• جمعه / ۱۵ دی ۱۳۸۵ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8510-06655
  • منبع : نمایندگی گیلان

موزه‌ي نيما يوشيج؛ و باز هم اما و اگرها

موزه‌ي نيما يوشيج؛ و باز هم اما و اگرها

معاون حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مازندران گفت: در صورت تامين اعتبار لازم، موزه‌ي خانه‌ي کلبادي شهرستان ساري 22 بهمن‌ماه امسال و موزه‌ي خانه‌ي نيما يوشيج سال آينده گشايش مي‌يابند و به بهره‌برداري مي‌رسند.

پيش از اين اعلام شده بود، اگر اعتباري حدود 150 ميليون تومان به خانه‌ي نيما يوشيج براي تكميل آن با هدف تبديل شدن به موزه داده شود، تاريخ دقيق بهره‌برداري از موزه‌ي پدر شعر نو ايران اعلام خواهد شد.

خانه‌ي نيما يوشيج در نه كيلومتري بخش بلده از شهرستان نور قرار دارد و در سال 1207 هجري قمري به‌دستور پدربزرگ نيما يوشيج ساخته شده است. اين خانه اكنون پس از 220 سال هنوز پابرجاست و مردم از خانه‌ي اين شاعر ايراني ديدن مي‌كنند؛ اما تبديل آن به موزه، مدت‌هاست كه با مشكلاتي مانند كمبود بودجه روبه‌رو شده است.

مهدي ايزدي ـ معاون حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در گيلان، اظهار داشت: موزه‌هاي آمل، بابل، آلاشت و چالوس نيز با تامين اعتبارات لازم در سال 1386 گشايش مي‌يابند و به بهره‌برداري مي‌رسند. اكنون طرح مطالعاتي و جانمايي موزه‌ي منطقه‌يي شمال کشور نيز درحال بررسي است.

وي افزود: مطالعه و بررسي موزه‌هاي استان مازندران درحال انجام است که علاوه بر افتتاح برخي از آن‌ها در سال 1386، سايت ـ موزه‌ي گوهرتپه و غار ـ موزه‌ي رامسر نيز درحال بررسي‌اند.

ايزدي درباره‌ي آثار ثبت‌شده از استان مازندران در فهرست آثار ملي، بيان كرد: اکنون يك‌هزار و 285 اثر در اين استان شناسايي شده که 386 اثر از آن‌ها در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده‌اند.

وي ادامه داد: بافت‌هاي تاريخي شامل دو بخش شهري و بافت روستايي هستند که در حوزه‌ي بافت شهري، بافت تاريخي شهرهاي آمل، بابلسر، بابل و ساري درحال بررسي و شناسايي‌اند، تا در فهرست آثار ملي کشور ثبت شوند. درباره‌ي بافت روستايي يوش، آلاشت، جنت رودبار و جواهرده نيز مطالعات زيادي نشده‌اند، تا سامان‌دهي و ثبت آن‌ها انجام شود.

او درباره‌ي فعاليت‌هاي پژوهشي و باستان‌شناسي معاونت حفظ و احيا نيز توضيح داد: فصل سوم گمانه‌زني و پژوهش باستان‌شناسي گوهرتپه‌ي بهشهر درحال انجام است. همچنين با توجه به آثار به‌دست آمده در عباس‌آباد يک فصل ديگر از کار پژوهشي و گمانه‌زني در اين سايت انجام شده و اکنون مرمت ديواره‌ها و کف‌سازي ورودي بناي آن در دست انجام است.

ايزدي اضافه كرد: آثار به‌دست آمده در روستاي فريم، تپه‌ي باستاني منطقه که شامل تزيينات گچ‌بري مربوط به دوره‌ي ايلخاني و پلان کامل از يک ساختمان است، به‌عنوان يک پروژه‌ي پژوهشي ارزشمند در سال‌هاي آينده با توجه به اعتبارات تخصيص‌يافته بررسي و مطالعه مي‌شود. همچنين کارهاي پژوهشي روي قلعه‌ي کنگلو در منطقه‌ي سوادکوه از ماه گذشته آغاز شده‌اند.

او درباره‌ي فعال بودن 42 کارگاه مرمت و بازسازي بناهاي تاريخي استان مازندران، گفت: اکنون در کارگاه‌هايي در مکان‌هاي مورد نظر از غرب تا شرق مازندران که از باغ 30 هکتاري رامسر و قلعه‌ي مارکو آغاز مي‌شود و تا منطقه‌ي بهشهر و گلوگاه ادامه مي‌يابد، مرمت و بازسازي بناهاي تاريخي انجام مي‌شود که اين بناها شامل امامزاده‌ها، اماکن متبرکه، خانه‌هاي قديمي، برج‌ها و پل‌ها هستند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha