• دوشنبه / ۲۹ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8605-17242
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

/به‌بهانه‌ي درگذشت بنيان‌گذار مكتب مرمت نوين در ايران/‌ دكتر شيرازي همواره نگران بي‌توجهي به آثار تاريخي بود نگارش كتاب "فرهنگ معماري" ناتمام ماند

دكتر شيرازي همواره نگران بي‌توجهي نسبت به آثار تاريخي اصفهان به خصوص بلندمرتبه سازي‌ها بود

مدير اداره حفاظت و مرمت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان فقدان باقر آيت الله‌زاده شيرازي را بسيار تاسف بار خواند و گفت: ايشان همواره ناراحت و نگران بي‌توجهي نسبت به آثار تاريخي اصفهان به خصوص بلندمرتبه سازي‌هاي اطراف زاينده‌رود، محور چهارباغ و غيره بود.

مهندس خواجويي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اظهار داشت: دكتر آيت الله زاده شيرازي پايه‌گذار ميراث فرهنگي بود و زحمات بسيار زيادي در اين راه كشيد و هر چه سال‌ها بگذرد بيشتر فقدان ايشان احساس خواهد شد. به خصوص شهر اصفهان چرا هر آنچه كه تاكنون از آثار تاريخي اين شهر به جا مانده حاصل زحمات دكتر شيرازي و امثال ايشان بوده است.

وي افزود: افرادي نظير دكتر شيرازي بسيار انگشت شمارند اما اميدواريم در حوزه فعاليت مرمت آثار تاريخي افرادي تربيت شوند كه جاي خالي ايشان را پر كنند. اما در هر حال همواره فكر، انديشه و افكارشان حضور دارد و مايه افتخار همه است.

مرحوم شيرازي نسبت به ميراث فرهنگي عاشقانه زندگي مي‌كرد

نگارش كتاب چند جلدي فرهنگ معماري ايران ايشان ناتمام ماند

يك استاد پيشكسوت معماري گفت: دكتر آيت الله زاده شيرازي يك عالم، متخصص و يك عاشق بود چرا كه او ضمن دامنه وسيعي از علم كه آموخته بود و تخصص‌هايي داشت اما نسبت به ميراث فرهنگي عاشقانه زندگي مي‌كرد به خصوص عاشق اصفهان بود.

دكتر حيل عاملي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار داشت: مرحوم آيت‌الله زاده شيرازي از سال 46 به اصفهان آمد و با تاسيس يك دفتر فني مرمت آثار تاريخي كه به عنوان يكي از واحدهاي سازمان ملي حفاظت آثار باستاني وابسته به وزارت فرهنگ و هنر آن دوره بود مشغول به فعاليت در زمينه مرمت آثار تاريخي اصفهان شد و با ايجاد يك كادر فني متشكل از چندين مهندس، معمار، مرمت‌گر و نقاش ارتباط و همكاري بسيار نزديكي برقرار كرد.

وي افزود: از جمله فعاليت‌هايي كه ايشان در دفتر فني داشت شامل اعزام تعدادي متخصصين نقاش جوان به ايتاليا و همكاري نزديك با هيات‌ ايتاليايي بود.

وي تصريح كرد: مرحوم شيرازي بنيان‌گذار يك روش علمي و نوين مكتب اصفهان را شناسايي و با اين كار اصفهان را در عرصه بين‌المللي معرفي كرد، با ايجاد نمايشگاه پرشين ميوزيوم لندن و صدها طرح مرمتي و اجراي آنها پيش قدم بود و بعد از انقلاب نيز دانشگاه هنر را به جاي دانشگاه فارابي تشكيل و سپس سازمان ميراث فرهنگي را به جاي فرهنگ و هنر سابق پايه‌ريزي كرد. در تشكيل گروه‌هاي علاقه‌مند به حفاظت از ميراث فرهنگي و ايجاد تشكل‌هاي غيردولتي فعاليت داشت و بعد از پيروزي انقلاب نيز از اصفهان به تهران منتقل شد كه در اواخر سال 58 به سمت رييس سازمان ملي حفاظت آثار باستاني درآمد و سپس بعد از تشكيل سازمان ميراث فرهنگي مسووليت‌هاي چندگانه‌اي را عهده‌دار شد.

حيل عاملي در ادامه افزود: مرحوم شيرازي بنيان‌گذار كنگره معماري ايران بود و 3 بار اين كنگره را در بم برگزار كرد تعداد 500 مقاله ارائه شده را به چاپ رساند. همچنين ايشان در ثبت بناهاي تاريخي در فهرست آثار جهاي با يونسكو همكاري و گفت‌وگوي تنگاتنگي داشت. بعد از بازنشستگي نيز كار تدريس در دانشكده‌هاي معماري را ادامه داد و ترجمه‌هايي در زمينه معماري اسلامي را به خصوص كتاب معماري اسلامي نوشته هلن بران نيز منتشر كرد.

اين استاد معماري اظهار داشت: اخيرا نيز مرحوم آيت الله زاده شيرازي نگارش كتاب چند جلدي فرهنگ معماري ايران را آغاز كرده بود كه متاسفانه به پايان نرسيد و اميدواريم پس از صحبت با خانواده ايشان همان ميزان كه نگارش شده به چاپ برسد.

وي گفت: افرادي نظير دكتر شيرازي را در مقطع كنوني سراغ ندارم و فكر نمي‌كنم به همين راحتي جاي ايشان پر شود. ايشان ماهيانه يكبار به اصفهان سفر مي‌كرد و در مورد مسائل اين شهر كه اتفاق مي‌افتاد نگران بود به خصوص بلند مرتبه سازي‌هاي اطراف زاينده‌رود كه همواره مي‌گفت كه اين بلند مرتبه سازي‌ها اصفهان را از آن شخصيت و هويت خود خارج كرده و مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha