• چهارشنبه / ۱۵ تیر ۱۳۸۴ / ۰۸:۴۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8404-05971
  • خبرنگار : 90002

مصطفي رحماندوست از كم‌توجهي مطبوعات بزرگسال به مسائل كودكان انتقاد كرد

مصطفي رحماندوست از نحوه انعكاس مطالب در مطبوعات در زمينه‌ي چگونگي ارتباط والدين با فرزندان، تشويق به مطالعه و آگاهي رساندن در گزينش كتابها انتقاد كرد. اين شاعر و نويسنده در گفت‌وگو با ايسنا تصريح كرد: ‌در گذشته مطبوعات بيشتر به مسائل تربيتي بچه‌ها مي‌پرداختند؛ اما در حال حاضر كمتر به صورت علمي به تعريف راه‌هاي ارتباط صحيح والدين با بچه‌ها و آگاهي دادن به آنان براي انتخاب كتاب مي‌پردازند. او در تحليل چرايي اين مساله گفت: بايد از بزرگهايي كه گرداننده‌ي مطبوعاتند پرسيد كه نكند بچه‌هاي آنان بزرگ شده‌اند، ديگر مشكل تعليم و تربيت بچه‌ها را ندارند؟ و گرنه ما كه عمرمان را براي بچه‌ها گذاشته‌ايم، هر چه مي‌نويسيم، بچه‌گانه است. بعضي‌ از ما بزرگاني هستيم كه هرگز بچه‌ها را فراموش نمي‌كنيم. وي با تاكيد بر نقش آگاهي بخشي رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها اگر به اين مساله بپردازند كه مشكل مطالعه صرفا مشكل يك ژست فرهنگي و نصيحت و پند نيست و اين موضوع را عميقا باور داشته باشد كه آينده بدون مطالعه امروزه ساخته نخواهد شد و بچه‌هاي امروز ما در جهان فردا، با رقابت بسيار شديدي زندگي خواهند كرد، بچه‌ها را از طريق تشويق به كتاب خواندن ياري مي كنند كه در آينده بتوانند از اين طريق گليم‌شان را از آب بيرون بكشند. او گفت: البته كتاب‌خوان كردن بچه‌ها مبتني بر فعاليتهايي است كه بايد بزرگترها انجام دهد و اين بزرگترها هم بايد آگاهي پيدا كنند. اينجاست كه نقش مطبوعات بزرگسالان، برنامه‌هايي را كه در رسانه‌ ملي براي آنان تهيه مي‌شود و نشريات اختصاي بزرگسالان كه انتخاب مي‌شوند، در اين حوزه پررنگ مي‌شود. اين نشريات بايد صفحات و ستونهايي را به نحوه ارتباط والدين با كودكان و اهميت اين موضوع با شيوه‌هايي علمي معنا كنند كه با آن فعاليتها بزرگترها بتوانند مقدمات علاقه‌مندي به كتاب خواندن را در بچه‌ها ايجاد كنند. وي با اشاره به كودك مدار بودن اغلب خانواده‌ها گفت: هر برنامه‌اي كه به پدر و مادرها آموزش دهد كه با اين «سالار» كوچك چگونه برخورد كند، مورد توجه واليدن است. بنابراين مطبوعات بايد به آگاهي بخشي بزرگسالان در مورد ادبيات كودكان و متدهاي علاقه‌مندي آنها به مطالعه كمك كنند. رحماندوست با تاكيد بر اينكه به منظور افزايش عادت مطالعه بايد به خانواده‌ها و سيستم آموزشي نيز متحول شوند، گفت: متاسفانه سيستم آموزش و پرورش ما به گونه‌اي است كه به پاسخ خوب نمره مي‌دهد و نسبت به سوالهاي خوب بي‌تفاوت است. بنابراين از ديگر مسائلي كه نيازمند تحول و دگرگوني در ايجاد عادت مطالعه است، ‌تحول در حوزه آموزش و پرورش است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha