• سه‌شنبه / ۲ دی ۱۴۰۴ / ۲۰:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404100201403
  • خبرنگار : 50108

استاندار : خراسان رضوی علاوه بر استان باید به کشور و منطقه خدمات بدهد

استاندار : خراسان رضوی علاوه بر استان باید به کشور و منطقه خدمات بدهد

ایسنا/خراسان رضوی استاندار خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی محل تلاقی کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب است و به‌طور طبیعی علاوه بر مدیریت مسائل استان، باید به بقیه کشور و حتی منطقه نیز خدمات دهد.

غلامحسین مظفری در جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان با محوریت حوزه حمل‌ونقل اظهار کرد: راه و شهرسازی یک مجموعه بزرگ و گسترده است و بدون تعارف یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های اجرایی استان و کشور محسوب می‌شود. این وزارت‌خانه بزرگ‌ترین مجموعه اجرایی را در اختیار دارد و به‌شدت نیازمند توجه ویژه است، چراکه همه زیرساخت‌ها در حوزه‌های هوایی، ریلی و جاده‌ای و همچنین مسکن و موضوعات متنوع آن به این مجموعه بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصاد کشور نیز بخش عمده‌ای از مسائل به این وزارتخانه مربوط می‌شود و به یک معنا، زیرساخت‌های اساسی کشور توسط همین مجموعه ایجاد، نگهداری و با کیفیت مناسب ارائه می‌شود. خراسان رضوی شرایط خاصی دارد؛ ما محل تلاقی کریدور شرق به غرب و شمال به جنوبیم و به‌طور طبیعی علاوه بر مدیریت مسائل استان، باید به بقیه کشور و حتی منطقه نیز خدمات دهیم.

استاندار خراسان رضوی با تأکید بر اولویت‌بندی پروژه‌ها بیان کرد: در داخل استان باید به جاده‌ها و زیرساخت‌ها به‌صورت جدی توجه کنیم و با توجه به منابع محدود، اولویت‌بندی‌ها به‌گونه‌ای باشد که حداکثر بهره‌وری از منابع موجود حاصل شود. در عین حال که مکلفیم محرومیت‌زدایی کنیم و باید به همه مناطق رسیدگی کنیم، اما در شرایط موجود اقتصادی لازم است محاسبه هزینه و فایده اقتصادی نیز انجام شود تا مسائل به‌صورت واقعی حل‌وفصل شود.

مظفری با اشاره به تنوع موضوعات در حوزه راه و شهرسازی تصریح کرد: تنوع موضوعات در این حوزه بسیار زیاد است و مطابق قراری که در برش استانی برنامه هفتم توسعه گذاشته‌ایم، باید رصد و پایش شاخص‌ها به‌صورت دقیق، روشن و شفاف انجام شود تا بدانیم وضعیت فعلی چگونه است و به کجا باید برسیم.

وی افزود: در شاخص‌های راه، به‌ویژه در برخی بخش‌ها، از میانگین کشور پایین‌تریم و انتظار می‌رود این کمبودها جبران شود. این یک وظیفه مشترک و جدی برای همه ماست و باید به‌صورت جمعی پیگیری شود تا در دوره مسئولیت فعلی، بخشی از این عقب‌ماندگی‌ها جبران و حتی از میانگین کشور عبور کنیم.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اهمیت راه‌های منتهی به مرزها گفت: در شرایط اقتصادی موجود، یکی از موضوعات جدی ما مسیرها و راه‌های منتهی به مرزهاست. به‌دلیل تحریم‌ها و برخی گرفتاری‌ها، در جنوب و غرب کشور با مسائلی مواجهیم و تنها جایی که وضعیت بهتری برای مراودات و تجارت دارد، شمال شرق و شرق کشور است. این مسیرها از مسیرهای اصلی کشورند؛ حجم تردد بالاست، اما واقعیت این است که وضعیت موجود بسیار پایین‌تر از سطح توقع و انتظار ماست.

وی تأکید کرد: بهبود این وضعیت الزاماً کار سخت یا صرفاً وابسته به منابع مالی نیست؛ در بسیاری از موارد، گلوگاه اصلی مدیریت و هماهنگی بین‌بخشی است. اگر هم‌افزایی و هماهنگی ایجاد شود، می‌توان با تلاش منسجم و مدیریتی، این مسائل را حل کرد.

مظفری با بیان انتظارات از مجموعه راه و شهرسازی استان گفت: انتظار و توقع از خراسان رضوی و از این سیستم گسترده این است که هم مسائل خود را حل کند و هم در بسیاری از حوزه‌ها الگوی کشور باشد. ما این ظرفیت را داریم که ضمن حل مشکلات استان، در سطح ملی نیز نقش مؤثری ایفا کنیم؛ به‌ویژه در موضوع کریدورها که اگر به آن‌ها توجه نکنیم، عملاً از معادلات حذف خواهیم شد.

وی افزود: در کنار کمیت خدمات، کیفیت کارها نیز بسیار مهم است. ما در هر دو حوزه به توجه جدی‌ نیاز داریم؛ حتی اگر منابع محدود باشد، باید کیفیت خدمات ارتقا پیدا کند؛ کار بی‌کیفیت در نهایت هزینه‌ها را چند برابر می‌کند و باید به‌شدت مراقب این موضوع باشیم.

استاندار خراسان رضوی تأکید کرد: آمارها نشان می‌دهد با وجود محدودیت منابع، در برخی بخش‌ها توانسته‌ایم قدم‌های بزرگ‌تر و بهتری برداریم و امیدوارم با به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها، این مسیر با قدرت ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به تعامل با وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: در ارزیابی‌های اولیه‌ای که انجام شده، مجموعه وزارت راه و شهرسازی از وزارتخانه‌های فعال در خراسان رضوی بوده و تعامل و ارتباط خوبی با استان داشته است. این تعامل، فضای بهتری برای کار ایجاد کرده و استمرار آن قطعاً مؤثر خواهد بود.

مظفری افزود کرد: پیشنهاد می‌کنم یک نشست مشترک در تهران با وزیر و معاونان مربوطه برگزار شود تا موضوعات اساسی و اولویت‌دار جمع‌بندی و به سرانجام برسد. همچنین مناسب است گزارشی از مجموعه اقدامات انجام‌شده، با محوریت زحمات مشترک وزارتخانه و استان، تنظیم و به رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور ارائه شود تا در کنار طرح مطالبات، اقدامات مثبت و انجام‌شده نیز منعکس و قدردانی لازم از تلاش‌ها صورت گیرد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی در ادامه این جلسه اظهار کرد: در ۹ ماهه امسال حدود ۳۴۹ میلیون تردد در محورهای استان ثبت شده که ۱۲/۵ درصد آن مربوط به ناوگان کامیونی است. رشد ترافیک استان در این مدت ۶/۸ درصد بوده، در حالی که رشد معمول ترافیک باید بین سه تا چهار درصد باشد.

جعفر شهامت افزود:در محورهایی مانند سه‌راه باغچه، به‌ویژه در شب‌های بارش برف، سهم ناوگان حامل کالا به ۴۵ تا ۵۰ درصد می‌رسد و در محورهای تربت‌حیدریه و نیشابور نیز بیش از ۳۵ درصد ترددها مربوط به ناوگان باری است.

شهامت با اشاره به مسئولیت‌های این اداره کل تصریح کرد: دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌های استان، کمیته حمل‌ونقل ستاد خدمات سفر استان و همچنین کمیته گذر (ترانزیت) بر اساس ماده ۵۷، در اداره‌کل راهداری مستقر است و جلسات این بخش‌ها به‌صورت منظم برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برآورد ما این است که برای تکمیل پروژه‌های مصوب حوزه ریلی، جاده‌ای و گمرکات مرتبط با ترانزیت، بیش از ۴۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. در مجموع، سرمایه‌گذاری دولت در این بخش بیش از ۴۱۵ هزار میلیارد تومان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی که عمدتاً مربوط به ناوگان است، قابل توجه است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: در حوزه اشتغال، بیش از ۷۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم در حمل‌ونقل جاده‌ای استان فعالیت دارند. امسال تاکنون بیش از ۴/۸ همت اعتبار به این بخش اختصاص یافته و در حال حاضر ۶۵۲ قرارداد به ارزش ۹/۸ همت در حال اجراست.

وی با اشاره به وضعیت مالی پروژه‌ها، اظهار کرد: حدود ۱/۱۴ همت بدهی وجود دارد که اگرچه نگران‌کننده نیست، اما باید به‌صورت مستمر تسویه شود، چراکه پیمانکاران عملاً نقش سرمایه‌گذار را نیز ایفا می‌کنند.

شهامت افزود: در حوزه راه‌های شریانی، بیش از ۷۹۵ میلیارد تومان و در راه‌های غیرشریانی حدود ۲۹۷ میلیارد تومان هزینه شده است. در مجموع، بیش از هزار و ۵ کیلومتر روکش و آسفالت، به‌ویژه در راه‌های روستایی، انجام شده که نسبت به سال گذشته ۱۸/۵ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در استان ۲۲ هزار و ۶۳۶ پل و آب‌رو و همچنین ۶ تونل وجود دارد که اطلاعات همه آن‌ها در سامانه بی.ام.اس ثبت و نگهداری می‌شود. همچنین طول راه‌های روستایی خاکی بالای ۲۰ خانوار از حدود دو هزار کیلومتر به هزار و ۶۲۰ کیلومتر کاهش یافته و همه این محورها اولویت‌بندی شده‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: ضریب برخورداری راه‌های روستایی به ۸۶/۲۳ درصد و برخورداری جمعیتی به ۹۶ درصد رسیده است، هرچند همچنان برخی شهرستان‌های محروم نیازمند توجه ویژه‌اند.

وی با اشاره به پروژه‌های شاخص گفت: در ۹ ماهه امسال ۱۸۱ کیلومتر راه روستایی احداث یا روکش شده و پیش‌بینی می‌شود این عدد تا پایان سال به بیش از ۲۰۰ کیلومتر برسد. چهار پروژه مصوب سفر دولت گذشته، از جمله محور مشهد - سرخس، محور گلبهار - مشهد و محور جغتای - بید، در دستور تکمیل قرار دارد.

شهامت درباره محورهای ورودی مشهد تأکید کرد: بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده در ۲۹ آذر سال گذشته، ساماندهی ورودی‌های مشهد در حال انجام است. در محور گلبهار–مشهد از ۱۵ کیلومتر باقی‌مانده، نیمی از آن اجرا شده و نیمی دیگر در دست اقدام است.

وی افزود: در حوزه ماشین‌آلات راهداری، قرارداد خرید ۴۰ دستگاه از مجموع ۵۰ دستگاه منعقد شده که از بهمن‌ماه تحویل استان می‌شود. میانگین سنی ماشین‌آلات ۲۹ سال است که بخشی از آن‌ها غیراقتصادی بوده و نیازمند جایگزینی‌ است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی درباره حمل‌ونقل کالا گفت: در بخش بین‌المللی حدود ۴۱۰ شرکت و در بخش داخلی ۳۶۵ شرکت فعالند و بیش از ۴۸ هزار راننده در این حوزه فعالیت می‌کنند. متوسط عمر ناوگان باری ۱۹/۳ سال است.

وی بیان کرد: در ۹ ماهه امسال بیش از ۲۸ میلیون تن بار جابه‌جا شده و در بخش مسافری نیز ۱۸.۳ میلیون نفر جابه‌جایی ثبت شده که رشد ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد.

شهامت با اشاره به حوزه ترانزیت افزود: حجم ترانزیت استان در این مدت نزدیک به چهار میلیون تن بوده و ترانزیت ورودی استان رشد محسوسی داشته است. در مرز دوغارون نیز تناژ مبادلات مرزی ۱۸ درصد افزایش یافته و مجموع مرزهای استان رشد ۲۳ درصدی را ثبت کرده‌اند.

وی در حوزه ایمنی راه‌ها گفت: طبق آمار پلیس، کاهش پنج درصدی تلفات جاده‌ای در هفت‌ماهه امسال ثبت شده، اما این میزان رضایت‌بخش نیست و استان از نظر تعداد کشته‌های جاده‌ای همچنان رتبه چهارم کشور را دارد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی افزود: ۷۳ مجتمع خدماتی–رفاهی بین‌راهی در استان فعال است که امسال سه مجتمع به این تعداد اضافه شده و توسعه مجتمع‌ها و سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند از اولویت‌هاست.

وی با اشاره به نیروی انسانی گفت: موضوع بازنشستگی و کمبود نیروی متخصص، به‌ویژه نیروهای شرکتی، یکی از چالش‌های جدی است و انتظار می‌رود در سطح ملی برای تقویت بدنه کارشناسی و پایداری خدمات، حمایت‌های لازم انجام شود.

در ادامه مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به جایگاه استان در شبکه حمل‌ونقل کشور گفت: ما در استان ۲۰ هزار کیلومتر انواع راه و چهار پایانه مرزی داریم. سه کریدور اصلی کشور شامل کریدور مشهد به سمت جنوب، کریدور تهران و غرب کشور و کریدور شمال، همگی به خراسان رضوی منتهی می‌شوند و به همین دلیل تمرکز اعتبارات و پروژه‌ها بر این محورها و راه‌های منتهی به مرز، با هدف افزایش ترانزیت، قرار گرفته است.

وحید داعی افزود: پایانه‌های مرزی استان جزء پایانه‌های پرترافیک کشورند و از نظر ترانزیت، آمار استان در سطح ملی بالاست. از حدود ۳۰ میلیون زائر، ۹۰ درصد از طریق جاده، سه درصد هوایی و هفت درصد ریلی به مشهد سفر می‌کنند که این موضوع نشان می‌دهد راه‌های استان از نظر ساخت و نگهداری تحت فشار جدی قرار دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با تشریح وضعیت بزرگراه‌ها اظهار کرد: در حال حاضر هزار و ۱۹۱ کیلومتر بزرگراه در سطح استان به بهره‌برداری رسیده است. همچنین ۴۲۶ کیلومتر بزرگراه در دست ساخت قرار دارد که عمدتاً در کریدورها و راه‌های منتهی به مرز است و ۸۶۷ کیلومتر نیز در استان وجود دارد که هنوز هیچ‌گونه عملیات اجرایی، مطالعاتی یا پیمانکاری برای آن‌ها تعریف نشده است.

وی با مقایسه سهم استان در آزادراه‌ها بیان کرد: مجموع طول راه‌های آزادراهی، بزرگراهی و راه‌های اصلی کشور ۵۲ هزار و ۱۴۴ کیلومتر است که از این میزان، ۵/۹ درصد آزادراه محسوب می‌شود، اما سهم خراسان رضوی از آزادراه‌های مؤثر تنها حدود ۱/۶ درصد است.  

داعی با اشاره به طرح‌های در دست اجرا تصریح کرد: در حال حاضر ۱۹ طرح در حوزه راه در استان در دست اجراست که مجموع طول آن‌ها ۲۴۸۴ کیلومتر است. برای تکمیل این طرح‌ها حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و متوسط پیشرفت فیزیکی آن‌ها حدود ۴۰ درصد است. از این میزان، حدود ۴۶۰ کیلومتر در اولویت اجرا قرار دارد که برای اتمام آن‌ها ۱۲/۵ همت اعتبار لازم است.

وی با اشاره به جهش اعتباری پروژه‌ها گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده و حمایت استاندار خراسان رضوی، اعتبارات حوزه راه در قانون بودجه ۱۴۰۴ نسبت به سال ۱۴۰۳ بیش از دوبرابر شده است. این افزایش اعتبار نتیجه یک کار جمعی و رایزنی‌های مستمر با وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: در پایان سال ۱۴۰۳ و سال ۱۴۰۴، برای تأمین مالی پروژه‌ها از روش‌های متنوع استفاده شد که شامل خرید ۱۶۳۰ میلیارد تومان اوراق، استفاده از ماده ۵۶ با جذب ۲۰۰ میلیارد تومان فاینانس از بانک مسکن و تزریق حدود هشت هزار تن قیر به ارزش تقریبی ۳۰۰ میلیارد تومان بود. در مجموع، قریب به دو همت اعتبار از این محل‌ها به پروژه‌های راه‌سازی استان تزریق شد.

وی نتیجه این اقدامات را تشریح کرد و افزود: ثمره این اقدامات، افتتاح ۹۰ کیلومتر باند دوم در هفته دولت سال جاری به ارزش روز حدود ۳ همت بود. همچنین برای دهه فجر امسال ۳۰ کیلومتر و از دهه فجر امسال تا سال آینده حدود ۱۳۰ کیلومتر باند دوم هدف‌گذاری شده است که عددی قابل توجه در شرایط محدودیت منابع محسوب می‌شود.

داعی با اشاره به پروژه‌های جدید ادامه داد: با وجود سختی‌های اخذ مجوز، با پیگیری‌های انجام‌شده، کمیسیون ماده ۲۳ برای دو محور مهم شامل محور مشهد–کلات با رویکرد گردشگری و سرمایه‌گذاری و محور سبزوار–قوچان صادر شد. این پروژه‌ها در ردیف بودجه گرفتند، پیمانکار آن‌ها انتخاب شده و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده است.

وی در ادامه به آزادراه‌ها اشاره کرد و گفت: پروژه آزادراه حرم تا حرم و سایر پروژه‌های آزادراهی به‌عنوان پروژه‌های اصلی حمل‌ونقلی استان در حال پیگیری است و جزء سیاست‌های محوری استان در این حوزه محسوب می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی درباره حوزه ساختمان اظهار کرد: در حال حاضر ۳۶ هزار مترمربع ساختمان دولتی در استان در دست ساخت داریم که میانگین پیشرفت فیزیکی آن‌ها حدود ۶۵ درصد است. در سال ۱۴۰۳، چهار ساختمان که بیش از ۱۰ سال معطل مانده بودند به بهره‌برداری رسید و در سال ۱۴۰۴ نیز سه ساختمان دیگر با زیربنای حدود چهار هزار و ۲۰۰ مترمربع تحویل شد.

وی با اشاره به بخش مسکن گفت: پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در حوزه انبوه‌سازی حدود ۵۰ درصد و در بخش گروه‌ساخت حدود ۳۶ درصد است. همچنین هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار از صندوق ملی مسکن برای کمک به دستگاه‌های خدمات‌رسان آب و برق جهت آماده‌سازی سایت‌های نهضت ملی مسکن جذب شده که سهم استان از این محل قابل توجه بوده است.

داعی افزود: در استان، طراحی و اجرای کامل ۱۰ مسجد، مشارکت در ساخت ۱۵ مدرسه با همکاری نوسازی مدارس و احداث دو باب کلانتری در دستور کار قرار دارد. همچنین ۸۸۹۱ واحد مسکونی برای افتتاح آماده‌سازی شده و ۸۵۴ قطعه زمین در قالب طرح جوانی جمعیت تأمین شده است.

وی با اشاره به عملکرد کارگروه‌ها، تاکید کرد: در کارگروه امور زیربنایی و کمیسیون‌های مرتبط، ۱۸۵ مصوبه به تصویب رسیده که ۱۴۶ مورد آن در حوزه سرمایه‌گذاری بوده است؛ در حالی که این عدد در سال گذشته ۸۷ مصوبه بود. این آمار نشان‌دهنده افزایش شتاب طرح‌های سرمایه‌گذاری و به‌روز بودن پرونده‌ها بدون معطلی در فرآیندهای اجرایی است.

همچنین مدیرکل راه‌آهن خراسان با بیان اینکه سهم عمده جابه‌جایی مسافر ریلی کشور در خراسان انجام می‌شود، تصریح کرد: در بخش مسافر، ۷۰ درصد تردد ریلی کشور در محدوده راه‌آهن خراسان انجام می‌شود و ایستگاه مشهد مقصد اصلی است؛ در ۹ ماهه امسال، مجموعاً ۱۲ میلیون نفر جابه‌جایی مسافر ورودی و خروجی ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد افزایش داشته است.

مصطفی نصیری ادامه داد: در بخش حمل‌ونقل بار، در محدوده راه‌آهن خراسان حدود دو میلیون و ۲۵۰ هزار تن بارگیری و دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن تخلیه بار انجام شده که به‌ترتیب هفت و ۱۸ درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان اظهار کرد:در مجموع، ۵/۵ میلیون تن بار در محدوده استان خراسان رضوی بارگیری شده که بخش عمده آن از معادن سنگان و تربت‌حیدریه بوده و نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته است.

نصیری با اشاره به جایگاه راه‌آهن خراسان در حمل‌ونقل بین‌المللی گفت: حدود ۸۰ درصد حمل‌ونقل بین‌المللی ریلی کشور در خراسان انجام می‌شود و در مجموع میزان بار، رتبه چهارم کشور را داریم؛ راه‌آهن شرق نیز به دلیل حجم بار معادن سنگانُ رتبه دوم را داراست.

وی افزود: از مجموع دو میلیون و ۲۵۰ هزار تن بارگیری انجام‌شده، حمل‌ونقل بین‌المللی با رشد ۹ درصدی همراه بوده که شامل ۹۵۷ هزار تن ترانزیت و ۹۴۹ هزار تن صادرات با رشد ۵۸ درصدی است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان با اشاره به عملکرد مرز سرخس بیان کرد: در مرز سرخس حدود ۵۶ هزار و ۹۳۰ واگن مبادله شده که عمدتاً با عرض خط نرمال ایران انجام شده و برای صادرات و ترانزیت، از واگن‌های ایرانی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: مرز سرخس دارای امکاناتی نظیر منطقه ویژه اقتصادی، پایانه ریلی در محدوده راه‌آهن، پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد و زیرساخت‌های مرتبط با صادرات است و ایستگاه سرخس و شهید مطهری در شاخه جنوبی کریدور شرق–غرب و شاخه شرقی کریدور شمال - جنوب قرار دارند.

نصیری با تشریح فرآیند فنی در مرز سرخس اظهار کرد: به‌دلیل اختلاف ۸۵ میلی‌متری عرض خط ایران و ترکمنستان، عملیات تعویض بوژی انجام می‌شود؛ در ایستگاه راه‌آهن سرخس دو سایت تعویض بوژی با ظرفیت حدود ۴۰۰ واگن فعال است.

وی با اشاره به نقش ایستگاه شهید مطهری گفت: ایستگاه شهید مطهری محور اصلی صادرات در مسیر تهران–مشهد است و با پیگیری‌های انجام‌شده، از جمله مکاتبات با معاونت املاک آستان قدس رضوی، امکان توسعه فضای ریلی با الحاق ۲۶۵ هکتار زمین فراهم شده است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان افزود: بیشترین حجم صادرات ریلی در سال گذشته ۷۶۷ هزار تن بوده که در ۹ ماهه امسال به ۸۶۵ هزار تن رسیده و نسبت به رکورد چندساله گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در ایستگاه شهید مطهری، تخلیه سوآپ غیرهمنام و بنزین ترانزیتی انجام می‌شود و حدود ۷۱۰ هزار تن تخلیه ثبت شده است؛ همچنین انبارهای راه‌آهن در اختیار گمرک، سکوهای تخلیه و بارگیری با ظرفیت ۳۵۰ واگن و سایت خصوصی نفتی در این مجموعه فعال است.

نصیری با اشاره به طرح‌های زیرساختی آینده بیان کرد: برقی‌سازی مسیر مشهد - تهران و همچنین برقی‌سازی مسیر سرخس–مشهد به‌طول حدود ۱۲۰ کیلومتر در دستور کار قرار دارد که بخشی از کریدور شرق به غرب محسوب می‌شود و با اجرای آن، محدودیت‌های ظرفیت کریدوری برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به رشد صادرات به کشورهای منطقه تصریح کرد: صادرات ریلی به ازبکستان حدود ۱۴۰ درصد افزایش داشته و ۳۳ درصد از کل صادرات مرز را به خود اختصاص داده است؛ صادرات به تاجیکستان نیز با سهم ۴۵ درصدی، رشد حدود ۵۹ درصدی داشته و در مقابل، صادرات به ترکمنستان به‌دلیل کاهش حمل سیمان با افت همراه بوده است.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی نیز اظهار کرد:در حال حاضر ۳۰ شرکت داخلی و ۱۱ شرکت خارجی از فرودگاه مشهد پرواز دارند و پروازها به ۳۲ تا ۳۳ مسیر داخلی و ۲۳ مسیر خارجی انجام می‌شود که از این تعداد، ۱۷ مسیر خارجی به‌صورت برنامه‌ای و شش مسیر به‌صورت فوق‌العاده برقرار است.

محمود امانی افزود: بیشترین تعداد پروازهای داخلی استان مربوط به شرکت سپهران است و در بخش پروازهای خارجی نیز فلای‌دبی بیشترین سهم را دارد؛ به‌گونه‌ای که از هفته آینده پروازهای این شرکت به مقصد رم به دو پرواز در روز افزایش پیدا می‌کند که با این درخواست موافقت شده است.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به اینکه در برخی مواقع افزایش پروازهای خارجی می‌تواند بر قیمت بلیت شرکت‌های داخلی اثرگذار باشد، تلاش کردیم با مدیریت تقاضا و هماهنگی‌های لازم، تعادل لازم حفظ شود و در همین راستا چند روز پیش نیز با معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی جلساتی برگزار شد.

امانی با اشاره به اقدامات زیرساختی انجام‌شده در فرودگاه مشهد گفت: باند دوم فرودگاه مشهد به سامانه آی‌ال‌اس مجهز شده، تجهیزات سوئیچینگ برج مراقبت خریداری شده و یک رادار جدید نیز به‌دلیل قدیمی بودن رادار قبلی و دشواری نگهداری آن، تأمین شده است.

وی افزود:همچنین چراغ‌های اپروچ به طول ۹۰۰ متر خریداری شده و برای استقرار رادار و چراغ‌های اپروچ، نیازمند تأمین دو قطعه زمینیم که پیگیری‌های لازم در این زمینه  انجام شده است.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی تصریح کرد: پیش‌بینی ما این بود که میزان پروازهای فرودگاه مشهد نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش پیدا کند که اگر ۱۲ روز جنگ تحمیلی را از آمار حذف کنیم، این رشد ۱۱ درصدی محقق شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی در روز سه‌شنبه دوم دی‌ماه، امانی با اشاره به میانگین پروازهای روزانه بیان کرد: به‌طور متوسط روزانه حدود ۱۸۰ پرواز در فرودگاه مشهد انجام می‌شود که حدود ۳۰ درصد آن پروازهای خارجی و ۷۰ درصد پروازهای داخلی است و روز گذشته نیز ۱۷۴ پرواز ثبت شده است.  در پروازهای خارجی، به‌طور میانگین حدود ۲۷ پرواز رفت و ۲۷ پرواز برگشت داریم، یعنی در مجموع ۵۴ پرواز خارجی در روز انجام می‌شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha