• شنبه / ۱ بهمن ۱۳۸۴ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8411-00194
  • منبع : نمایندگی خوزستان

درباره آنفلوآنزا بيشتر بدانيم: كودكان هسته نخست انتشار آلودگي هستند واكسيناسيون آنفلوآنزا تا 50 درصد بيماري را كاهش مي‌دهد

در حال تغيير بودن ويروس آنفلوانزا، زمينه‌ساز وقوع همه‌گيري آن است و از سه نوع آنفلوانزايي كه تاكنون شناخته شده، نوع A، بيشترين توانايي را در ايجاد همه‌گيري دارد. بزرگترين همه‌گيري آنفلوانزا در فاصله سال‌هاي 1919- 1918 اسپانيا، به مرگ و مير 40 ميليون نفر انجاميد. كودكان در سنين مدرسه، هسته اوليه انتشار آلودگي محسوب شده و افزايش تعداد كودكان مبتلا به بيماري تنفسي تب‌دار، اغلب نخستين نشانه شروع همه‌گيري آنفلوانزا در يك جامعه است كه با ظهور موارد بيماري در بالغين ادامه مي‌يابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه خوزستان، آنفلوآنزا بيماري حاد ويروسي دستگاه تنفسي است كه معمولا محدود شونده است اما در موارد همه گيري، عوارض و مرگ و مير بيشتري دارد.

علايم و راه‌ انتقال

تب بالاي 38 درجه سانتي‌گراد، سردرد، خستگي، بدن درد، آبريزش از بيني و چشم، ناراحتي گلو و سرفه از علايم اين بيماري بوده و از طريق ترشحات حلق و بيني بيماران انتقال پيدا مي‌كند.

بيماري‌زايي

آنفلوانزا علاوه بر انسان، در حيوانان نيز بروز مي‌كند و نوع حيواني آن نيز قابل سرايت به انسان است. آنفلوانزاي پرندگان، شايعترين نوع آن است و شيوع آن نه تنها براي انسان خطرناك است بلكه باعث صدمات اقتصادي سنگيني در دامداري‌ها مي‌شود.

چرا آنفلوآنزا حائز اهميت است؟

آنفلوانزا از جهاتي چون قابليت ايجاد همه‌گيري‌هاي وسيع، غيرقابل پيش‌بيني بودن وقوع همه‌گيري، بالا بودن سرعت انتشار، عواقب گسترده اجتماعي و اقتصادي آن و عوارض شديد و مرگ و مير بيشتر در بيماران قلبي، ريوي، كليوي و در افراد مسن و كودكان حائز اهميت است.

واكسيناسيون 90 - 70 درصد مؤثر در پيشگيري از آنفلوآنزا

واكسيناسيون بر عليه آنفلوانزا از عوارض شديد و مرگ و مير بيماري جلوگيري كرده و موارد بستري را تا 50 درصد كاهش مي‌دهد. به دليل تغييرات در ويروس آنفلوانزا، لازم است هر ساله واكسيناسيون با واكسن آنفلوانزا تكرار شود. واكسن آنفلوانزا، تاثيري بر ساير ويروس‌ها و بيماري‌هاي مشابه ندارد و از بروز سرما‌خوردگي جلوگيري نمي‌كند.

اولويت مصرف واكسن آنفلوانزا در سالمندان و بيماران ضعيف و ناتوان، مبتلايان به بيماري‌هاي مزمن ريوي، قلبي، كليوي و نقص ايمني و كودكاني كه به مدت طولاني تحت درمان با آسپيرين بوده‌اند، است و براي افراد داراي حساسيت نسبت به تخم‌مرغ، بيماران تب‌دار و افرادي كه در موارد قبلي تزريق واكسن حساسيت داشته‌اند، توصيه نمي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha