نويسنده و سردبير «راديو جبهه» گفت: هدف راديو جبهه در آن دوران علاوه بر وظيفه اطلاع رساني گسترده، در نبود شبكههاي متعدد راديويي وتلويزيوني، گرايش به طرف تحليلهاي كارآمد و منطقي از فضاي دفاع مقدس و تحولات جنگ و شوق افزايي مردم در جبهه بود.
دكتر عليرضا باونديان در گفت وگو با خبرنگار سرويس راديو ايسنا به مهم ترين هدف خود و همكارانش در راديو جبهه اشاره كرد و افزود: شيوه برنامهسازي ما در راديو جبهه كمي متفاوت بود؛ برنامههاي راديو جبهه بيشتر مناطق جنگي را پوشش ميداد و رزمندگان را مخاطبان اصلي خويش ميشمرد. ما سعي ميكرديم تا به نوعي با هجوم تبليغاتي مخرب راديوهاي بيگانه مقابله كنيم. يقين ما اين بود كه بهترين راه اين مقابله استفاده از متنهاي كوتاه، كارآمد و البته حماسي به مدد بهترين گويندگان و گزارشگران خلاق است.
وي گفت: بايد هنر و ادبيات دفاع مقدس درآموزش عالي جايگاه تعريف شده و تثبيت شدهاي پيدا كند.
دكتر عليرضا باونديان ـ نويسنده و سردبير«راديو جبهه» ـ درگفتوگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - افزود: دفاع مقدس از جمله مسايل مهم و حياتي است كه بايد رسانهها رويكردي كاملا تخصصي به آن داشته باشند.
وي افزود: هرچه به لحاظ زماني از دوران دفاع مقدس فاصله بگيريم، بيم آن ميرود كه آموزههاي آن و شخصيتهاي غيرتمند و بزرگ آن فراموش شوند در حالي كه ما معتقديم صحنههاي دفاع مقدس نه تنها در تاريخ معاصر ملت ما بلكه در تمام نسلها و عصرها از درخشندگي و در عين حال از طراوت خاصي برخوردار است. جهاد و شهادت زيباترين ادبيات اين شعر بلند انساني است كه واژه به واژه آن از خون شريفترين انسانها شكل شور و شرر گرفته است.
وي تاكيد كرد: بيان غيورترين انسانهاي اين حماسه بزرگ بايد به فاخرترين شكل ممكن بر تارك همه روزگاران بدرخشد؛ آن چه كه شهيدان ما گفتند و جانبازان ما همه روزه ميگويند، بايد عصرهاي پس از ما بدانند. اگر ما سخن از پراكندن عطر انگيزههاي رزم آوران اسلام در جامعه ميگوييم، اين عطر بايد بربالهاي شريف هنر بنشيند تا مرزهاي زمان و مكان را درنوردد.
اين عضو هيات علمي دانشكده هنر دانشگاه فردوسي تصريح كرد: اين پرسش جدي وجود دارد كه ما براي استمرار هنر و ادبيات دفاع مقدس چه اقدامات بينابيني و ژرفي انجام دادهايم؟
من بارها از ضرورت تاسيس دانشكده هنر و ادبيات دفاع مقدس سخن گفتهام، امروز هم اين مساله محوري را تكرار ميكنم.
نويسنده و سردبير «راديو جبهه» افزود: ما در پوشش و ترويج هنر و ادبيات دفاع مقدس نيازمند برخوردار بودن از انديشه استراتژيك هستيم.
برنامهريزي استراتژيك هم پروسهاي است كه بعد از انديشه استراتژيك ميآيد. ما درخصوص نشر و تثبيت هنر و ادبيات دفاع مقدس نيازمند انديشه استراتژيك هستيم تا بتوانيم فراتر از فرآيندهاي مديريتي روزانه فكر كنيم و افقهاي گستردهتري را رصد كنيم.
باونديان به مهمترين استراتژي مديريت رسانهاي اشاره كرد و افزود: رسانههاي ما بايد عطش توليد فكر داشته باشند، توليد فكرهم استراتژي ميخواهد كه بدون حركت ممكن نيست و هر حركتي به يك شناخت پيش بينيگرا نياز دارد. رسانهها بايد هدف را به درستي تشخيص دهند. راههاي لازم را تدارك ببينند و در آن راهها ابزارهاي مورد نياز را پيش بيني و به كار گيرند.
وي خاطر نشان كرد: رسانهها ذاتا داراي ماهيت و جوهره فرهنگي هستند و هر فرهنگي در پنج حوزه جلوهگري ميكند كه نماد شناسي يكي از آنهاست كه به هنر نزديكتر است و براي همين است كه بسيار ظريف به نظر ميرسد؛ نمادها همان نشانههايي هستند كه هر قومي براي خود ساخته است و در واقع نظام ارزشي جوامع و اعتقادات آنها را نشان ميدهد. به همين جهت مهندسان نظام سلطه جهاني براي فتح قلل اعتقادي ملت ما شروع به نمادسازي ميكنند.
اين عضو هيات علمي دانشكده هنر دانشگاه فردوسي معتقد است: وظيفه رسانههاي ما در روزگار حاضر آن است كه در برابر نمادهاي كاذب دشمنان اقدام به نمادسازي راستين و قدرتمندانه كنند و روح تمدن و فرهنگ خود را در قالب نمادهايي پردامنه به ديار ذهني انسانها بفرستند.
رسانهها ميتوانند با اين تدبير به موثرترين شكل به مقوله دفاع مقدس بپردازند.
انتهاي پيام


نظرات