سیدرضا عمادی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه ماه رجب متعلق به حضرت علی(ع) است و حتماً یکی از مهمترین رغبتها و آرزوهای ما باید نزدیکتر شدن به افکار و اعمال آن وجود مقدس باشد، اظهار کرد: اولین شب جمعه این ماه، شروعی برای اتصال به حضرت دوست از طریق بندگی خالصانه است.
وی به معنای این شب اشاره کرد و گفت: لیلةالرغائب به معنای شب رغبتها یا تمایلات است. این تمایل دو جنبه دارد؛ یا از جانب خداوند است که به صورت خاص بندگان را برای بخشش به درگاه خود میخواند و یا تمایل انسان به جذبههای معنوی در آغاز فصل سه ماهه رجب، شعبان و رمضان است.
این کارشناس دینی افزود: این شب امروزه با عنوان «شب آرزوها» نیز شناخته میشود که البته منافاتی با تعریف اصلی ندارد، چراکه هم آرزوی بنده (خواست قلبی) از خدای متعال در آن مطرح است و هم مطلوب خداوند که بارش رحمت و جذب بندگان است.
عمادی در پاسخ به شبهات احتمالی پیرامون سند روایات مربوط به اعمال لیلةالرغائب، تصریح کرد: در بحث اعمال مستحبی، سختگیری در بررسی اسناد ضرورت ندارد. اعمال مستحبی نیازی به سند قطعی و صحیح ندارند. در انجام مستحبات، فقه شیعه قائل به تسامُح در أدلّۀ سُنن است؛ نکته مهم آن است که عملی که سند داشته باشد، ولو ضعیف، دیگر آن را بدعت نمیگویند.
وی تأکید کرد: فرض بدعت بودن اعمال این شب، فرضی باطل است. بدعت در صورتی است که یک عمل هیچ اصلی نداشته باشد و به معصوم منتسب شود. در حالی که نماز و سایر دستورات لیلةالرغائب مدرک دارد و با وجود مدرک، ولو ضعیف، بدعت محسوب نمیشود.
سیره بزرگان بر عمل به مستحبات این شب
این کارشناس دینی با اشاره به سیره علمای بزرگ شیعه، گفت: بزرگانی از فقها و مراجع نسبت به انجام اعمال لیلةالرغائب سفارش اکید داشتهاند و اجمالاً سیره علمای شیعه در باب ادعیه و زیارات بر حفظ و قرائت آنها بوده است. علمایی مانند مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی و مرحوم علامه طهرانی نیز طبق این اعمال از قدیمالایام عمل میکردند و سالکان راه خدا را بر اساس آن توصیه میکردند.
عمادی به ریشه حدیث این شب پرداخت و بیان کرد: اصل این حدیث در منابع اهل سنت بوده و به نقل از آنها وارد کتابهای دعایی شیعه شده است. اولین بار در منابع شیعه، سید ابن طاووس (متوفای ۶۶۴ ه- ق) در کتاب إقبال الأعمال آن را روایت کرده است و برخی علمای اهل سنت مانند «فتنی» این نماز را جعلی میدانند.
وی بیان کرد: ادعای ضعف در مورد نقل سیدابن طاووس، ادعایی واهی و بیپایه است که با هیچ یک از قواعد فنی و علمی رجالی، مخصوصاً جایی که پای سید بن طاووس در میان باشد، سازگار نیست. سید ابن طاووس خود در نقل لیلةالرغائب میگوید آن را در برخی از کتابهای اصحابمان دیدهام. با توجه به اینکه بزرگان ما مُرسلات سید را صحیحه تلقی میکنند و محال میدانستند، روایتی بدون سند به معصوم نسبت دهد، دیگر وجهی برای ضعیف شمردن روایت لیلة الرغائب باقی نمیماند.
این کارشناس دینی به هدف غایی این شب اشاره کرد و گفت: ماه رجب مقدمهای برای تهذیب و پالایش درون است و ما را برای سکوی پرتاب شعبان و میهمانی خدا در رمضان آماده میکند.
انتهای پیام


نظرات