• دوشنبه / ۲۰ آبان ۱۳۸۷ / ۱۶:۲۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8708-12451
  • خبرنگار : 71012

عزت‌الله ضرغامي در جمع خبرنگاران: تمام شروط انتخاب چهره‌هاي ماندگار را قبول دارم * آمادگي صداوسيما براي تجليل از شخصيت‌هاي برجسته‌ي حوزوي *

عزت‌الله ضرغامي در جمع خبرنگاران: 
تمام شروط انتخاب چهره‌هاي ماندگار را قبول دارم
* آمادگي صداوسيما براي تجليل از شخصيت‌هاي برجسته‌ي حوزوي *

رييس سازمان صدا و سيما از تلاش و مساعدت رسانه‌ي ملي براي تقدير از شخصيت‌هاي برجسته حوزوي خبرداد و گفت: به دليل پيچيدگي علوم حوزوي در همايش چهره‌هاي ماندگار، اين بخش را استثنا كرديم.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، سيدعزت الله ضرغامي كه در حاشيه هفتمين همايش چهره‌هاي ماندگار در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، در پاسخ به اين پرسش كه چرا از قهرمانان ورزشي در اين همايش تقدير نمي‌شود؟ گفت: ما براي ورزشكاران برنامه مستقلي تحت عنوان «قهرمان، قهرمانان» را در نظر گرفتيم كه به طور كاملاً تخصصي سالي يك بار برترين‌هاي ورزشي را معرفي مي‌كند.

وي در ادامه با اشاره به تجليل رسانه‌ي ملي از شخصيت‌هاي برجسته حوزوي، تصريح كرد: از آن‌جا كه شخصيت‌هاي برجسته حوزوي، جايگاه ويژه‌يي دارند، ما سعي كرديم، در همايش چهره‌هاي ماندگار به سمت، انتخاب اين افراد نرويم؛ چراكه بخش بسيار پيچيده‌اي است و ضوابط و شاخصه‌هاي بسيار دقيقي دارد. فكر مي‌كنيم اين كار را خود حوزويان در چارچوب حوزه انجام بدهند، موفق‌ترند.

ضرغامي در عين حال از آمادگي صدا و سيما براي تجليل از شخصيت‌هاي برجسته حوزوي خبر داد و گفت: در آينده طرحي آماده خواهد شد كه با همكاري نهادهاي حوزوي بتوانيم هرچند وقت يك بار از شخصيت‌هاي برجسته حوزه قدرداني كنيم.

وي هم‌چنين يادآور شد: رسانه‌ي ملي به طور موردي، شخصيت‌هاي خاصي كه به دليل روشني به عنوان چهره برجسته حوزوي لازم است مطرح شوند، را معرفي مي‌كند؛ نمونه آن تقدير از شخصيت قرآني آيت الله مكارم شيرازي، مرجع بزرگوار تقليد بود كه هفته گذشته در قم انجام گرفت. يك سال پيش‌تر هم همين تقدير از شخصيت جناب آقاي قرائتي به عنوان يك عمر همكاري با رسانه‌ ملي در حوزه معارف قرآني صورت گرفت.

ضرغامي اعلام كرد: ما آمادگي داريم كه اين مشي را در تقدير از شخصيت‌هاي حوزوي پيش بگيريم؛ اما همايش چهره‌هاي ماندگار نيم‌نگاهي به مساله دانشگاه و علوم روز دارد و ما به دليل پيچيدگي علوم حوزوي آن را مستثنا كرديم.

رييس سازمان صدا و سيما به اين پرسش كه آيا صداهاي ماندگار مي‌توانند چهره‌هاي ماندگار باشند؟ پاسخ مثبت داد و افزود: تا به حال از دو- سه صداي ماندگار در دوره‌هاي پيشين تقدير شده‌است كه انشاءالله تداوم هم خواهد داشت.

ضرغامي در پاسخ به اين پرسش كه آيا قصد ندارد همايش چهره‌هاي ماندگار را مانند جايزه صلح نوبل در فراتر از مرزهاي ايران گسترش دهد؟ گفت: مراسم چهره‌هاي ماندگار متعلق به ايرانيان پرافتخار و نخبه است. البته ما به محدوده جغرافيايي ايران امروز بسنده نمي‌كنيم بلكه گاه در اين مراسم از شخصيت‌هاي ايراني كه در خارج از كشور هستند و منشاء خدمات ارزشمندي بوده‌اند، نيز تجليل مي‌شود.

وي همايش چهره‌هاي ماندگار را متعلق به جامعه بزرگ ايرانيان دانست و درعين حال افزود: البته افرادي از كشورهاي ديگر كه در زمينه زبان فارسي تلاش مي‌كنند را در دوره‌هاي گذشته تكريم كرديم و اگر نمونه‌هاي ديگر هم باشند از آن‌ها نيز در دوره‌هاي بعد تقدير مي‌كنيم.

رييس سازمان صدا و سيما در پاسخ به پرسشي درباره‌ي شاخص‌هاي داوري و انتخاب افراد در همايش چهره‌هاي ماندگار، اظهار كرد: شاخص‌هايي كه امروز مورد تاثير هيات داوري همايش چهر‌ه‌هاي ماندگار است، كاملا مورد تاثير بنده است. چراكه يك جمع موجهي از روساي فرهنگستان‌هاي عموم كشور، روساي دانشگاه‌ها، نخبگان علمي و شخصيت‌هاي برجسته‌اي كه هم كارشناس و متخصص هستند و هم افراد متعهد و بي‌طرفي هستند، اين چهره‌هاي ماندگار را انتخاب مي‌كنند.

وي از جايگاه علمي به عنوان نخستين شاخص انتخاب چهره‌هاي ماندگار نام برد و افزود: براي چهره‌هاي دانشگاهي داشتن جايگاه استاد كاملي در دانشگاه جزء شروط لازم است؛ البته استثنائاتي هم دارد كه اين استثنائات كاملاً توجيه دارد.

ضرغامي تاكيد كرد: تمام شروطي كه براي انتخاب چهره‌هاي ماندگار لحاظ شده است را قبول دارم و فكر مي‌كنم اگر من هم قرار باشد، براي اين همايش افراد را انتخاب كنم، همين انتخاب را انجام مي‌دهم.

وي در پاسخ به پرسشي درباره پخش زنده همايش چهره‌هاي ماندگار از شبكه‌ جهاني جام‌جم و تاثير آن بر مخاطبان خارج از كشور، خاطر نشان كرد: جامعه ايراني جامعه بزرگي است، ايرانيان در هر كجاي دنيا كه هستند، دلشان براي ايران و فرهنگ كشورشان مي‌تپد، آن‌ها را دوست دارند، مايه افتخار خودشان مي‌دانند و بخشي از هويت خودشان قلمداد مي‌كنند، طبيعي است كه يك چنين مراسم باشكوهي كه با حضور گسترده نخبگان و فرهيختگان جامعه در سالن همايش‌هاي سازمان صدا و سيما برگزار مي‌شود و من مطمئن هستم ميليون‌ها بيننده در داخل كشور دارد، براي ايرانيان ساكن خارج از كشور هم پخش شود.

رييس رسانه‌ ملي در پاسخ به پرسشي درباره انتقاداتي كه درباره برنامه عصرايمان دوشنبه شب‌ها مطرح شده است، و ارزيابي وي از چنين برنامه‌هايي، گفت: ما هيچ‌گاه دوست نداريم برنامه‌هايمان كليشه‌اي باشد.

و مخاطب خود را از دست بدهد؛ بنابراين ما در هر برنامه‌اي؛ خصوصاً برنامه‌هاي فاخري از اين دست كه موضوع مهمي را دنبال مي‌كند، قاعدتاً توقع داريم كه فرهيختگان حضور پيدا كنند و بتوانند نقطه نظرات خود را به صورت آزاد مطرح كنند.

عزت الله ضرغامي در پاسخ به پرسشي درباره چارچوب‌هاي رسانه ملي براي توليد و پخش برنامه، اظهار كرد: وقتي كسي از رسانه ملي صحبت مي‌كند، قاعدتاً فرض را بايد براين بگذارد كه ميليون‌ها تن مخاطبش هستند؛ آن چه اهميت دارد رعايت بسياري از حساسيت‌هاي داخل جامعه مانند مسائل مربوط به قوميت‌ها، مسائل ديني و حساسيت‌هاي ديگري است كه مردم دارند، منظور من اصلاً بحث‌ها حاكميتي نيست؛ اتفاقاً نگراني ما از بحث‌هاي ديگري است كه اگر بي‌توجهي شود، ممكن است امكان تداوم آن نظريه‌پردازان نباشد.البته ممكن است ما از بعضي ابعاد هزينه‌هايي بدهيم كه اشكالي ندارد؛ اما اگر احساس شود يك هدف منطقي و دلسوزانه با نگاه سالمي زده مي‌شود، بايد شرايط را فراهم كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha