احسان روحی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: ایده نمایش «ملاقات حضوری» از تجربههای زیستی و اطرافیانم شکل گرفته است، این نمایش در چهار اپیزود روایتگر انسانهایی است که هر کدام چشمانتظار عزیزی هستند؛ عزیزی که در بخش آیسییو دچار مرگ مغزی شده و خانواده اکنون با تصمیم دشوار بازگرداندن او به زندگی یا خداحافظی از او روبهرو هستند.
وی ادامه داد: این تجربه تلخ در جامعه ما وجود دارد و در روایت نمایش تلاش شده لحظات تلخ و شیرین در کنار یکدیگر قرار گیرند تا مخاطب بتواند با چالشهای چنین موقعیتهایی همراه شود.
این کارگردان تئاتر درباره انتخاب عنوان نمایش گفت: عنوان «ملاقات حضوری» از فضای ملاقات بیمار و انتظار طولانی خانوادهها الهام گرفته شده است. تمام تلاشم این بود که نشان دهم گاهی فداکاری، عشق، علاقه یا حتی حس وطندوستی در یک موقعیت ناگهانی تحتتأثیر قرار میگیرد و تقدیر یا جبر شرایط مسیر زندگی انسان را تغییر میدهد. موقعیت نمایش نیز در فضایی شبیه بخش آیسییو و پشت درهای بیمارستان طراحی شده است. تلاش کردیم این فضا برای مخاطب ملموس باشد تا حس حضور واقعی در چنین محیطی را تجربه کند.
روحی با اشاره به هدف اثر از تأثیرگذاری بر مخاطب خاطرنشان کرد: میخواستم تماشاگر هنگام خروج از سالن با خود بیندیشد که اگر در چنین موقعیتی قرار گیرد، چه تصمیمی خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: در سالهای اخیر بسیاری از خانوادهها در کشور با مسئله مرگ مغزی روبهرو شدهاند و تصمیمگیری درباره اهدای عضو برای آنها بسیار دشوار است. مخاطب باید حس کند اگر جای آن خانوادهها بود، چه میکرد. همچنین میخواستم نشان دهم یک انسان میتواند با یک تصمیم ساده اما شجاعانه به قهرمانی تبدیل شود که جان چندین نفر را نجات میدهد.
کارگردان نمایش «ملاقات حضوری» درباره روند نگارش و تولید نمایش گفت: نوشتن متن از اوایل امسال آغاز شد و از تابستان مرحله پیشتولید و تمرینها شروع شد. در نهایت حدود ۱۰ درصد متن در طول تمرینها تغییر کرد و ۹۰ درصد اجرا مطابق با متن اولیه است. تلاش شده است از یک گروه موسیقی حرفهای و یکی از خوانندگان مطرح کشور استفاده کنم تا موسیقی بخشی از بار دراماتیک اثر را بر دوش بکشد و فضایی الهامبخش و تأثیرگذار ایجاد کند.
روحی درباره روند انتخاب بازیگران اظهار کرد: تلاش من این بود که بازیگران به نقشهای خود نزدیک باشند. در این نمایش تمام بازیگران بهترین عملکرد را ارائه دادهاند؛ برخی از آنها چهرههای شناختهشده و برخی نیز از نسل جدید و توانمند تئاتر هستند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت هنر تئاتر در مشهد در مسیر خوبی قرار دارد و گروه جوان و پویایی در مشهد فعالیت میکنند که بسیار خلاق و ایدهپرداز هستند. نتیجه تلاش این نسل را در پنج سال آینده در تئاتر ایران خواهیم دید؛ بهویژه اگر دو اصل آموزشپذیری و استمرار را رعایت کنند.
انتهای پیام


نظرات