اقبال خانی سهشنبه ۲۵ آذرماه در آئین گرامیداشت روز جهانی معلولان و هفته تکریم افراد دارای معلولیت که با حضور جمعی از مسئولان، دانشآموزان با نیازهای ویژه و خانوادههای آنان در تالار پذیرایی معراج شهرستان قروه برگزار شد، اظهار کرد: ایجاد جوامع فراگیر گامی به سوی پیشرفت همهجانبه و تحقق عدالت اجتماعی افراد دارای معلولیت، بزرگترین اقلیت هر جامعه است.
وی افزود: امروز فرصتی است تا بر اهمیت حضور برابر افراد دارای معلولیت تأکید کنیم تا بتوانند همچون سایر شهروندان از امکانات و حقوق اجتماعی، فرهنگی و شغلی بهرهمند شوند و هیچ مانعی در مسیر مشارکت فعال آنها وجود نداشته باشد.
خانی با ارائه گزارشی از وضعیت آموزشی استان گفت: بیش از یک هزار و ۴۹۲ دانشآموز با نیاز ویژه در ۴۲ مدرسه استثنایی مستقل و ضمیمه و در ۲۵۰ کلاس درس از خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی اداره آموزشوپرورش استثنایی استان بهرهمند هستند.
وی در توضیح دستهبندی خدمات اظهار کرد: دانشآموزان دارای نیاز ویژه ذهنی، آسیب شنوایی، آسیب بینایی، اختلالات رفتاری-هیجانی، مشکلات ویژه یادگیری، چندمعلولیتی، اختلالات جسمی-حرکتی، اوتیسم، بیشفعالی و آسیب گفتاری و زبانی از این خدمات بهرهمند میشوند.
رئیس آموزشوپرورش استثنایی کردستان همچنین بر نقش خیرین در مدرسهسازی و توسعه آموزش برای دانشآموزان استثنایی تأکید کرد و گفت: یکی از بالاترین ارزشهای نظام تعلیم و تربیت، حضور خیرین در مدرسهسازی است و روند کمکهای آنان باید بیش از پیش تقویت شود.
وی مهمترین چالش پیش روی جامعه معلولان را نه فقط کمبود امکانات، بلکه نگاه جامعه و مسئولان به این قشر دانست و افزود: تبدیل نگاههای حمایتی به تعهدات انسانی در این حوزه بسیار ضروری است. همه ما در زندگی خود کسانی را میشناسیم که با معلولیت زندگی میکنند، اما بسیاری همچنان با موانع آموزش، چالشهای اشتغال، مراقبتهای بهداشتی، زیرساختها و مشارکت مدنی مواجه هستند.
خانی در پایان یادآور شد که روز جهانی معلولان، آیندهای را نوید میدهد که در آن شمول معلولیت به جای یک استثنا، به یک هنجار تبدیل میشود و دسترسی، توانمندسازی و مشارکت اجتماعی برای همه شهروندان فراهم خواهد شد.
ارجاع ۷۲۳ دانشآموز دارای مشکلات یادگیری به مراکز جامع سنجش کردستان
رئیس اداره آموزشوپرورش استثنایی کردستان در حاشیه بازدید سرزده از مراکز جامع سنجش شهرستان قروه هم گفت: از آغاز سال تحصیلی تاکنون ۷۲۳ دانشآموز دوره ابتدایی دارای مشکلات ویژه یادگیری برای ارزیابی تخصصی و دریافت خدمات آموزشی و توانبخشی به مراکز جامع سنجش استان ارجاع شدهاند.
خانی اظهار کرد: با ارتقای مراکز اختلالات یادگیری به مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بههنگام رشدی و تربیتی و اجرای سیاستهای جدید سازمان آموزشوپرورش استثنایی، ارائه خدمات به دانشآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری در اولویت کاری این مراکز قرار گرفته است.
وی افزود: از ابتدای اجرای برنامه سنجش نوآموزان (اول مهرماه ۱۴۰۴) تاکنون، ۶ هزار و ۶۱۸ نوآموز در مراکز جامع سنجش استان نوبتگیری کردهاند و در همین مدت ۷۲۳ دانشآموز ابتدایی دارای مشکلات ویژه یادگیری به این مراکز ارجاع شدهاند.
رئیس اداره آموزشوپرورش استثنایی کردستان با اشاره به اینکه آمار دانشآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری حدود ۱۴ درصد کل جمعیت دانشآموزی را شامل میشود، گفت: با توجه به این میزان، آمار ارجاعشدگان هنوز پایین است و نیازمند همکاری بیشتر مدیران و معلمان مدارس ابتدایی هستیم.
خانی تصریح کرد: مدیران و معلمان مدارس ابتدایی میتوانند دانشآموزان مشکوک به اختلال یادگیری را از طریق سامانه «سیدا» به مراکز جامع سنجش ارجاع دهند تا این دانشآموزان از خدمات ارزیابی تخصصی، برنامهریزی آموزشی ویژه، توانبخشی و مداخلات بههنگام رشدی و تربیتی بهرهمند شوند.
وی، شناسایی زودهنگام و ارجاع بهموقع دانشآموزان دارای اختلال یادگیری را عاملی مؤثر در موفقیت تحصیلی و تربیتی آنان دانست و افزود: دانشآموزان پایههای اول تا سوم ابتدایی که علیرغم هوش طبیعی یا بالاتر، در فرآیندهای روانشناختی مرتبط با خواندن، نوشتن یا محاسبات ریاضی دچار مشکل هستند، میتوانند از خدمات این مراکز استفاده کنند.
رئیس اداره آموزشوپرورش استثنایی استان با بیان اینکه مأموریت مراکز جامع، سنجش نوآموزان برای ثبتنام در مدارس عادی و استثنایی و رسیدگی به دانشآموزان دارای اختلال یادگیری است، ادامه داد: در گذشته ارائه آموزشهای تخصصی به این دانشآموزان با محدودیتهایی همراه بود که با امکان ثبت دانشآموزان از طریق سامانه سیدا از ابتدای مهرماه، این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است.
خانی در پایان تأکید کرد: با تشخیص بههنگام مشکلات ویژه یادگیری و اجرای مداخلات آموزشی و درمانی مناسب، میتوان از بروز بسیاری از آسیبهای تحصیلی و اجتماعی در آینده این دانشآموزان پیشگیری کرد.
افتتاح نخستین کارگاه تخصصی قنادی دانشآموزان با نیازهای ویژه در کردستان
رئیس آموزشوپرورش استثنایی کردستان گفت: نخستین کارگاه تخصصی قنادی و آشپزی ویژه دانشآموزان متوسطه دوره دوم کاردانش خاص استان، با هدف تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص، در مدرسه استثنایی شفاء شهرستان قروه افتتاح شد.
خانی اظهار کرد: مهارتآموزی دانشآموزان در مدارس استثنایی استان با جدیت دنبال میشود تا رسالت اصلی آموزشوپرورش که رساندن دانشآموزان به شایستگیهای تحصیلی و حرفهای است، محقق شود.
وی افزود: توسعه آموزشهای مهارتی در کنار آموزشهای نظری، مسیر توانمندسازی دانشآموزان با نیازهای ویژه را هموار میکند و نقش مؤثری در ورود موفق آنان به بازار کار و زندگی مستقل دارد.
رئیس آموزشوپرورش استثنایی کردستان با اشاره به اینکه هماکنون ۳۶ رشته مهارتی در ۱۳ هنرستان مستقل و ضمیمه استان آموزش داده میشود، گفت: ۱۲۴ دانشآموز متوسطه دوره دوم کاردانش خاص در قالب ۲۸ کلاس درس، از خدمات آموزشی، پرورشی و حمایتی آموزشوپرورش استثنایی استان بهرهمند هستند.
خانی ادامه داد: آموزش رشتههای مهارتی در هشت شهرستان دهگلان، سقز، کامیاران، سنندج، قروه، بیجار، بانه و مریوان با هدف پرورش نیروی ماهر و ایجاد زیرساختهای حرفهآموزی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه در حال اجراست.
وی با بیان اینکه برای تجهیز و راهاندازی این کارگاه تخصصی، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است، تصریح کرد: از این میزان، ۸۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات توسعه رشتهای سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور و ۷۰۰ میلیون ریال با مشارکت خیرین استان تأمین شده است.
رئیس آموزشوپرورش استثنایی کردستان همچنین گفت: در مدرسه استثنایی شفاء قروه، ۱۱۱ دانشآموز دختر و پسر در دورههای آمادگی، ابتدایی، متوسطه اول پیشحرفهای و متوسطه دوم کاردانش خاص در ۱۶ کلاس درس تحصیل میکنند و از خدمات آموزشی، پرورشی، توانبخشی و حمایتی بهرهمند هستند.
خانی، خدمت به دانشآموزان با نیازهای ویژه را فرصتی ارزشمند دانست و افزود: دانشآموزان این مدرسه در گروههای مختلف معلولیت از جمله آسیبدیده بینایی، آسیبدیده شنوایی، نیازهای ویژه ذهنی، اوتیسم و چندمعلولیتی مشغول به تحصیل هستند.
وی با تأکید بر اینکه مبنای آموزش در دوره متوسطه اول و دوم مدارس استثنایی بر حرفهآموزی و مهارتآموزی است، اظهار کرد: مهارتآموزی، استعدادیابی و تقویت مهارتهای پایه با رویکرد کارآفرینی، پاسخگوی بسیاری از نیازهای آینده بازار کار متناسب با توانمندیهای درونی دانشآموزان خواهد بود.
رئیس آموزشوپرورش استثنایی کردستان در پایان با اشاره به سند تحول بنیادین آموزشوپرورش گفت: یکی از ساحتهای مهم تربیتی در این سند، ساحت اقتصادی و حرفهای است و خودباوری و خوداتکایی از اصول محوری تربیت دانشآموزان به شمار میرود که باید در برنامههای آموزشی بهطور ویژه مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام


نظرات