مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی به منظور بررسی کیفیت و رضایت بازدیدکنندگان و غرفهداران این نمایشگاه که بستری مهم برای معرفی توانمندیهای پژوهشی استان بود، اقدام به نظرسنجی از برگزاری این نمایشگاه کرد.
راضیه آذرنیا در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: از نگاه بازدیدکنندگان و غرفهداران، نظرسنجی با ارزیابی مثبت همراه بوده و میانگین نمره ۷۵.۱ از ۱۰۰ را کسب کرده است؛ این نظرسنجی با جامعه آماری ۳۰۰ نفر شامل بازدیدکنندگان و غرفهداران انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه نتایج این نظرسنجی نشان میدهد اکثریت بازدیدکنندگان نمایشگاه (۳۵ درصد) دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری بودهاند، افزود: اصلیترین راه اطلاع از برگزاری نمایشگاه، از طریق آشنایان با ۴۸ درصد و پس از آن از طریق دعوتنامه، با ۳۲ درصد بوده است. همچنین ۱۱ درصد از بازدیدکنندگان از طریق رسانههای مجازی، هشت درصد از طریق بیلبورد و یک درصد از طریق پیامک از برگزاری نمایشگاه مطلع شدهاند.
رئیس مرکز افکارسنجی ایسپا بیان کرد: بر اساس این گزارش، مهمترین دلایل بازدید و حضور در نمایشگاه، آشنایی با نوآوریها با ۶۲ درصد، ارتباط شغلی با ۱۸ درصد، بازاریابی با شش درصد، انعقاد قرارداد با سه درصد و سایر موارد با ۱۱ درصد عنوان شده است.
آذرنیا در خصوص نقات قوت نمایشگاه پژوهش و فناوری، تصریح کرد: بازدیدکنندگان نظافت غرفهها و سالنها با میانگین امتیاز ۷۹.۵ از ۱۰۰، حضور مؤسسات معتبر پژوهشی با میانگین ۶۸.۹ و تخصصی بودن محتوا با میانگین ۶۵.۲ را از مهمترین نقاط قوت نمایشگاه ارزیابی کردهاند. امتیاز بالا در شاخصهای حضور مؤسسات معتبر و تخصصی بودن محتوا نشان میدهد هویت اصلی و متمایزکننده نمایشگاه پژوهش بهخوبی حفظ شده است.
رئیس مرکز افکارسنجی ایسپا با بیان اینکه پایینترین امتیاز در بخش بازدیدکنندگان مربوط به اطلاعرسانی هدفمند با نمره ۴۸ از ۱۰۰ بوده است، خاطرنشان کرد: طبق نتایج نظرسنجی، ۴۸ درصد از بازدیدکنندگان از طریق دوستان و آشنایان و تنها ۱۱ درصد از طریق رسانههای مجازی از برگزاری نمایشگاه مطلع شدهاند که این موضوع ضعف در بهرهگیری از رسانههای دیجیتال و محدود شدن دسترسی به مخاطبان جدید را نشان میدهد. همچنین امتیاز ۵۲.۳ برای شاخص برآورده شدن انتظارات حاکی از آن است که محتوای باکیفیت بهتنهایی برای پاسخگویی کامل به انتظارات بازدیدکنندگان کافی نبوده است. میزان حضور بازدیدکنندگان متخصص با نمره رضایت ۵۵ عنوان شده است.
وی ادامه داد: در بخش دیدگاه غرفهداران نیز نتایج نشان میدهد ۴۶.۶ درصد از آنان نمایشگاه امسال را نسبت به دوره قبل بهتر ارزیابی کردهاند. میانگین رضایت کلی غرفهداران از نمایشگاه ۷۳.۴ از ۱۰۰ گزارش شده و ۶۲.۲ درصد از غرفهداران تمایل خود را برای حضور در نمایشگاه سال آینده نیز اعلام کردهاند.
آذرنیا با اشاره به میزان رضایت غرفهداران از فرصتهای همکاری، اضافه کرد: میزان رضایت غرفهداران از فرصتهای همکاری ایجادشده با نمره ۵۸.۵ از ۱۰۰، بیانگر رضایت نسبی از ایجاد یک گردهمایی تخصصی برای جامعه علمی و فناوری است. رضایت از برخورد و رفتار پرسنل اجرایی، نظافت غرفهها و سالنها، همکاری انتظامات و سرعت عمل پرسنل در رفع اشکالات و نواقص موجود نیز در سطح مطلوبی قرار داشته و میانگین امتیاز این شاخصها بالاتر از ۷۰ بوده است که نشاندهنده عملکرد مناسب مدیریت میزبانی و پشتیبانی نمایشگاه است.
رئیس مرکز افکارسنجی ایسپا با اشاره به جمعبندی نظرسنجی، گفت: میانگین نمره ۷۵.۱ از دید بازدیدکنندگان و ۷۳.۴ از دید غرفهداران نشاندهنده رضایت نسبی از نمایشگاه بینالمللی پژوهش است، اما این نتایج بیانگر آن است که نمایشگاه در سطح خوب قرار دارد و تا دستیابی به سطح عالی فاصله دارد. این موضوع میتواند انگیزهای برای برگزارکنندگان باشد تا در دورههای آینده با هدفگذاری دستیابی به میانگین بالای ۸۵، نسبت به ارتقاء کیفی نمایشگاه اقدام کنند.
آذرنیا ادامه داد: بر اساس پیشنهادات مشترک بازدیدکنندگان و غرفهداران، اطلاعرسانی و پوشش خبری گستردهتر در رسانهها انجام گیرد؛ همچنین دعوت از شرکتهای دانشبنیان، صنعتی و معتبر، برای جذابتر شدن ارائه غرفهها بهتر است از مشارکت دانشجویان استفاده کرد؛ از جمله راهکارهایی است که با اجرای آنها میتوان شاهد ارتقاء
انتهای پیام


نظرات