• دوشنبه / ۷ آبان ۱۳۸۰ / ۱۵:۵۰
  • دسته‌بندی: اجتماعی 1
  • کد خبر: 8008-01522

گفت‌وگو با دكتر داور شيخاوندي، جامعه‌شناس به مناسبت« روز نوجوان» آسيبهاي اجتماعي متاثر از بي‌توجهي به دوران نوجواني است

والدين، مربيان و مسؤولان با ارشاد و همدلي با نوجوانان، بدون خشم و غضب، تنبيهات بدني و يا سرزنشهاي بي‌جا، آنها را در به سلامت‌گذراندن اين مرحله بحراني ياري كنند. دكتر داور شيخاوندي،عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبائي كه به مناسبت روز نوجوان با خبرنگار ايسنا گفت‌وگو مي‌كرد، ضمن بيان اين مطلب، همچنين با اشاره به اهميت تربيت و آموزش مناسب در دوران نوجواني كه «من» فرد به «ما» خانوادگي، قومي، زباني و حتي ملي تبديل مي‌شود، تصريح كرد: نوجواني، مرحله‌ي گذار از خودمداري طبيعي به جمع‌مداري است و در صورت عدم وجود تربيت صحيح در جريان رشد رواني، ممكن است وي درخودمداري بماند. وي با اشاره به« نوجوان‌آزاري» خانواده‌ها از طريق عدم درك صحيح آنها،و نيز دردمندي مرحله‌ي گذار دوران نوجواني كه بيشتر با سرزنش، توبيخ و تنبيهات بدني همراه است، گفت:داشتن والديني معتاد، خشن و تنبيه‌گر بخصوص زماني كه شخصيت ثانوي فرد در حال شكل‌گيري است، بسيار آسيب‌ رسان است. اين جامعه‌شناس وادار كردن برخي خانواد‌ها به خريد سيگار، الكل و مواد مخدر توسط نوجوانان به دليل امنيت بيشتر آنان براي تامين اين مواد و تكرار اين كار را موجب افزايش خطر اعتياد نوجوانان به سيگار- كه خود كلاس اول اعتياد است- و ديگر مواد دانست. وي گفت: فقر خانواده‌، از آفتهاي دوران نوجواني بوده، موجب فقر فرهنگي و اخلاقي خواهد شد؛ بنابراين ايجاد شرايط مناسب رفاهي و تحصيلي توسط خانواده‌ها و مسؤولان براي همه‌ي نوجوانان بخصوص خانواده‌هاي فقير كه متكي به كمكهاي دولتي هستند، ضروري است. دكتر شيخاوندي با بيان اين مطلب كه دوران نوجواني، مهمترين مرحله‌ي تمرين نظم در زندگي و حفظ حقوق فردي واجتماعي و سلامت است، افزود: تمرين زندگي دراين دوران، تفاهم، مدارا و سازگاري را درآينده با افراد جامعه هموار كرده، بطوري كه يكي از راههاي سلامت جامعه، يادگيري انواع سازگاري در دوران نوجواني است. اين استاد دانشگاه با يادآوري اين كه كاركردن نوجوانان از سنين 12 سالگي و حتي پايين‌تر، برخلاف حقوق آنها و قوانين بين‌المللي و بشري است، تاكيد كرد:دولتها با كمك به خانواده‌هاي فقير و اجباري كردن دوره تحصيلي راهنمايي و تا حدي دبيرستان، مانع ورود نوجوانان به بازار كار شوند؛ زيرا فرزودان با ورود زودهنگام به بازار كار، دوران نوجواني‌شان نابود شده و مهارت مهمي را كه آينده‌ي مشاغل هم مبتني بر همين مهارتهاست ياد نمي‌گيرند. وي گفت: نوجوانان بدون مهارت، بقا و زندگي‌شان در جامعه با مشكلاتي روبه‌رو خواهد شد. دكتر شيخاوندي در ادامه با اشاره به وجود تبعيض جنسي نوجوانان درباره حضور در جامعه و عدم فرصت كافي براي مشاركت دختران در گروه‌هاي بازي يا حرفه‌اي و عقيدتي يا ناپايداري عضويت آنها دراين گروه‌ها، تصريح كرد: دخترها بيشتر تحت حمايت و سرپرستي خانواده بوده ، كمتر جاي خود را در ميان گروه پيدا مي‌كنند و اين همبستگي خانوادگي را با ورود به كار يا ازدواج به آن حوزه‌ها مي‌كشانند . وي گفت: اين در حاليست كه پسرها فرصت اين را داشته‌اند كه خود را با شرايط مختلف متعادل كرده ، رمز و راز بقاء درميان گروه‌هاي متفاوت را ياد بگيرند، حال آن‌كه مدتها طول مي‌كشد تا دختران اين مسائل را ياد بگيرند. وي در پايان يادگيري بسياري از مسائل اجتماعي را از دوران نوجواني ميسر دانست. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha