شاخصی که دانشگاه رنمین چین منتشر کرده است، تجزیه و تحلیل جامعی از نقاط قوت دانشگاهی در سراسر کشورها و مناطق ارائه میدهد و بر اساس چارچوب سهگانهای است که رشتهها، دانشگاهها و مقاصد تحصیلی خارج از کشور را تجزیهوتحلیل میکند.
این شاخص، ۴۲ رشته دانشگاهی کلیدی شامل ۱۳ رشته در علوم انسانی و علوم اجتماعی و ۲۹ رشته در علوم، مهندسی، کشاورزی و پزشکی را ارزیابی میکند. موسسات بر اساس رتبهبندی درصدی، با تمرکز بر نوآوری دانشگاهی (۵۰ درصد)، پرورش استعداد (۳۰ درصد) و شهرت بینالمللی (۲۰ درصد) در مقیاسی از A+ تا C درجهبندی میشوند.
یافتهها، تسلط پایدار آمریکا در این حوزه را تایید میکنند، بهطوریکه دانشگاههای این کشور، ۳۵ درصد از ۱۰۰ موسسه برتر در رتبهبندی جامع را تشکیل میدهند. در رتبهبندیهای خاص رشتهای، آمریکا در هر دو رشته علوم انسانی و علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) پیشتاز است. با این حال، دانشگاههای چین پیشرفت قابلتوجه و وسعت کیفیت بیشتری را نشان میدهند و با گسترش دامنه رتبهبندی، فاصله رقابتی بین دو کشور کاهش مییابد.
نگاهی دقیق به رشتهها نشان میدهد که بخش مهندسی و ریاضیات چین کیفیت گسترده اما رتبههای کمتری را نشان میدهد و رقابت بینالمللی قوی در زمینههایی مانند علوم مواد، مهندسی الکترونیک، شیمی و علوم کامپیوتر دارد. در علوم انسانی و اجتماعی، جدا از اقتصاد، شکاف عملکردی چین با آمریکا همچنان پابرجاست. محققان خاطرنشان کردند که این امر تا حدودی به دلیل عوامل ساختاری مانند الگوهای گفتمان رشتهای جهانی و سیستم غالب انتشارات دانشگاهی به زبان انگلیسی است.
این شاخص بر اساس جمعآوری منابع علمی معتبر، فهرستی از مقاصد تحصیلی برتر ایجاد کرده است که ۱۰ کشور و منطقه برتر شامل آمریکا، چین، بریتانیا، استرالیا، آلمان، کانادا، ایتالیا، هلند، ژاپن و اسپانیا هستند.

ژو گوانگلی، مدیر اجرایی مرکز تحقیقات ارزیابی در دانشگاه رنمین چین گفت: این شاخص، ۵۰۰ دانشگاه برتر جهانی را مشخص میکند اما عمدا رتبهبندی ترتیبی خاصی از یک تا ۵۰۰ منتشر نمیکنیم. هدف این است که تاکید شود همه موسساتی که در این فهرست قرار دارند، گزینههای باکیفیتی را برای دانشجویان بینالمللی آینده ارائه میدهند و از ذهنیت رتبهبندی سادهانگارانه و اغلب استرسزا فراتر میروند.
وی اظهار کرد: رتبهبندیهای جهانی موجود دانشگاها، اغلب سوگیری شدیدی نسبت به خروجی تحقیقات و شهرت کلی دارند که به نفع موسسات متمرکز بر مهندسی و ریاضیات است. فقدان قابل توجهی از سیستم ارزیابی وجود دارد که بهطور کافی تفاوتهای رشتهای را در مقیاس جهانی در نظر بگیرد. این شاخص که بر اساس تحقیقات قبلی ما بنا شده به دنبال پر کردن این شکاف است.
کو ژنیوان، رئیس سابق انجمن آموزش عالی چین، بر اهمیت مقایسه دانشگاهها بر اساس رشتههای تحصیلیشان تاکید و خاطرنشان کرد که دانشگاههای مختلف تمرکزها و نقاط قوت رشتهای متمایزی دارند. به عنوان مثال، دانشگاه رنمین چین و دانشگاه تسینگهوا از نظر ویژگیهای تحصیلی تفاوتهای چشمگیری دارند. این رویکرد مقایسهای رشتهمحور از نظر روششناختی برای ارزیابی عینی دانشگاهها معنادار شناخته شده است.
وانگ ژانجون، مدیر سابق مرکز تحصیلات تکمیلی در موسسه فناوری پکن، پیشنهاد اضافه کردن بُعد محیط آموزشی بینالمللی را با در نظر گرفتن عواملی مانند روابط بینالملل و رویدادهای غیرمنتظره موثر بر انتخاب مقصد تحصیلی دانشجویان، مطرح کرد.
چن ژیون، سردبیر پورتال آموزش آنلاین EOL گفت: در پنج سال گذشته کاهش مداومی در تعداد دانشجویان چینی که در کشورهای توسعهیافته غربی تحصیل میکنند، وجود داشته است. در همین حال، تحصیل در کشورها و مناطقی که در طرح کمربند و جاده مشارکت دارند، به دلیل عوامل عملی مانند جابجایی صنعتی، محبوبیت پیدا کرده است. برای مثال، برخی خانوادهها اکنون مقاصد تحصیلی مانند تایلند یا مالزی را برای هماهنگی با طرح کسبوکار خود انتخاب میکنند.
طبق گزارش سایت چاینا دیلی، وی افزود که چنین عوامل پویا و زمینه محور باید در این شاخص در نظر گرفته شوند تا چشمانداز در حال تحول آموزش بینالمللی بهتر منعکس شود.
انتهای پیام


نظرات