• دوشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۸۶ / ۱۴:۵۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8608-12329

مراسم اهداي جايزه‌ي كتاب فصل برپا شد

مراسم اهداي جايزه‌ي كتاب فصل برپا شد

برگزيدگان نخستين دوره‌ي جايزه‌ي كتاب فصل امروز در مراسمي در تالار فردوسي دانشكده‌ي ادبيات دانشگاه تهران معرفي شدند.

به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در بخش ادبيات، در قسمت متون قديم، محمدرضا شفيعي كدكني به‌خاطر تأليف «قلندريه در تاريخ» (دگرديسي‌هاي يك ايدئولوژي) جايزه‌ي اين بخش را به‌خود اختصاص داد و در قسمت نثر معاصر، «محمد (ص)» رماني بر اساس داستان زندگي پيامبر (ص) نوشته‌ي ابراهيم حسن‌بيگي جايزه گرفت.

در قسمت شعر معاصر، در بخش شعر كلاسيك، «آخرين دقيقه‌هاي آخرالزمان» سروده‌ي مهدي زارعي و در بخش سپيد، كتاب «هيچ» هيوا مسيح جايزه گرفتند.

در بخش كودك و نوجوان در قسمت داستان، «بابا آناناس مي‌شود» نوشته‌ي شهرام شفيعي و در بخش ترجمه، «دختري كه نمي‌خواست بزرگ شود» نوشته‌ي جاني رداري با ترجمه‌ي مهناز صدري برتر شدند. در بخش شعر كودك و نوجوان هم «بزرگراه» افسانه شعبان‌نژاد منتخب معرفي شد.

در قسمت كليات در بخش روزنامه‌نگاري: كاظم معتمدنژاد با همكاري رؤيا معتمدنژاد به‌دليل نگارش «حقوق حرفه‌يي روزنامه‌نگاران» جايزه‌ي اين بخش را به‌خود اختصاص داد.

همچنين در بخش ترجمه‌ي اين بخش، كتاب «جنگ، رسانه‌ها و تبليغات» تدوين يحيي كمالي‌پور و ترجمه‌ي مشترك عباس كاردان و حسن سعيدكلاهي خيابان برگزيده اعلام شد.

در قسمت فلسفه در بخش فلسفه‌ي غرب، ترجمه‌ي «فرهنگ‌نامه‌ي تاريخي مفاهيم فلسفه» تأليف يوآخيم ريتر و كارلفريد گروندر و گتفريد گابريل با سرويراستاري محمدرضا حسيني بهشتي و همكاري مهدي ميرزازاده و فريد فرنودفر برگزيده شد.

در بخش دين در قسمت علوم قرآني، محمدفاكر ميبدي به‌خاطر تأليف «قواعد و تفسير» جايزه‌ي اين بخش را به خود اختصاص داد و در قسمت حديث، كتاب «الطبقات» نوشته‌ي احمد بن محمد برقي و تحقيق ثامر كاظم عبدالخفاجي برگزيده شناخته شد.

در بخش سيره‌ي معصومين (ع)، احمدعلي يوسفي به‌دليل نگارش كتاب «نظام اقتصاد علوي» جايزه‌ي اين بخش را به‌خود اختصاص داد و در قسمت تصحيح كتاب، «المناقب» نوشته‌ي سيد محمد بن علي بن الحسين العلوي به تحقيق سيدحسين موسوي بروجردي جايزه را به خود اختصاص داد.

در بخش كلام، محمدحسن قدردان قراملكي به‌دليل تأليف «آيين خاتم» برگزيده شد و در بخش تصحيح، كتاب «معارج الفهم» نوشته‌ي علامه حلي با تحقيق عبدالحليم حلي كتاب برتر شد. در قسمت فقه و اصول، «عدالت و عقلانيت در فقه و اصول» با تأليف سيدمحمد اصغري جايزه را به‌خود اختصاص داد و در بخش اديان ديگر، ترجمه‌ي «الهيات مسيحي» در قرن بيستم با ترجمه‌ي روبرت آسريان و ميشل اقاماليان برگزيده شد.

در قسمت علوم اجتماعي، در بخش جامعه‌شناسي: محمدسعيد ذكايي به‌دليل تأليف «فرهنگ مطالعات جوانان» جايزه‌ي اين بخش را به‌خود اختصاص داد و در بخش ترجمه، «جامعه‌ي بازار» نوشته‌ي دن اسليتر و فرانك تونكيس با ترجمه‌ي حسين قاضيان برگزيده شد.

در بخش اقتصاد؛ ترجمه: «قدرت بهره‌وري فقر و ثروت» نوشته‌ي ويليام لوئيس با ترجمه‌ي آرش پازوكي منتخب اعلام شد و در بخش علوم سياسي، «سير مبارزات امام خميني (ره) در آيينه‌ي اسناد به روايت ساواك» و «مقدمه‌اي بر روان‌شناسي سياسي» با ترجمه‌ي سيدكمال خرازي و جواد علاقبند راد برگزيدگان اين بخش شدند.

در قسمت حقوق، «خسارت معنوي در حقوق اسلام، ايران و نظام‌هاي حقوقي معاصر» نوشته‌ي سيدابوالقاسم نقيبي برگزيده شد و در بخش ترجمه، ترجمه‌ي علي شايان از كتاب «روش تحقيق در عدالت كيفري و جرم‌شناسي» انتخاب شد.

در بخش زبان، قسمت‌ زبان‌هاي باستاني: ترجمه‌ي ژاله آموزگار و احمد تفضلي از كتاب «پنجم دينكرد» برگزيده شد.

در بخش هنر در قسمت هنرهاي نمايشي، ترجمه‌ي مهدي نصرالله‌زاده از «نظريه‌ي اجرا»ي ريچارد شكنر جايزه را به‌خود اختصاص داد. در قسمت موسيقي، «فرهنگ جامع موسيقي» تأليف بهروز وجداني جايزه گرفت.

در قسمت معماري، كتاب The renovation program ot iran bastan museum تدوين آرش ميلاني‌نيا منتخب اعلام شد و در بخش ترجمه، «تجزيه و تحليل معماري» سيمون آنوين با ترجمه‌ي آرمين يگانه برگزيده شد.

در بخش تاريخ، قسمت تاريخ ايران: «سده‌هاي گمشده‌ي فروپاشي ساسانيان تا برآمدن صفاريان» تأليف پرويز رجبي انتخاب شد و در بخش ترجمه، «روم و ايران، دو قدرت جهاني در كشاكش و همزيستي» با ترجمه‌ي كيكاووس جهانداري برگزيده شد.

در بخش دين، «زندگي‌نامه‌ي نهج‌البلاغه» اثر غلامرضا حيدري ابهري اثر برتر شد.

در بخش كليات و علوم و فنون، «هميشه در جست‌وجو» نوشته‌ي محمدحسين بحرالعلومي برگزيده شد و در بخش ترجمه‌ي اين بخش، «دايرةالمعارف دانستني‌هاي پايه» اثر دنيز شول ترجمه‌ي مهناز عسگري برگزيده اعلام شد.

برگزيدگان جايزه‌هاي خود را از محسن پرويز، سيدمحمود دعايي، رسول جعفريان، علي شجاعي صائين و محمود ساكت دريافت كردند. بعضي برگزيدگان نمايندگاني را براي دريافت جايزه‌شان فرستاده بودند؛ اما محمدرضا شفيعي كدكني كه در مراسم حضور نداشت، نماينده‌اي را هم نفرستاده بود.

در اين مراسم، علي شجاعي صائين - مديرعامل خانه‌ي كتاب - گفت: اميدواريم اين جايزه در جنب ساير جايزه‌هاي كشور كمكي براي رونق بستر كتاب و اهالي قلم باشد و جمع‌بندي كتاب سال جمهوري اسلامي سال گذشته ما را به‌سمت جايزه‌ي كتاب فصل رهنمود ساخت.

وي افزود: ما داوري مجموعه‌اي از كتاب‌هاي فصل بهار را جمع‌بندي كرده‌ايم و امروز برگزيدگان اين جايزه معرفي مي‌شوند. اميدواريم كه اين گام، گامي پررونق براي كتاب و كتاب‌خواني باشد.

در ادامه، محمدرضا حسيني بهشتي - يكي از برگزيدگان اين جايزه - درباره‌ي «فرهنگ‌نامه تاريخي مفاهيم فلسفه» كه با سرويراستاري او منتشر شده است، توضيحاتي داد و گفت: اين كتاب در 13 جلد نوشته شده و بي‌اغراق و به اذعان صاحب‌نظران فلسفه، كار قرن محسوب مي‌شود. بنيان‌گذار اين كار، خود بنيانگذار مكتبي در زمينه‌ي تاريخ مفاهيم در آلمان بوده است. يكي از ويژگي‌هاي اين كتاب اين است كه 1500 مؤلف با آن همكاري كرده‌اند، كه اين بزرگ بودن نفس عمل را نشان مي‌دهد.

در ادامه حجت‌الاسلام محمد هروي درباره‌ي كتاب 22جلدي «سير مبارزات امام خميني (ره) در آيينه‌ي اسناد به روايت ساواك» كه يكي از برگزيدگان اين مسابقه معرفي شد، توضيحاتي را ارايه داد و يادآور شد:‌ ياران امام (ره) مردانه مقاومت و پايداري كردند و شكنجه شدند. آن‌ها تاريخ پرافتخار ايران را جاودانه ساختند و اين تشويق‌ها بايد نثار آن‌ها شود.

كاظم معتمدنژاد نيز كه اثرش در اين جايزه برگزيده اعلام شده بود، درباره‌ي كتاب «حقوق حرفه‌يي روزنامه‌نگاران» توضيحاتي را ارايه داد و گفت: سابقه‌ي اين اثر به اوايل انقلاب بازمي‌گردد. پاييز 57 كه درس‌هايي را در دانشگاه شروع كرده بوديم، درسي به نام حقوق ارتباطات نيز راه‌اندازي شد. وقتي مبارزات روزبه‌روز شديدتر و انقلاب پيروز شد، به‌دليل انقلاب فرهنگي مدتي دانشگاه تعطيل شد و در اين دوره جزوه‌ي حقوق ارتباط جمعي را تكميل و در سال 62 با اين‌كه رشته‌ي ارتباطات به 38 واحد درسي تبديل شده بود، ما كار را ادامه داديم. تا اين‌كه امكانات فراهم شد و توانستيم دوباره رشته‌ي ارتباطات را تأسيس كنيم.

او افزود: مجموعه‌ي كارهايي را كه در اين زمينه صورت گرفته، امروز به‌صورت كتاب درآورده‌ايم كه متن قانون پيش‌نويس مطبوعات و پيام جمعي كار روزنامه‌نگاران نيز در اين اثر آمده است.

سپس ابراهيم حسن‌بيگي - نويسنده‌ي «محمد (ص)» - درباره‌ي كتابش توضيح داد: اين اثر داستاني است كه درباره‌ي زندگي حضرت محمد (ص) نگاشته شده است. علت اين كه رمان را نوشتم، به دليل وقايعي بود كه در دنيا اتفاق افتاده و تهاجمات بسياري بر پيامبر (ص) رفته است. من به دنبال اين بودم كه اين اثر را در خارج از كشور به چاپ برسانم و هدفم پاسخ به اهانت‌ها بود. اين اثر خط روايت ساده‌اي دارد و براي غيرمسلمان‌ها هم قابل درك هست.

سپس افسانه شعبان‌نژاد گفت: صحبت كردن در مورد يك اثر از طرف ديگران خوشايند است و از طرف نويسنده كمي سخت. هميشه از صحبت درباره‌ي شعري كه سروده‌ام، پرهيز مي‌كنم؛ زيرا شعر مثل آيينه‌اي است كه هر كس كه روبه‌روي آن مي‌ايستد، خود را در آن مي‌بيند.

او درباره‌ي مجموعه‌ي «بزرگراه» گفت: بزرگراه مجموعه‌اي از شعرهايي است كه دولايه دارد؛ يكي همين بزرگراهي كه هر روز از آن عبور مي‌كنيم و ديگر بزرگراه زندگي كه هر كس با نگاه خود به آن مي‌نگرد. بزرگراه حاصل سفرهايي است كه براي به‌دست آوردن سوژه‌هاي كتاب داشتم و تلاش اين بوده كه شعرها تا حد امكان جوششي باشد.

در پايان منوچهر اكبري - دبير علمي جايزه - بيانيه‌ي هيأت داوران اولين دوره‌ي جايزه‌ي كتاب فصل را خواند.

در اين بيانيه آمده بود: ايران اسلامي به‌دليل برخورداري از پيشينه‌ي طلايي و غني فرهنگي و پرورش انديشمندان و دانشمنداني كه باعث رشد انديشه و خرد و دانش بشري بوده‌اند، هماره بر خود باليده است؛ بزرگاني چون فارابي، ابن سينا، زكرياي رازي، خواجه نصيرالدين طوسي و ابوريحان بيروني نمونه‌هاي بارزي از آن جمله‌اند.

در بخش ديگري از اين بيانيه آمده بود: بايد توجه داشت كه يكي از مظاهر بارز موفقيت‌هاي يادشده، نوشته‌ها و آثار برجامانده از پيشينيان و تحقيقات و پژوهش‌هاي انديشوران معاصر در قالب كتاب‌ها و پژوهش‌هاست. براي تداوم چنين موفقيت‌هايي كه زمينه‌ساز رشد و توسعه در تمام عرصه‌هاست، بايد نسل جوان را هر چه بيش‌تر با اصحاب قلم و فرهيختگان آشنا ساخت و در حد توان به تقدير و تشويق و حمايت از مؤلفان، مترجمان، محققان و پژوهشگران در تمام حوزه‌هاي معرفتي همت گذاشت. كتاب سال جمهوري اسلامي ايران براي تحقق چنين هدف مقدسي بنياد نهاده شده است؛ اما از آن‌جا كه گاه عامل زمان ارزيابي‌ها را با مشكل جدي روبه‌رو مي‌سازد، موسسه خانه‌ي كتاب بر آن شد تا با تاسيس دبيرخانه‌ي جايزه‌ي كتاب فصل در سال جاري ضمن توجه مضاعف به تشويق و حمايت از پديدآورندگان، با داوري كتاب‌ها در طول سال زمينه‌ي داوري دقيق‌تر و علمي‌تر را براي داوران كتاب سال هموار سازد. ارزيابي كتاب‌ها از سوي نزديك به 250 نفر از انديشمندان و صاحب‌نظران حوزه‌هاي علميه، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي نظير دانشگاه‌هاي تهران، شهيد بهشتي، تربيت مدرس، تربيت معلم، شيراز، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي و همچنين اعضاي هيأت علمي دايرةالمعارف‌ها و مؤسسات پژوهشي چون انجمن حكمت و فلسفه، دايرةالمعارف بزرگ اسلامي و دان‌شنامه‌ي جهان اسلام انجام شده است.

همچنين اشاره شده بود: در نخستين دوره‌ي كتاب فصل از مجموعه‌ي آثار منتشرشده‌اي كه داراي شرايط يادشده بودند، 2409 عنوان مورد ارزيابي قرار گرفتند و از اين ميان، 2276 عنوان در مرحله‌ي اول حذف و مابقي يعني 133 عنوان به مرحله‌ي دوم راه يافتند و در مرحله‌ي پاياني نيز پس از ارزيابي و داوري آثار راه‌يافته به مرحله‌ي دوم، 35 اثر به عنوان آثار برگزيده انتخاب شدند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha