• چهارشنبه / ۱۶ فروردین ۱۳۸۵ / ۰۸:۴۸
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8501-02422.39844
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

/گزارش/ آيا استان خراسان دوباره تقسيم مي‌شود؟! گفت‌وگوي ايسنا با نمايندگان كاشمر و تربت‌حيدريه در مجلس ششم و نماينده خواف و رشتخوار در مجلس هفتم

/گزارش/
آيا استان خراسان دوباره تقسيم مي‌شود؟!
گفت‌وگوي ايسنا با نمايندگان كاشمر و تربت‌حيدريه در مجلس ششم و نماينده خواف و رشتخوار در مجلس هفتم

در پي ارسال نامه‌اي از سوي نمايندگان شهرستان‌هاي تربت حيدريه، كاشمر و بردسكن، خواف و رشتخوار و گناباد در آخرين ماه سال 84 به وزارت كشور مبني بر پيگيري تشكيل استان خراسان مركزي، دوباره داستان تقسيم خراسان در سال 85 نيز آغاز شد.

محمدرضا خباز، نماينده كاشمر در مجلس ششم، در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خراسان، ضمن حمايت از اجراي چنين طرحي و با اشاره به فوائد و ثمرات تقسيم شدن استان خراسان، اظهار داشت: در ابتداي پيشنهاد طرح تقسيم خراسان شاهد بوديم كه برخي از شهرها حتي حاضر به اين تقسيم نبودند اما به محض اجرايي شدن، مشتاقانه استقبال كردند و با توجه به اينكه در طرح مجلس ششم بحث 5 استاني و 4 استاني شدن هم مطرح شد و در طرح 4 استاني شهرستان‌هاي بردسكن، خليل‌آباد، خواف و رشتخوار، كاشمر و تربت حيدريه به مركزيت شادمهر در قالب يك استان قرار داشت، اكنون نيز پيگيري تشكيل استان خراسان مركزي به مركزيت شادمهر بسيار شايسته و نافع خواهد بود.

وي با بيان اينكه شادمهر به عنوان مركز استان با توجه به قرار گرفتن بر سر سه راهي، دارا بودن معادن غني، زمينه مناسب كشاورزي و دارا بودن زمينه رشد مناسب، مي‏تواند بهترين مركز براي استان باشد، اضافه كرد: علاوه بر اين حساسيت‌هايي بين تربت حيدريه و شهرهاي اطراف وجود دارد. ضمن اينكه تربت حيدريه به علت قرار گرفتن در دامنه كوه، زمينه رشد ندارد و شادمهر در قالب اين حساسيت‌ها نمي‏گنجد. بنابراين استان مركزي استاني جمع و جور و قابل دفاع است.

وي با تأكيد بر پيگيري مصرانه اين مسأله از سوي نمايندگان، افزود: نمايندگان بايستي از وزير كشور بخواهند كه لايحه تشكيل استان خراسان مركزي را به مجلس ارائه دهد. چرا كه ابزار آن به صورت طرح به سختي در مجلس رأي مي‌آورد و در غير اين صورت هم با توجه به اينكه خلاف اصل 75 قانون اساسي است و بار مالي دارد، از سوي شوراي نگهبان رد مي‏شود. بنابراين تنها نامه نوشتن كافي نيست و محقق نمي‏شود و حتي ممكن است جنبه سياسي و تبليغاتي هم بگيرد.

خباز با اشاره به پيگيري نمايندگان مجلس ششم براي تقسيم استان خراسان، اضافه كرد: اين طرح از دهان شير بيرون آمد. چرا كه همه مسوولان كشور با آن مخالف بودند اما با استمرار نمايندگان به نتيجه رسيد.

ابوالقاسم عابدين‌پور، نماينده تربت حيدريه در مجلس ششم نيز گفت: تشكيل خراسان مركزي با مركزيت تربت حيدريه قولي بود كه در زمان مجلس ششم داده شد. چرا كه در مرحله اوليه تقسيم استان خراسان تشكيل استان مركزي نيز پيشنهاد داده شده بود.

وي با بيان اينكه تشكيل خراسان جنوبي از نظر وسعت زمين، مقدار زمين زيادي را از خراسان جدا كرد، افزود: اما از نظر جمعيت به هيچ عنوان مبناي استان شدن را در جنوب وجود نداشت. اما چنانچه خراسان مركزي با مركزيت تربت حيدريه و ضميمه شدن شهرستان‌هاي كاشمر، بردسكن، تربت‌جام، رشتخوار، گناباد، تايباد و فيض‌آباد تشكيل شود، حدود 2 ميليون نفر از جمعيت خراسان را جدا مي‏كند. ضمن اينكه اين استان به لحاظ منابع معدني، آبي و محصولاتي نظير زعفران، پسته و محصولات كشاورزي غني است و از نظر اقتصادي مي‏تواند استاني توانمند و بي‏نياز باشد.

وي در ادامه با بيان اينكه مشهد براي جذب سرمايه‏ها آمادگي زيادي دارد و اجازه عدالت استاني را نمي‏دهد، افزود: مسلماً تقسيم به نفع مردم منطقه است و در اين منطقه با توجه به همزيستي مسالمت‌آميز بين اهل تسنن و تشيع، بحث كشاورزي و صنعتي، استان مركزي منطقه‏اي خوداتكا خواهد بود. بنابراين مجلس پس از بحث بودجه با يك عقل دورانديش و حساب شده و بدون هيچ احساسي مي‌تواند اين تقسيم را تاييد كند. چرا كه به نفع كشور خواهد بود.

عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس ششم در خصوص علت اجرايي نشدن تقسيم 4 استاني خراسان، مسائل حاشيه‏اي نظير اختلاف بين نيشابور و سبزوار را از علل آن عنوان كرد و افزود: تربت حيدريه فداي اين مسأله شد. چرا كه تشكيل خراسان مركزي با مركزيت تربت حيدريه به عنوان يك استان موفق پيشنهاد وزارت كشور بود.

محمدرضا سجاديان، نماينده خواف و رشتخوار در مجلس هفتم شوراي اسلامي نيز كه از امضاء كنندگان نامه مذكور است، در گفت‌وگو با ايسنا ضمن تاكيد بر حمايت و پيگيري اين پيشنهاد و با بيان اينكه طرح تقسيم خراسان چندين سال مطرح بوده است تا اينكه در مجلس ششم علي‌رغم مخالفان و موافقان زياد مورد موافقت قرار گرفت، افزود: با وجود اينكه خراسان به سه استان تقسيم شده است اما هنوز 8 درصد جمعيت كشور در خراسان رضوي زندگي مي‌كنند در حالي‌كه دو استان خراسان شمالي و جنوبي چه از نظر جميعت و چه از نظر تعداد شهرستان‌ها، استانهاي جمع و جوري هستند.

وي با اشاره به اينكه در استان‌هاي كوچك مسوولين و مديريت عالي استان به راحتي مي‌توانند به شهرستان‌ها سركشي كنند و نظارت و ارتباط مستقيم داشته باشند، اظهار داشت: در حالي‌كه در خراسان رضوي به علت پراكندگي و كثرت و وجود شهرستان‌هاي بزرگي مثل سبزوار و نيشابور و يا شهرستان‌هاي مرزي با جمعيت بالا اين امكان وجود ندارد.

وي اضافه كرد: مشهد به عنوان يك كلان‌شهر اعتبارات و پروژه‌هاي ملي را جذب مي‌كند و زماني‌كه ساير شهرستان‌ها به دنبال جذب اعتبار مي‌روند با اين پاسخ روبه‌رو مي‌شوند كه خراسان رضوي استان برخوردار است. درحالي‌كه شهرستان‌هاي مرزي و محرومي نظير خواف، رشتخوار، سرخس و گناباد از آن بي‌بهره‌اند.

سجاديان افزود: در حال حاضر نامه نمايندگان شهرستان‌ها با امضاي معاون اجرايي رئيس جمهور به وزير كشور ارجاع داده شده است و وي اين دستور كار را در حوزه تقسيمات كشوري قرار داده است و در حال بررسي است.

وي افزود: با وجود اينكه به نظر مي‌رسد اين مساله به دليل اينكه زمان زيادي از تقسيم خراسان نمي‌گذرد، با استقبال زيادي روبه‌رو نشود، با اين حال ما پيگير هستيم كه حتي اگر الان صورت نگيرد در آينده انفکاک از خراسان رضوي اتفاق بيفتد.

نماينده خواف و رشتخوار با اشاره به سفر استاني رئيس جمهور به خراسان رضوي در هفته آينده خاطرنشان كرد: بعيد به نظر مي‌رسد كه رئيس جمهور در طول سه روز بتواند به همه 20 شهرستان خراسان رضوي سفر كند كه اين مساله مسلما باعث گله‌مندي مردم خواهد شد. در صورتي‌كه اگر استان كوچك‌تر بود اين مساله امكان‌پذير بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha