• سه‌شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403030100761
  • خبرنگار : 50558

/دولت سیزدهم و دیپلماسی/

تحلیلگر مسائل منطقه: ایجاد انسجام و وحدت در روابط خارجی از جمله دستاوردهای وزیر شهید بود

تحلیلگر مسائل منطقه: ایجاد انسجام و وحدت در روابط خارجی از جمله دستاوردهای وزیر شهید بود

ایسنا/خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل منطقه گفت: انسجام در روابط خارجی، نقطه قوت و موتور پیشرانی بود که توانست دیپلماسی فعالی از ایران در عرصه بین‌الملل به نمایش بگذارد.

«اصغر زارعی» در گفت‌وگو با ایسنا ضمن عرض تسلیت به ملت ایران به خاطر شهادت آیت‌الله رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و همراهانشان، با اشاره به دیپلماسی فعال و توفیقات ارزنده‌ دولت سیزدهم در بعد سیاست خارجی، اظهار کرد: در دوره ریاست‌جمهوری شهید رئیسی، دولت ایران تلاش کرد شکاف و فاصله‌ای که با برخی از کشورها در دوران دولت‌های پیشین ایجاد شده بود را پر کند و روابط سازنده و مثبتی با کشورهای همسایه و منطقه برقرار سازد.

وی اضافه کرد: در دولت سیزدهم بسیاری از مشکلاتی که با برخی از کشورهای همسایه مانند عربستان، مصر و سایر کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داشتیم، کمرنگ شد و روابطمان با آن‌ها رو به بهبودی رفت. پس از ترمیم روابط با عربستان، اعزام سفرا به پایتخت‌های یکدیگر انجام شد و انسدادهای شکل‌گرفته در رابط فی‌مابین به طور تدریجی برطرف شد. همچنین دولت آیت‌الله رئیسی با انجام اقداماتی نظیر عضویت در پیمان‌های شانگهای و بریکس، گام‌های بزرگی برداشت و توانست بسیاری از موانعی که در عرصه دیپلماسی ایجاد شده بود را یکی پس از دیگری مرتفع کند و تعامل با کشورهای همسایه به نحو قابل قبولی دچار تحول شد.

این تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به اینکه دستاوردهای دولت در دوران آیت‌الله ابراهیم رئیسی در مدت کوتاه ۲ سال و چند ماهه حاصل شده، گفت: طبق اخباری که در چند روز گذشته منتشر شد، دولت سیزدهم توانست میزان بهره‌برداری و تولید نفت را به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد و تجارت با آفریقا، آمریکای لاتین، شرق دور و حتی کشورهای اروپایی را گسترش دهد. امروز کشورهای اروپایی نسبت به ایران نگاه مثبت و سازنده‌تری دارند. همچنین روابطمان با کشورهایی مانند روسیه، چین، ژاپن و سایر کشورها از روند رو به توسعه و متعادل برخوردار شده است‌.

زارعی با بیان اینکه تجارب شهید امیرعبداللهیان در این دستاوردها تاثیرات زیادی داشته است، عنوان کرد: آقای امیرعبداللهیان ارتباطات نزدیکی با جریانات سیاسی در کشور داشت و به خصوص همکاری‌هایی با حاج قاسم سلیمانی انجام داده بود. آثار این ارتباطات سازنده‌ با محور مقاومت، امروز نقطه قوت ماست و تاثیرگذاری متقابل میدان و دیپلماسی باعث قدرت ما در جهان شده است. از سویی دیگر همکاری‌های موفقی میان آقای امیرعبداللهیان با سازمان‌ها و نهادهای داخلی و بین‌المللی وجود داشت. ایشان از تجارب خوبی برخوردار بود؛ چندین دوره معاونت وزارت خارجه را برعهده داشت،  دستیار ویژه رئیس ‌مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی در دوره ریاست آقای لاریجانی بود و در سوابقش سمت‌های مختلفی در حوزه دیپلماسی وجود دارد. 

وی ادامه داد: شهید امیرعبداللهیان تعاملات خوبی در محافل منطقه‌ای و بین‌المللی داشت و چهره‌ای شناخته‌شده‌ به شمار می‌رفت. نزدیکی او به سیاست‌های اصولی نظام و اعتقادی که نسبت به سیاست‌های جمهوری اسلامی داشت باعث می‌شد اعتماد و پیوندهای بیشتری میان کشور با طرف‌های مقابل ایجاد شود. آن دوگانگی که در عرصه دیپلماسی در دوره‌های قبل مشاهده می‌شد، در این دوره برطرف شود و انسجام، هماهنگی و وحدت در روابط خارجی ما در عرصه عملیاتی و رفتاری ایجاد گردید. با شناختی که از نظام سلطه داشت از چارچوب‌هایی که غرب تعریف می‌کرد، فاصله گرفت و تلاش داشت فعالیت‌های دیپلماتیک خود را در چارچوب سیاستی مستقل و مبتنی بر اصول و منافع ملی پیگیری کند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha