد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha