• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۸
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403023122566
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

کرامت در ناحیه تربیتی موجب پیشرفت ابعاد وجودی انسان است

کرامت در ناحیه تربیتی موجب پیشرفت ابعاد وجودی انسان است

ایسنا/خراسان جنوبی معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه در سراسر زندگانی امام رضا(ع) به مسئله کرامت توجه شده است، بیان کرد: با تربیت اسلامی و از ناحیه مسائل تربیتی می‌توان کرامت انسانی را آموزش داد و موجب جلوگیری از رذایل اخلاقی شد.

حجت الاسلام محسن شیدایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: برای شناخت بهتر مساله کرامت باید حقیقت وجودی آن‌ را کشف و مورد بررسی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه حقیقت کرامت نقطه متمایز بین تفکر و تمدن اسلامی و تفکر و تمدن غربی است، افزود:  تمدن غرب  بر پایه و اساس مادیات است و نگاه مادی‌گرایانه‌ای نسبت به انسان دارد و غرب توجه خاصی به مسئله کرامت انسانی نمی‌کند.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: بر اساس کرامت می‌توانیم تربیت اسلامی، نظام سیاسی اسلامی، رفتار های اجتماعی، آزادی‌های اجتماعی، تعاملاتی که در خانه و خانواده است را تحلیل کنیم.

وی با نقل از سخنان گهربار شهید مطهری اذعان کرد:  نقطه ثقل در تربیت اسلامی مسئله کرامت است؛ یعنی تا زمانی که ما ارزش‌های انسانی را لحاظ نکنیم اتفاقات بعدی رخ نخواهد داد درنتیجه کرامت در ناحیه شناخت یک مسئله بسیار محوری است، کمااینکه در مسائل تربیتی هم مسئله کرامت بسیار مهم و حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: اساس کرامت در ناحیه تربیتی این است که انسان خودش را بشناسد و ارزش خودش را بداند و در مسائل تربیتی تا زمانی که ما برای خودمان ارزشی قائل نباشیم و کرامت را برای مخاطب مقابل در نظر نگیریم و ارزش‌گزاری‌ای صورت نگیرد فرد می‌تواند دست به هرکاری بزند ولی اگر این موارد رعایت شود موجب بازدارندگی از رذایل اخلاقی می‌شود.

وی در خصوص جنبه‌های کرامت در زندگی امام اذعان کرد: امام بزگوار در سراسر زندگانی‌شان سرشاراز اوج احترام به شخصیت وجایگاه انسانی بوده است و به دین و نژاد انسانی که متاسفانه در جوامع غربی تحت عنوان نژاد برتر به آن توجهی نمی‌شود با اعمال و فعالیت‌هایشان اعتبار و کرامت می‌بخشیدند.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی در خصوص سبک زندگی کریمانه حضرت معصومه (س) گفت: خانم حضرت معصومه (س) در خصوص مسئله کرامت انسانی با وجودشان جایگاه بانوان را در میان جهانیان بسیار بالا بردند و مورد توجه عام مردم قرار دادند. ایشان  با وجود اینکه سن کمی داشتند و مجرد بوده‌اند،از قدرت علمی و معنوی بالایی برخوردار بوده‌اند و از ایشان به بزرگی یاد می‌شده است به عنوان بانویی فقیه که اهل مبارزات سیاسی-اجتماعی بودند راه مبارزات فرهنگی آقا امام رضا(ع) را مورد توجه و حمایت قرار می‌دادند.

وی تصریح کرد: حضرت معصومه (س) در راستای همین موضوع، نقل شده است که توسط نیروهای حکومتی مورد هجوم قرار گرفته اند، که ایشان را می‌توان برای بانوان ما الگویی مطرح کرد که با حفظ حریم‌هایی که داشتند،  توانستند به چنان جایگاهی برسند که سال‌های سال نام ایشان  در تاریخ برده شود و درباره عظمت  و خوبی‌هایشان سخن به میان آید.

وی در بحث دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: برپایی مناظرات به سبک و پیرو آقا امام رضا(ع) میان جوانان و قشر دانشجو زیبا و دلچسب است. اگر تا حد امکان دهه‌ی کرامت را به صورت دهه‌ی مناظره با موضوعات و باب‌های مختلف به عنوان مثال در زمینه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... برگزار شود و با بررسی چالش‌های روز کشور و جامعه به نوعی تکریم و کرامت بخشیدن انسان‌ها به پیشرفت جامعه وکشورمان کمک شایانی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha