• یکشنبه / ۱ خرداد ۱۳۸۴ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8403-00282

گزارشي از نقد تلويزيوني سريال«عشق گمشده» يك منتقد: تمامي صحنه‌هاي قديمي فيلم‌ها محدود به شهرك سينمايي شده است

نقد و بررسي سريال «عشق گمشده» با حضور عزيز‌الله حاج مشهدي منتقد سينما ، فرهاد عليزاده آهي نويسنده اين سريال، حسين سهيلي‌زاده كارگردان و سعيد شهسواري تهيه كننده در قالب برنامه‌ي «نقد 3 » از تلويزيون پخش شد. به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ حاج مشهدي با ذكر اين مطلب كه قصد برنامه‌هاي اين چنيني، مطرح كردن زواياي پنهان كار و ويژگي‌هاي پوشيده از نظر بيننده است از كارگردان خواست در مورد چگونگي شكل‌گيري قصه توضيح دهد. حسين سهيلي‌زاده كارگردان، ضمن اشاره به طرح اوليه كار كه توسط صيف كريم‌زاده نوشته شده و قابليت‌هاي خوب اين قصه اظهار كرد: با نشست‌هايي سه نفره‌، چارچوب طرح «عشق گمشده» شكل گرفت و 4 تا 5 ماه بازنويسي آن طول كشيد. وي درباره علت انتخاب موضوع، خاطرنشان كرد: ديدگاه ما نسبت به اثر، بررسي تقابل دو نسل بود اين كه نسل امروز ما كم طاقت شده و صبوري كه مادر در زمان خودش به خرج مي‌دهد را ندارد. فرهاد عليزاده آهي، نويسنده درباره متن سريال گفت: متني كه توسط كريم‌زاده نوشته شده بود، براي من تازگي و كشش داشت و تنها به لحاظ زمان كمبود داشت، حجم داستان مناسب كار داستاني نبود. وي افزود: قصه از 20 قسمت به 16 قسمت كاهش داده شده و سعي شد به درستي به نظر برسد. شاهسواري نيز ضمن اشاره به پاسخ دادن مرحله به مرحله به نيازهاي قصه، اظهار كرد: در «عشق گمشده» سعي كرديم كه در پايان هر قسمت يك گره گشايي داشته باشيم كه باعث كشش قصه بشود. حاج‌مشهدي در مورد تعداد قسمت‌هاي سريال‌ها، خاطرنشان كرد: در واقع‌بينانه‌ترين شكل 13 تا 16 بخش سريال بايد منعطف با ظرفيت قصه باشد و نبايد نگاه ثابتي در خصوص 13 قسمت بودن و بيشتر و كمتر از آن وجود داشته باشد. وي با اشاره به طراحي چند نوع شخصيت در كنار هم در اين مجموعه و توصيف ويژگي‌ها «دكتر بهزاد» مبني بر عشق و علاقه وافر به كار و حفظ اين خصوصيت تا دوران پيري، اظهار كرد: ‌اما شخصيت امير مبالغه‌آميز و سر به هوا طراحي شده است در حالي كه مهندسي كار با دقت و وسواسي است. عليزاده آهي در پاسخ گفت: دكتر بهزاد كه وقت استراحت خودش را براي شغلش مي‌گذارد، استثناء است و امير بيش از ظرفيت خود به كار ادامه مي‌دهد. سعيد شهسواري توضيح داد: از ابتدا در سريال سعي كرديم كه آدم بي‌اشتباه نداشته باشيم و آدم‌هاي سريال در طول قصه به بلوغ برسند به عنوان مثال در گذشته دكتر بهزاد هم خطا وجود دارد. عزيز‌الله حاج‌مشهدي از اين كه در سريال لباس‌هاي گذشته و زرق و برق‌هاي آن براساس كهن‌الگو عوض شده‌اند، اما ارتباط كلامي آن‌ها شبيه آدمهاي امروزي است، انتقاد كرد. سهيلي‌زاده نيز در پاسخ به اين پرسش با ذكر اين كه داستان 40 سال به عقب برمي‌گردد، گفت: من با بررسي در زندگي خودم و پاسخ پدرم كه در گذشته نيز به همين شكل صحبت مي‌كرديم، در ارتباط كلامي تفاوتي بين حال و گذشته قائل نشدم . حاج‌مشهدي اظهار كرد: من با اين حرف موافق نيستم اگر چه زبان تغيير ماهوي پيدا نكرده، اما ضرباهنگ، ريتم كلام فرق داشته است. سهيلي‌زاده همچنين در مورد آرايش و لباس، خاطرنشان كرد: ما نمي‌توانيم آن چه در دهه 40 بوده است را نشان دهيم، بلكه قصد داشتيم درامي در خصوص گذشته و يك مرد بررسي كنيم. حاج مشهدي تصريح كرد: تمام فيلمهاي سينمايي كه به دوران قديم برمي‌گردد به نماهاي تكراري شهرك سينمايي تبديل شده كه در دراز مدت به كليشه‌هاي آزار دهنده‌اي تبديل مي‌شوند. وي با بيان اين كه «عشق گمشده» نسخه مناسبي جهت همدلي براي خانواده‌ها بود، گفت: دعوت به صبوري و شكيبايي و فرصت تحمل و تعميق از ويژگي‌هاي مثبت اين كار بود. اين منتقد درباره شخصيت «سيما» اظهار كرد: در رابطه با اين شخصيت آزرده و افسرده، كمي مبالغه شده و افسردگي او بر «سيما» سايه افكنده است. وي ادامه داد: لطف اين مجموعه در چگونگي كم كردن هر فاصله و پيدا كردن عشق گمشده و جلوه‌هاي اميد است كه با باردار شدن سيما، شروع تازه‌اي را نويد مي‌دهد. سهيلي‌زاده با ذكر اين كه درباره شخصيت سيما به لجباز بودن او انتقاد شده است، يادآور شد: در يك اثر درام مهره‌ها بايد متفاوت از آدمهاي رئال چيده شوند، بنابراين شخصيت «سيما» اگر اين افسردگي نداشت به دنبال مكاشفه نمي‌رفت پس به ضرورت بايد براي پيشرو داستان پرداخته مي‌شد. عليزاده آهي، نيز اظهار كرد: مردم به دنبال داستان‌هايي فراتر از زندگي خودشان هستند. عزيز‌الله حاج مشهدي از مقايسه ظريف ارتباط سيما با مادرش ياد كرد و گفت: عشق گمشده با رفتن به حال و هواي گذشته فرصت همدلي ايجاد مي‌كرد. وي در پايان با اشاره به ارزش موسيقي متن و ترجيح‌بندي كه در هر بخش تكرار مي‌شد، اظهار كرد: برعكس بسياري از مجموعه‌ها كه موسيقي سعي در پر كردن فضا دارد در اين سريال به كمك تصوير مي‌آيد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha