• سه‌شنبه / ۲ دی ۱۴۰۴ / ۲۰:۲۶
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1404100201413
  • خبرنگار : 50214

در نشست خبری مدیران کل حوزه حمل‌ونقل استان یزد مطرح شد

اهتمام سند لجستیک حمل‌ونقل استان یزد به هوشمندسازی و حمل‌ونقل ترکیبی

اهتمام سند لجستیک حمل‌ونقل استان یزد به هوشمندسازی و حمل‌ونقل ترکیبی

ایسنا/یزد مدیر کل راه و شهرسازی استان یزد از بازنگری سند لجستیک حمل‌ونقل استان و تقریباً نهایی شدن این سند، گفت: هوشمندسازی و حمل‌ونقل ترکیبی در این چشم انداز مورد اهتمام است.

احسان خواجه رضایی شامگاه پنجشنبه دوم دی در نشست خبری مدیران کل حوزه حمل‌ونقل استان که به مناسبت هفته حمل‌ونقل برگزار شد، اظهار کرد: استان یزد در فلات مرکزی کشور از نظر وسعت ۴.۶ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده که از این حیث رتبه هشتم را در بین استان‌های کشور دارد.

وی با بیان این که استان یزد فاقد آزادراه است، اعلام کرد: ساخت ۴۸۰ کیلومتر آزادراه در استان طی بازه پنج ساله هم‌اکنون در دستور کار استان است و در چهار قطعه تعریف شده و براساس اولویت اجرا خواهد شد.

خواجه رضایی عنوان کرد: استان یزد با چهار درصد بزرگراه‌های کشور جایگاه هفتم استانها و از حیث راه‌های اصلی با ۲.۶ درصد رتبه دهم کشور را به خود اختصا داده است.

وی با اشاره به سهم ۳.۶ درصدی استان یزد از راه‌های ترانزیتی کشور و ۳.۴ درصد راه‌های شریانی، جایگاه استان در این دو حوزه رتبه دهم ذکر کرد و گفت: استان یزد در کریدور شمال - جنوب کشور واقع شده و امیدواریم با ایجاد راه دربند - نای‌بند و اتفاقاتی که به زودی در بخش ندوشن روی خواهد داد، کریدور شرق به غرب کشور نیز متوجه استان یزد شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان با اشاره به نقش راه‌ها در توسعه و رشد اقتصادی شهرها، رویکرد حمل‌ونقلی استان را در همین راستا دانست و گفت: رضایتمندی مردم در این حوزه تاثیرگذاری زیادی بر رضایتمندی کلی جامعه دارد.

 وی با اشاره به بازنگری سند لجستیک حمل‌ونقل استان از دو سال پیش، ابراز کرد: این سند تقریباً آماده است و نظرات تمام دستگاه‌ها در جلساتی مفصل در آن لحاظ شده و منطبق بر سند یزدپایدار است.

خواجه رضایی خاطرنشان کرد: استان یزد در این سند به دنبال هوشمندسازی و حمل‌ونقل ترکیبی در حوزه ریلی، هوایی و جاده است و در همین راستا ایجاد و توسعه زیرساختها در این بخش‌ها در حال انجام است.

راه اندازی سامانه‌های هوشمند کنترل حمل‌ونقل جاده‌ای

سید محمد رستگاری مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد نیز در این نشست، نگهداری شبکه راه‌های تحت بهره‌برداری، ایجاد راه‌های روستایی و رفع نقاط حادثه‌خیز را جزو وظایف ذاتی این اداره کل خواند.

به گفته وی، یزد یک استان حمل‌ونقلی است و جزو شش استان برتر کشور به لحاظ حمل بار و مسافر است و به همین میزان خدمات در حوزه حمل‌ونقلی، بحث‌های ایمنی راه‌ها نیز در استان حائز اهمیت است.

رستگاری در ادامه افزود: استان یزد در بارش‌های اخیر بهترین اتفاقات را در حوزه راه‌ها رقم زد و به رغم شدت بالای بارش‌ها در محور شریانی یزد - شیراز که سنگین‌ترین بارشها و گردنه‌ای برفگیر را داشت، با تمهیدات و تلاش‌های شبانه‌روزی راهداران طی این ۴۸ ساعت، کمترین حادثه جدی را شاهد بودیم.

وی همچنین اعلام کرد: اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان در حوزه حمل‌ونقل کار اجرایی انجام نمی‌دهد و تنها نظارت و تنظیم‌گری در این حوزه را برعهده دارد که اقدامات خوبی در این باره صورت گرفته است.

رستگاری با اشاره به پویش‌های این سازمان مانند پویش «نه به تصادف»، گفت: این پویش‌ها همگی بر مبنای فکری رقم می‌خورد و همواره تاثیرگذاری خوبی داشته است.

این مسئول از راه اندازی سامانه‌های هوشمند کنترل حمل‌ونقل جاده‌ای استان عمدتاً در حوزه جابجایی بار در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این سامانه‌ها در مبادی و گلوگاه‌های حمل بار در استان نصب و تحول خوبی در حوزه حمل بار شکل خواهد گرفت.

رستگاری از فعالیت ۱۹ مجتمع بین راهی در استان خبر داد و گفت: هشت مجتمع بین راهی دیگر نیز در حال ساخت است و تلاش داریم خدمات ارائه شده در این مجتمع‌ها را با نظارت‌ها و کمک گرفتن از اهرم سهیمه سوخت آنها، ارتقا بخشیم.

رشد قابل توجه حمل ریلی بار و مسافر در استان یزد

سیدرضا سادات‌حسینی مدیر کل راه آهن منطقه یزد هم در این نشست گفت: راه آهن یزد در دوره جدید سعی کرده به لحاظ کمی و کیفی توسعه قطارهای مسافربری و حوزه بار را رقم بزند.

وی افزود: راه‌آهن یزد طی هشت ماهه سال جاری در حوزه مسافر ۱۶.۵ درصد رشد داشته که در مقایسه با میانگین کشوری ۴ درصد، رشد قابل توجهی داشته است و این در حالیست که در همین مدت نیز افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی تعداد صندلی‌های مسافر در استان را نیز شاهد بودیم.

سادات حسینی از رشد ۱۷ درصدی حوزه حمل ریلی بار در استان طی همین مدت خبر داد و گفت: این میزان در کشور ۱۰ درصد بوده است.

وی گفت: در سال جاری پیگیری قطارهای گردشگری نیز در استان پیگیری شد به نحوی که تاکنون دو قطار گردشگری به استان سفر داشته و امیدواریم در آینده نیز با همکاری دستگاه‌های مرتبط شاهد رونق بیشتر این حوزه باشیم.

وی به نقش راه آهن در مواقع بسیار سخت نیز اشاره کرد و گفت: راه آهن در چنین مواقعی مانند جنگ ۱۲روزه که کریدور هوایی کشور تحت الشعاع قرار گرفته بود، نقش تاثیرگذاری در جابجایی مسافران داشت.

سادات حسینی همچنین از تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جهت توسعه خدمات در این بخش خبر داد و گفت: امسال ۲.۵ همت سرمایه‌گذاری تحت عنوان شرکت یزد ریل در استان منعقد شده که در همین راستا تاکنون ۱۰ سالن مسافربری این قرارداد بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته و امیدواریم در نیمه اول سال آینده، حلاوت آن به کام مردم یزد خوش آید.

ایجاد باند دوم فرودگاه بین‌المللی شهید صدوقی یزد  

مرتضی حمیدپور مدیر کل فرودگاه‌های استان یزد نیز با اشاره به برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت حوزه زیرساختی فرودگاهی استان، تصریح کرد: بازنگری طرح جامع مصوب فرودگاه بین‌المللی شهید صدوقی برای بازه ۵۰ سال آینده در قالب برنامه بلندمدت و ایجاد باند دوم این فرودگاه در دستور برنامه‌های میان‌مدت این اداره کل قرار دارد.

وی ارتقای تسهیلات خدمات مسافری و فرودگاهی و نیز توسعه شبکه پروازی و عملیاتی را از دیگر برنامه‌های مورد اهتمام اداره کل فرودگاه‌های استان برشمرد.

حمیدپور درمورد برقراری پروازهای بین المللی در فرودگاه یزد، گفت: این موضوع در نشست اخیر مسئولان استان با مدیران سازمان هواپیمایی کشور مطرح شد و امیدواریم در قالب همکاری‌های بین‌المللی، شاهد برقراری پروزاهای یزد به دبی، تاجیکستان، هندوستان، عمان، ترکیه و یکی از شهرهای روسیه باشیم.

وی از برقراری غیرمداوم پروزاهای یزد به جده، نجف و بغداد خبر داد و عنوان کرد: در هشت ماه گذشته شش درصد رشد نشست و برخاست‌ها و در حوزه اعزام و پذیرش‌ مسافر ۱۸ درصد رشد در فرودگاه یزد داشته‌ایم به نحوی که فرودگاه یزد از رتبه ۱۵ فرودگاه‌های کشور به رتبه یازدهم ارتقا یافته‌ است.

مدیر کل فرودگاه‌های استان همچنین گفت: در حال حاضر ۱۷ ایرلاین در استان یزد مشغول به فعالیتند که این اقدام علاوه بر کاهش قیمتها، منجر به انحصارطلبی برخی ایرلاین‌ها در استان شده است.

شتاب گرفتن طرح‌های زیرساختی حوزه حمل‌ونقل استان

علی گل مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل استان نیز در این نشست با اشاره به شتاب گرفتن اجرای طرح‌های زیرساختی استان، اظهار کرد: ساخت آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و توسعه محورهای مواصلاتی استان به‌صورت جدی در دستور کار قرار دارد و بخش عمده این طرح‌ها ماهیت ملی دارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۳۲۰ کیلومتر محور باند دوم و بزرگراهی در استان یزد در دست ساخت است که نشان‌دهنده توجه ویژه به ارتقای ایمنی و ظرفیت شبکه راه‌های استان است.

گل با اشاره به طرح‌های زیرساختی ریلی در استان، بیان کرد: ایجاد حدود ۲۷۰ کیلومتر خط راه‌آهن جدید در استان یزد در دستور کار است که با پیگیری‌های انجام‌شده و همراهی مسئولان استان، پیش‌بینی می‌شود این طرحها تا افق ۱۴۰۸ وارد فاز بهره برداری شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه استان با بیان این که در سال جاری ۵۰ کیلومتر از محورهای استان به بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد: بخش عمده این بهره‌برداری‌ها مربوط به محورهای مهم و راهبردی استان یزد بوده که نقش مؤثری در بهبود تردد و افزایش ایمنی داشته‌ است.

وی تأکید کرد: استان یزد به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه، نقش کلیدی در اتصال کریدورهای اصلی کشور ایفا می‌کند و توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای این استان، تأثیر مستقیمی بر شبکه حمل‌ونقل ملی خواهد داشت.

گل در مورد دو بانده شدن محور یزد – طبس نیز گفت: این محور از محورهای دارای بالاترین تصادف در استان است لذا ایجاد باند دوم این محور مورد اهتمام مسئولان است.

این مسئول با بیان این که ۱۹۰ کلیومتر از این محور در حوزه استحفاظی استان قرار دارد، از بهره برداری تاکنون ۷۵ کیلومتر آن خبر داد و گفت: مابقی باند دوم این محور به استان واگذار شده که از ۹۵ کیلومتر آن از طریق خیرین و مسئولیت بخش معادن در دست اقدام است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha