سهيل محمودي: صفارزاده رويكرد رفتن به سمت مفاهيم قرآني را در شعر ايجاد كرد
به اعتقاد سهيل محمودي، طاهره صفارزاده رويكرد جديدي را در شعر پس از نيما يوشيج ايجاد كرد كه آن رفتن به سمت مفاهيم ايماني و قرآني بود.
اين شاعر در گفتوگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: صفارزاده از اواخر دههي 40 و اوايل دههي 50، رويكردي جدي به مفاهيم ديني داشته است و اين را سرآغاز يك تحول در ادبيات معاصر ايران ميتوان دانست. او در واقع، رويكردي جديد را در شعر پس از نيما به وجود آورده و آن رفتن به سمت مفاهيم ايماني و قرآني است.
او ادامه داد: ما اين رويكرد تازه به مفاهيم ديني را با حضور طاهره صفارزاده ميبينيم. پيشتر از آن، اين رويكرد در شعر معاصر فارسي هرچند گاهي وجود داشت، اما بسيار كمرنگ بود. صفارزاده در آثار خود اين موضوع را دنبال ميكند و اين فضا را در كتاب «سفر پنجم» به اوج ميرساند.
محمودي با اشاره به شعر صفارزاده با عنوان «سفر سلمان» در همين كتاب، اظهار داشت: صفارزاده در اين شعر به شكلي، اسلام و ايران را كه در واقع بهگونهاي بخشي از تاريخ ماست، بيان ميكند. او در اين شعر، چگونگي ورود اسلام به ايران و اين را كه چطور اسلام بهوسيلهي سلمان فارسي براي ما ايرانيان شكل گرفت، بيان كرده است.
وي بيان كرد: رويكرد جديدي كه صفارزاده تبيين ميكند، بيشتر در شعرهاي كهن ما، در حد مدايح و مرثيهها بوده است. درحاليكه با حضور اين شاعر، افقهاي تازهيي شكل ميگيرند و در شعرهاي او با رويكرد ديگري از مفاهيم ديني و روايات آشنا ميشويم.
اين شاعر از محمدتقي شريعتي، مهدي بازرگان، يدالله سحابي، آيتالله طالقاني، علي شريعتي، مرتضي مطهري و علامه طباطبايي بهعنوان صاحبنظراني ياد كرد كه در شكلگيري انديشهي ديني نزد شاعران تأثير بهسزايي داشتند و در كنار صفارزاده، از علي موسوي گرمارودي بهعنوان شاعري ديگري كه در اين حوزه فعاليت كرده است، نام برد.
او در ادامهي اين بحث، افزود: اين شاعران در حوزهي شعر نيما به تحليل مفاهيم ديني ميپردازند. صفارزاده تا پايان زندگياش در اين مسير بهطور جدي استمرار دارد.
محمودي رايحهي شعر صفارزاده را رايحهاي انقلابي دانست و با اشاره به توجه صفارزاده به ائمه اطهار (ع) در سرودههايش، گفت: او در شعرش به مفاهيمي مانند معارف وحياني، انسان در هستي، حركتها و اهداف انبيا توجه جدي دارد كه اين ناشي از انس شاعر با كلام وحي، نهجالبلاغه و صحيفهي سجاديه است.
او از انديشه بهعنوان بيشترين عنصري كه در شعر اين شاعر حضور دارد، ياد كرد و غلبهي انديشهي او را بر عناصر ديگري مانند خيال، عاطفه و زبان دانست.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.


نظرات