• دوشنبه / ۱۶ مهر ۱۳۸۶ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8607-07892

/ضرورت توجه به شعر جوان/ محمود اكرامي: پرداختن به شعر جوان سرمايه‌گذاري فرهنگي است

/ضرورت توجه به شعر جوان/
محمود اكرامي: 
پرداختن به شعر جوان سرمايه‌گذاري فرهنگي است
محمود اكرامي معتقد است: امروز ما يكي از درخشان‌ترين دوران‌ را در شعر جوان‌مان داريم. اين شاعر در گفت‌وگويي با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تصريح كرد: در هيچ عصري از تاريخ ما، شعر جوان مثل امروز شعري مثبت‌نگر، بالنده، قوي و پويا نبوده است. شعر جوان امروز از نظر محتوا، ارزش‌محور و زندگي‌نگر است. از نظر قالب نيز شعرهاي خوبي در دو قالب كلاسيك و نو داريم و از نظر تعداد هم شاعران جوان زيادي به فعاليت مشغول‌اند؛ بنابراين از نظر كميت، كيفيت، قالب و محتوا شعر جوان قابل قبول و خوبي داريم. او سپس درباره‌ي ضرورت توجه به شعر جوان گفت: هميشه شعر جوان است كه بر اثر گذر زمان و حركتي كه شاعر دارد، به‌عنوان شعري غني، آينده‌ي خود را نشان مي‌دهد؛ بنابراين پرداختن به شعر جوان، سرمايه‌گذاري فرهنگي است. اگر امروز به شعر و شاعران جوان توجه كنيم، 200 سال آينده جريان شعري پخته‌اي خواهيم داشت كه به توليدات فرهنگي جامعه مي‌تواند كمك كند. اكرامي يادآور شد: از آن‌جا كه انسان جوان، انساني دگرانديش، نوجو و نوخواه و با نگاهي نو و خلاق است، حال، شاعر به‌دليل ويژگي‌هاي شخصي و خيالي كه دارد، خلاقيت و نوجويي‌اش بيش‌تر خواهد بود؛ پس اگر اين جريان تقويت و به آن بها داده شود، شاعران خوبي در آينده خواهيم داشت. او با بيان اين‌كه بايد نگاه ابزاري از شعر و شاعر برداشته شود، گفت: ‌امروز در نگاهي كه مد شده، شيوه‌ي فعاليت فرهنگي اين‌گونه است كه شاعر و شعر را به‌عنوان ابزار مي‌نگريم. اگر اين نگاه ابزاري عوض شود، شاعران خوبي خواهيم داشت كه به توليدات ادبي ما كمك مي‌كنند و به بالندگي ادبيات‌مان منجر مي‌شوند. اكرامي با بيان اين مطلب كه شعر جوان امروز شايسته‌ي توجه است، ادامه داد: گاهي ما به شاعر و گاهي به شعر توجه مي‌كنيم؛ اما امروز عصري است كه هم بايد به شعر جوان و هم به منزلت شاعران جوان توجه كرد. نبايد به شاعر به‌عنوان كسي نگريست كه محفل ما را گرم مي‌كند؛ بلكه بايد او را به‌عنوان كسي كه باعث رونق فرهنگي مي‌شود، نگريست؛ چرا كه شعر به‌عنوان دستاوردي فرهنگي است. او همچنين درباره‌ي نقد شعر جوان و ضرورت آن گفت: اصولا بازار نقد در ايران بازار سياه است. ما در بازار نقدمان با چند آسيب مواجهيم؛ يكي اين‌كه تعريف درستي از نقد نداريم. نقد يعني نشان دادن نقاط قوت اثر، يعني جدا كردن پول‌هاي درست از تقلبي، و در اين صورت است كه ما فضاي ادبي خوب و زيبايي خواهيم داشت؛ ولي امروز نقد را به‌عنوان عيب‌جويي تعريف كرده‌ايم، كه نتيجه‌اش تكثير بدي‌هاست. اكرامي از اشكالات ديگر نقدها را نان قرض دادن به هم دانست و افزود: يكي ديگر از دلايلي كه نقد در جامعه‌ي ما خريدار ندارد، اين است كه بيش‌تر نان قرض دادن به هم شده است. ما نقاد حرفه‌يي و عميق شعر بويژه براي شعر جوان نداريم. بسياري از نقادان ما اصلا جرياني به‌نام شعر جوان را قبول ندارند. او در ادامه‌ي اين بحث متذكر شد: آسيب ديگر اين است كه رسانه‌اي براي انعكاس نقدهاي‌مان نداريم. در تلويزيون هيچ‌وقت نبوده كه كنگره‌ي شعري را نقد كنند و به عبارت ديگر، پرداختن به ادبيات و فرهنگ در صدا و سيما امري فرعي است. در رسانه‌هاي مكتوب هم اين‌گونه است و به شعر و ادبيات و هنر توجه چنداني نمي‌شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha