• جمعه / ۲۰ آبان ۱۳۸۴ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8408-09413

/طرح جمع‌آوري گازهاي همراه ميادين نفتي خليج‌فارس/ 90درصد گازهاي همراه منطقه بيهوده نخواهند سوخت گازهاي ترش ميادين سروش و نوروز نيز جمع‌آوري مي‌شوند

/طرح جمع‌آوري گازهاي همراه ميادين نفتي خليج‌فارس/ 
90درصد گازهاي همراه منطقه بيهوده نخواهند سوخت 
گازهاي ترش ميادين سروش و نوروز نيز جمع‌آوري مي‌شوند

بيش از 30 سال از روشن شدن مشعل بزرگ ميادين نفتي حوزه سيري مي گذرد و اين جزيره طي سالهاي گذشته حال و هواي ديگري به شب‌هاي خليج فارس داده است؛ مشعلي كه روزانه بيش از 140 ميليون فوت مكعب گاز را مي سوزاند.

سالهاي متمادي است كه در جاي جاي خليج پر بركت فارس، مشعل‌هاي فروزان ميدان‌هاي متعدد نفت و گاز سر از آب‌ها بيرون آورده‌اند و توليد نفت از ميادين آنها هيچ گاه حتي در ناامن‌ترين دوره‌هاي جنگ تحميلي قطع نشده است .

طرح جمع‌آوري گازهاي همراه نفت در ميادين خشكي از پيش از انقلاب در دستور كار قرار گرفته بود كه در نهايت پس از گذشت سال‌ها، تكميل نهايي آن براي زمستان امسال وعده داده‌ شد، اما به نظر مي‌رسد طرح جمع‌آوري گازهاي همراه در خليج فارس (سيري، خارگ و بهر‌گانسر) با سرعت و البته توجه بيشتري روبه روست.

به گزارش خبرنگار نفت و انرژي ايسنا، با دو طرح جمع‌آوري گازهاي همراه و استحصال مايعات گازي منطقه سيري جمعا با هزينه حدود 300 ميليون دلار و نيز طرح جمع‌آوري گازهاي منطقه خارك و بهرگان بيش از 90 درصد گازهاي همراه ميادين حوزه فعاليت شركت فلات قاره ايران در خليج‌فارس از اين پس بيهوده نخواهند سوخت.

مهندس محمدرضا ابريشمي ـ مدير پروژه جمع‌آوري گازها و احداث كارخانه جزيره سيري ـ ميزان گاز توليدي از ميادين سروش و نوروز، بهرگانسر، ابوذر و هنديجان را 600 ميليون فوت مكعب در روز عنوان كرد و افزود: اين گازها توسط ايستگاه تقويت فشار كه در منطقه بهرگانسر و ابوذر در حال احداث است جداسازي شده و از طريق خطوط لوله انتقال بين سكويي زيردريايي به خارگ منتقل مي‌شوند؛ ضمن اين كه كل خطوط لوله خارگ، بهرگانسر، سروش و نوروز و ابوذر 300 كيلومتر است.

وي افزود: پروژه جمع‌آوري گازهاي همراه منطقه خارگ و بهرگانسر از اوايل سال گذشته آغاز شده است و پيشرفت طرح خارگ 17.39 درصد در مقابل 18 درصد برنامه تعيين شده مي‌باشد كه البته اين پيشرفت بيشتر در بخش خط لوله و سكوهاست.

وي افزود: متاسفانه ساخت كارخانه NGL اين پروژه تاكنون به دليل به حد نصاب نرسيدن تعداد شركت‌هاي حاضر در مناقصه به نتيجه نرسيده است و مناقصه آن تجديد خواهد شد.

ابريشمي به تفاوت‌ گازهاي همراه منطقه‌هاي سيري و بهرگانسر و خارگ از نظر H2S (اسيد و نمك) اشاره كرد و افزود: گاز ترش و سنگين ميادين منطقه بهرگانسر و خارگ نياز به فرآيند پيچيده‌تري در كارخانه NGL و همچنين مطالعات بيشتر و مستمر روي گازهاي اسيدي منطقه بهرگانسر دارد.

وي ميزان گاز همراه اين منطقه را روزانه 80 ميليون فوت مكعب گاز اسيدي اعلام كرد و افزود: در صورتي كه گوگرد اين گاز گرفته شود، روزانه 1800 تن گوگرد توليد خواهد شد، اما به دليل اين كه خريدار مناسبي براي اين گوگرد وجود ندارد، چاره‌اي جز شيرين‌سازي اين گازها باقي نمي‌ماند و به احتمال زياد به لايه‌هاي خنثي منطقه خارگ كه قابليت تزريق پذيري دارند، تزريق خواهد شد.

مدير پروژه جمع‌آوري گازها و احداث كارخانه جزيره سيري، جلوگيري از سوختن گازهاي غني همراه منطقه سيري و انتقال آن به كيش را حتي يك سال زودتراز موعد داراي صرفه‌جويي بسيار براي منطقه كيش عنوان كرد و افزود: با 10 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري، پروژه انتقال گاز به سيري 100 ميليون دلار صرفه‌جويي ارزي خواهد داشت.

ابريشمي در ادامه خطوط لوله در بخش دريا را تكميل شده عنوان كرد و افزود: خط لوله سيري از تاسيسات به سمت ساحل، تكميل و خط لوله اصلي كيش نيز تا ديوارهاي نيروگاه كشيده شده است و ما در حال حاضر آماده تحويل گاز به نيروگاه كيش هستيم.

وي با بيان اين كه نيروگاه كيش نسبت به خشك و تميز نبودن گاز انتقالي از سيري به آن مشكل دارد و به همين دليل از آن استفاده نمي‌كند، افزود‌: گاز انتقالي به كيش با كيفيت مشابه، سال‌هاست كه در نيروگاه سيري استفاده مي‌شود؛ ضمن اين كه اين گاز مراحل جداسازي را نيز در منطقه سيري پشت سر مي‌گذارد.

وي با بيان اين كه نيروگاه كيش بايد پيش از اين توربو ژنراتورها را دوگانه سوز مي‌كرد كه هنوز اين كار در آن انجام نشده است، افزود: پس از شروع به كار نيروگاه كيش، ظرفيت برق توليدي اين نيروگاه 100 مگاوات بيشتر خواهد شد.

ابريشمي با اشاره به اين كه ارزش قرارداد جمع‌آوري گازهاي همراه و تاسيس كارخانه NGL منطقه خارگ و بهرگانسر بيش از يك ميليارد دلار خواهد بود، خاطرنشان كرد: 500 ميليون فوت مكعب گاز ميدان سلمان از طريق خط لوله‌اي به سيري منتقل و از آن جا به سمت سكوي مبارك و شارجه امارات صادر خواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha