• چهارشنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۴ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1404091912587
  • خبرنگار : 50649

مدیرکل راه و شهرسازی استان اعلام کرد

حمل‌ونقل در کشور به‌صورت متوازن پیش نرفته است/ ۱۰ درصد طول راه‌های کشور در فارس قرار دارد

حمل‌ونقل در کشور به‌صورت متوازن پیش نرفته است/ ۱۰ درصد طول راه‌های کشور در فارس قرار دارد

ایسنا/فارس مدیرکل راه و شهرسازی فارس اعلام کرد که این استان حدود ۱۰ درصد از طول راه‌های کشور را در اختیار دارد؛ به‌طوری‌که با بیش از ۲۳ هزار کیلومتر راه، از نظر طول مسیرها، رتبه اول کشور و از نظر پروژه‌های بزرگراهی، دومین استان کشور است.

محمدمهدی عبدالهی امروز چهارشنبه ۱۹ آذر در همایش قیر و آسفالت در شیراز با اشاره به سهم بالای راه‌های فارس در شبکه حمل‌ونقل کشور، تغییر رویکرد از حمل‌ونقل جاده‌ای به ریلی و هوایی و استفاده از فناوری‌های نوین قیر و آسفالت را ضروری دانست.

وی با بیان اینکه حمل‌ونقل در کشور به‌صورت متوازن پیش نرفته افزود: ۹۵ درصد حمل‌ونقل کشور و استان فارس جاده‌ای و خودرومحور است و تنها پنج درصد سهم حمل‌ونقل ریلی، هوایی و دریایی است. این تمرکز نامتوازن باعث افزایش تلفات جاده‌ای و کاهش عمر راه‌ها شده است؛ چون بیشترین تردد بار از جاده انجام می‌شود، درحالی‌که اگر برنامه‌ریزی درست‌تری انجام می‌شد، بخش قابل‌توجهی از بار می‌توانست توسط ریل جابه‌جا شود.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس با اشاره به عمر کم آسفالت در کشور اظهار کرد: عمر متوسط آسفالت در کشور حدود سه سال است، درحالی‌که در بسیاری از کشورها بیش از ۱۲ سال عمر می‌کند. این اختلاف نشان‌دهنده فرسودگی فناوری‌های اجرا و دستگاه‌های تولید آسفالت است که باعث می‌شود کیفیت پخش و تولید آسفالت در استاندارد مطلوب نباشد.

عبداللهی با تأکید بر نقش قیر در افزایش طول عمر آسفالت گفت: قیرهای pg، قیرهای پلیمری و قیرهای اصلاح‌شده که اکنون توسط شرکت قیر هرمز پاسارگاد تأمین می‌شود، می‌تواند به افزایش پایداری، چسبندگی و دوام آسفالت کمک کند و طول عمر راه‌ها را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مصرف سالانه قیر در راه‌های فارس اشاره کرد و افزود: سالانه حدود ۵۰۰۰ تن قیر در راه‌های استان مصرف می‌شود و پنج هزار تن در بافت‌های فرسوده البته نیاز ما بسیار بیشتر است اما محدودیت اعتباری اجازه افزایش را نمی‌دهد. بخش دیگر این مصرف در حوزه راهداری و دیگر توسط شهرداری‌ها مصرف می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس با اشاره به ضرورت بهسازی و تعمیر به‌موقع محورها گفت: اگر در سال‌های ابتدایی آسیب مسیرها نسبت به بهسازی اقدام شود، هزینه آن یک‌سوم تا یک‌پنجم هزینه ترمیم پس از تخریب کامل خواهد بود. بنابراین استفاده از قیرهای اصلاح‌شده و پلیمری می‌تواند هزینه نگهداری محورها را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha