• یکشنبه / ۱ مهر ۱۳۸۶ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8607-00040
  • خبرنگار : 71012

نگراني‌ها محمدرضا هنرمند براي ساخت «كاكتوس 4»؛ اين كارگردان: پخش سري قبل با روزها دعوا و نهايتا قهركردن من همراه بود

نگراني‌ها محمدرضا هنرمند براي ساخت «كاكتوس 4»؛
اين كارگردان: پخش سري قبل با روزها دعوا و نهايتا قهركردن من همراه بود

محمدرضا هنرمند روز گذشته (31 شهريور ماه) در جلسه نقد و بررسي سريال «كاكتوس» با پخش قسمتي پخش نشده از اين سريال همراه بود در حوزه هنري حاضر شد.

اين كارگردان گفت: مجموعه «كاكتوس» متكي بر گفت‌وگو بود و با سليقه‌هاي امروزي مخاطب كه بر اساس ريتم تند شكل گرفته است، همخواني نداشت.

اين كارگردان سينما تلويزيون كه آخرين كار وي «زيرتيغ» نام داشت، هم‌چنين از ساخت سري جديد «كاكتوس» خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، وي با اشاره به ممنوع‌الپخش بودن اين قسمت از سريال «كاكتوس» كه با عنوان «تعبير خواب» در سال 77 ساخته شد، خاطرنشان كرد: اين قسمت از سريال كاكتوس به قانون فراموش شده «از كجا آورده‌ايد» مي‌پردازد كه بارها توسط شخص امام خميني(ره) مورد تاكيد قرار گرفته بود.

كارگردان «كاكتوس» با يادآوري اين نكته كه قسمت «تعبير خواب» همزمان با اتمام دادگاه كرباسچي (شهردار وقت)ساخته شده است، تاكيد كرد كه اين قسمت هيچ ارتباطي با اين دادگاه ندارد!

به گزارش ايسنا، محمدرضا هنرمند، پس از پخش قسمت «تعبير خواب» و در جلسه‌ي پرسش و پاسخ كه با حضور ميرميراني(منتقد) و جمع كوچكي از دانشجويان و علاقه مندان اين برنامه به مدت يك ساعت برگزار شد، درباره چگونگي شروع سريال كاكتوس گفت: سال 71 - 72 بود كه به پيشنهاد خود من تلويزيون اين كار را پذيرفت. «كاكتوس» با ترديد شروع شد؛ ساخت اين كار در حوزه هنري و با بودجه و امكانات اندك آغاز شد چرا كه احتمال خريد آن از سوي تلويزيون نمي‌رفت. ابتدا چند متن نوشته شد كه با مشكلاتي برخورد كرد؛ اما در اصل، ساخت «كاكتوس» از سال 76 آغاز شد اما مدتي امكان پخش اين سريال فراهم نشد.

وي ادامه داد: با تغيير مديران، كاكتوس ديده شد و با تاخيري 2-3 ساله به روي آنتن رفت؛ به تبع آن سري‌هاي جديد «كاكتوس» نيز با راحتي بيشتر ساخته شد.

ميرميراني پس ازصحبت‌هاي محمدرضا هنرمند، به بيان دو شاخصه اصلي سريال «كاكتوس» پرداخت.

وي دراين باره گفت: اتفاقي كه در «كاكتوس» رخ داد، بعدها در ساير سريال‌هاي طنز ما ديده نشد؛ ويژگي «كاكتوس» اين بود كه اتفاق عجيبي در كار نمي‌افتاد و مي‌توان گفت اين سريال باعث شد صبر و تحمل مخاطب تلويزيون بالا برود.

به اعتقاد اين منتقد پخش سريال «كاكتوس» از شبكه اول هم بسيار عجيب بود؛ چرا كه اين سريال با ذائقه مردم در خصوص كارهاي طنز تفاوت داشت و بيشتر مناسب پخش از شبكه چهار و براي مخاطب خاص جلوه مي‌كرد.

وي طنز «كاكتوس» را متفاوت از ساير سريال‌هاي طنز تلويزيون دانست و افزود: رخ ندادن اتفاق عجب، فاكتوري تكرار شونده در كارهاي آقاي هنرمند محسوب مي‌شود؛ اين ويژگي در «زيرتيغ» هم ديده شد؛ در اين سريال هم چندين قسمت مي‌گذشت و اتفاقي نمي‌افتاد.

هنرمند در پاسخ به صحبت‌هاي ميرميراني، مقايسه «كاكتوس» و «زيرتيغ» را اشتباه دانست و افزود: «زيرتيغ» سريالي دراماتيك بود؛ اما «كاكتوس» بر گفت‌وگو شكل گرفت. سريال «كاكتوس» متكي بر نوعي گفت‌وگوهاي زياد و بي‌حاصل بود كه ويژگي اين ساختار محسوب مي‌شود و در تمام دنيا نيز مرسوم است؛ بنابراين آن چه شما مي‌بينيد نوعي تله تئاتر است كه لحن خاصي دارد.

وي يكي از اشكالات «كاكتوس» را ادامه نيافتن سري‌هاي جديد عنوان كرد و گفت: ما نمي‌توانستيم كاكتوس را ادامه دهيم. پس از پخش سري اول «كاكتوس» و استقبال مردم شبكه اول براي ادامه اين سريال تحت فشار بود.اما پس از مدتي متاسفانه كار متكي بر نوشته خودم شد و من توانايي و بضاعت ادامه اين كار را در دراز مدت نمي‌ديدم.

به اعتقاد وي، «كاكتوس» ادبيات شخصي پيدا كرده بود و همين امر معضل آن محسوب مي‌شد.

هنرمند يادآور شد: تلويزيون تمايل به ادامه اين سريال داشت. اما من توانايي انجام اين كار را در خود نمي‌ديدم.

محمدرضا هنرمند در پاسخ به پرسشي از ميرميراني درباره نمادين بودن قصه خاطرنشان كرد: درحوزه طنز، ما ويژگي نمادين بودن را بيشتر داريم كه بايد توسط مخاطبان كشف شود؛ لازم است در حوزه طنز به مفري پناه ببريم كه امكان نمايش كار فراهم شود.

كارگردان «كاكتوس» از نمادها به عنوان راه گريزي براي رسيدن به مسايل پيچيده‌تر ياد كرد و افزود: اصرار داشتم كه كاكتوس براي مخاطب خاص پخش شود؛ چرا كه اصولا سليقه‌ام به اين سمت و سو است و اعتقاد دارم براي مخاطب عام كارهاي بسياري توليد و پخش مي‌شود.

ميرميراني با اعتقاد بر اين كه در«كاكتوس» نوعي شوخي خاص محمدرضا هنرمند ديده مي‌شود، از وي خواست كه دراين باره توضيح بيشتر بدهد.

هنرمند در اين باره گفت: ما براي پخش اين سريال با تلويزيون مشكل داشتيم؛ پخش هر قسمت از «كاكتوس» با دو- سه روز دعوا و اغلب قهر كردن من همراه بود؛ حتي چندين بار «كاكتوس» به اين دليل، دير به آنتن رسيد. براي مثل از يك برنامه 35 دقيقه‌يي 38 مورد اصلاحي مي‌دادند كه اگر من آن را رعايت مي‌كردم، هيچ چيز از كار باقي نمي‌ماند.

وي از ساخت «كاكتوس» به عنوان 54 قدم سست ياد كرد كه شايد هر كس ديگري به راحتي نمي‌توانست آن‌ها را بردارد.

اين كارگردان سينما و تلويزيون خاطرنشان كرد: با ساخت سري مجموعه‌هاي «كاكتوس»‌ خيلي تلاش كرديم اتفاقي بيفتد و راه براي ديگران باز شود؛ اما امروز احساس ياس و نااميدي مي‌كنم چرا كه مي‌بينم تمام زحماتم به هدر رفته است.

محمدرضا هنرمند با بيان اين كه «كاكتوس» حاصل پيشنهاد وي به تلويزيون بوده، درباره مشكلاتي كه درپخش اين سريال داشته است، گفت: طنز فعل و انفعالاتي است كه بايد در جامعه‌اي كه ظرفيتش را دارد، اتفاق بيفتد؛ طنز نياز به فضا و شرايط مناسب دارد تا به ماهيت خود نزديك شود. اين كه چرا طنز در جامعه ما به اين وضعيت كشيده شده همه مي‌دانيم به اين علت است كه ظرفيت‌هاي لازم در كشور ما وجود ندارد؛ اين شرايط هر لحظه هم سير نزولي را طي مي‌كند.

به اعتقاد وي شرايط طنز در جامعه ما فراهم نيست؛ چرا كه اصولا طنز به جامعه‌اي سلامت تعلق دارد.

هنرمند ادامه داد: طنز به سوء تفاهم‌هاي ايجاد شده در جامعه اشاره مي‌كند و آن‌ها را همراه با مخاطب گره‌گشايي مي‌كند؛ اما وقتي ما در سوء تفاهم غوطه‌ورهستيم به كجا اشاره كنيم؟! طنز ظريف‌ترين و مترقي ترين هنرهاست.

ميرميراني به وجه طنز نقادانه اجتماعي كه در «كاكتوس» ديده مي‌شد اشاره كرد و گفت: بعدها اين ويژگي درمجموعه‌هاي طنز پيگيري نشد؛ اتفاق مهمي كه در تلويزيون ما با «كاكتوس» در حال رخ دادن بود، ادامه نيافت.

وي تصريح كرد: شايد عدم تمايل به دردسر و چانه زني و انجام كار سهل و ممتنع، سازندگان برنامه‌هاي طنز را به سمت طنزهاي به دور از انتقاد كشانده است.

بر اساس اين گزارش ايسنا، محمدرضا هنرمند، در ادامه اين نشست هم‌چنين از ساخت سري جديد «كاكتوس» خبر داد و گفت: در حال حاضر قرار داد «كاكتوس 4 » را با من بستند و پولش را هم به من پرداخت كردند؛ اما من شرايط ساخت اين سريال را فراهم نمي‌بينم.

وي گفت: تلويزيون اصرار دارد كه «كاكتوس 4» را توليد كند؛ اما بايد به هر دولتي فرصت داد تا كارنامه‌اي را به ثبت برساند و سپس به نقد اين عملكرد پرداخت.

هنرمند در پاسخ به اين پرسش كه آيا در«كاكتوس 4» نيز نقد سياسي و اجتماعي را لحاظ مي‌كند؟، گفت: هيچ تفاوتي ندارد؛ اين روند ادامه خواهد يافت.

در ادامه مير ميراني سپس به طرح اين پرسش پرداخت كه آيا اتكاي سريال «كاكتوس» بر گفت‌وگو، به ريتم اين سريال لطمه نزده است؟

هنرمند در اين باره گفت: من دو روز در هفته «كاكتوس» را مي‌نوشتم، دو روز تمرين مي‌كردم و دو روز هم ضبط مي‌كرديم؛ بنابراين چون خودم نويسنده بودم ريتم را لحاظ مي‌كردم.

به گزارش ايسنا، محمدرضا هنرمند سپس با درخواست اين كه بحث در مورد «كاكتوس» را به اتمام برسانند، به طرح اين پرسش پرداخت كه 20 سال است كه ما جلسه پرسش و پاسخ برگزارمي‌كنيم اما چرا اتفاقي نمي‌افتد؟

وي ادامه داد: من دچار ياس و نا اميدي شده‌ام و دچار بحران هستم. براي خودم جزيره‌يي درست كرد‌ه‌ام و تنها در آن جا مي‌خوانم و فيلم مي‌بينم. وقتي به پشت سرم نگاه مي كنم، هيچ چيزنمي‌بينم.

هنرمند كه خود از كارمندان حوزه هنري محسوب مي‌شود، گفت: تشكيلاتي مانند حوزه هنري مي‌خواهد كاري درمورد طنز انجام دهد، بي آن كه كار خاصي انجام دهد و حتي سالنش را تغيير دهد و صندلي‌هايش اضافه شود؛ حتي چهره‌ها هم در مقايسه با سال گذشته كه به اين جا آمدم، تكراري هستند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، سري نشست‌هاي «نور، صدا، دوربين، خنده» مدت يك سال است كه هر ماه با همت حوزه هنري برگزارمي‌شود. اين نشست‌ها كه كه تاكنون نقد بررسي آثار سينماگران ايران و جهان را در حوزه طنز و كمدي در دستور كار قرار داده است، قصد دارد از اين پس نقد برنامه‌هاي طنز تلويزيون را نيز لحاظ كند و نقد «كاكتوس» شروعي براي اين تصميم است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha